SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rośnie tort reklamowy - rynek internetowy zyskuje najwięcej

W I kwartale 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 1 miliard 159 milionów złotych.

W stosunku do porównywalnego okresu 2005 roku dało to wzrost rynku reklamowego o 9% (szacowana wartość inwestycji w reklamę w I kwartale 2005 roku wyniosła 1,064 miliarda złotych) - wynika z raportu domu mediowego Starlink.

 Największy wzrost został odnotowany w wypadku reklamy internetowej (wzrost o 55,1%), reklamy radiowej (16,9%) oraz  reklamy zewnętrznej (11,6%). Wzrost na rynku reklamy telewizyjnej wyniósł 7,2%. Najniższy wzrost odnotował segment reklamy w magazynach – 3,2%. Niezmiennie najwięcej inwestycji reklamowych zostało ulokowanych w telewizji – było to 604,7 miliona złotych, co stanowi 52,2% wszystkich inwestycji reklamowych. Utrzymuje się silny wzrost udziału internetu w rynku reklamowym, który zwiększył się z 2,3% do 3,3%.  Jest to efektem wysokiej dynamiki, wielokrotnie przekraczającej wzrost całego rynku reklamowego. Wartość inwestycji w I kwartale 2006 w reklamę internetową jest wyższa niż w całym 2002 roku.

Największa miesięczna zmiana wartości miała w marcu, kiedy wzrost wyniósł 13,2%. 

Jak wynika z raportu wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez  3 sektory reklamowe: rozrywka/kultura/edukacja, finanse i usługi marketingowe oraz sprzedaż. W sumie te sektory zwiększyło swoje inwestycje reklamowe o 80,2 miliona złotych, co stanowi aż 83,9% wzrostu rynku reklamowego w I kwartale. Wzrost w sektorze rozrywka/kultura/edukacja jest efektem zwiększonych inwestycji reklamowych mediów (przede wszystkim dzienników), wydatków promujących filmy kinowe oraz  nakładów przedstawicieli firm gastronomicznych. Na wysoki wzrost w sektorze finanse i usługi marketingowe wpłynęła istotnie eksplozja inwestycji reklamowych banków – wzrost wyniósł aż 64%! W sektorze sprzedaż wzrost został wygenerowany zarówno w klasie sklepy/hurtownie, jak i w klasie supermarkety/domy towarowe.
Osiągnięty wzrost  jest zgodny z oczekiwaniami i prognozą zakładającą wzrost rynku reklamowego na poziomie 10,1%.

Estymacja wielkości rynku reklamowego

W I kwartale 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 1 miliard 159 milionów złotych. W stosunku do porównywalnego okresu 2005 roku dało to wzrost rynku reklamowego o 9% .

  

Zmiany w poszczególnych miesiącach były mocno zróżnicowane. Największy procentowy wzrost  miał miejsce w marcu – 13,2%. Najsłabszym miesiącem pod względem dynamiki wzrostu był styczeń – 4,3%.

  

  

Zmiany w udziale klas mediów

Mediami, które w największym stopniu zyskały w I kwartale jest internet, radio oraz reklama zewnętrzna. Najniższy wzrost odnotowały magazyny. Wzrost został odnotowany w każdym medium.

 

 

Jak czytamy w raporcie konsekwencją różnej dynamiki zmian jest stopniowo malejący udział telewizji na rzecz innych mediów. Jednocześnie bardzo szybko rośnie udział internetu w całym rynku reklamowym. W I kwartale udział ten wyniósł 3,3%.

 

Zmiany w poszczególnych klasach mediów miały różne przyczyny:

Telewizja – nowe inwestycje pochodziły głównie z 3 sektorów: finanse i usługi marketingowe (wzrost o 17 milionów, dynamika aż 68,5%), rozrywka/kultura/edukacja (zwiększone inwestycje o 15,5 miliona złotych) oraz higiena i pielęgnacja ciała (wzrost o 10 milionów); wartość inwestycji najważniejszego sektora w telewizji - żywność – o 8,7 miliona złotych, co daje dynamikę wzrostu  na poziomie 5%; niższa dynamika wzrostu w telewizji (poniżej średniej dla rynku) jest efektem istotnego spadku inwestycji z sektorów telekomunikacja oraz motoryzacja/transport
Dzienniki – inwestycje reklamowe w dziennikach zwiększyły się o 11,4 miliona złotych; gross nowych inwestycji pochodziło z sektora sprzedaż (zwiększone inwestycje o 4,8 miliona złotych) oraz finanse i usługi marketingowe (wzrost o 3,9 miliona złotych)
Magazyny – zwiększone przychody reklamowe o 4,8 miliona złotych; głównie w efekcie zwiększonych inwestycji sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost o 3,1 miliona złotych); na niższą dynamikę wzrostu przychodów niż średnia rynkowa istotny wpływ ma zmniejszenie inwestycji z sektora higiena i pielęgnacja ciała (przy jednoczesnym zwiększeniu inwestycji sektora w telewizji) oraz niższe inwestycje sektora motoryzacja/transport
Radio – wzrost inwestycji o 13 milionów złotych, który jest przede wszystkim efektem wzrostu w dwóch sektorach: sprzedaż (wzrost o 4 miliony złotych) oraz medycyna (3,3 miliona złotych)
Reklama zewnętrzna – wzrost odnotowany przede wszystkim w sektorze rozrywka/kultura/edukacja oraz telekomunikacja; te dwa sektory zwiększyły inwestycje aż o 14,5 miliona złotych
Internet – wzrost inwestycji głównie sektorów finanse i usługi marketingowe, żywność  oraz higiena i pielęgnacja ciała
Kino – wzrost inwestycji był generowany głównie przez sektory rozrywka/kultura/edukacja oraz odzież/artykuły użytkowe

Zmiany w aktywności sektorów

Wzrost w I kwartale 2006 roku został wygenerowany przez zwiększenie aktywności w 3 sektorach. Najważniejsze to:

Rozrywka/kultura/edukacja – wartość inwestycji reklamowych sektora zwiększyła się o 34,2 miliona złotych (dynamika 29%); istotny wzrost inwestycji jest pochodną zwiększonych inwestycji promocyjnych mediów (zwłaszcza wśród dzienników, co było związane z reakcja na planowane wprowadzenie „Dziennika”) oraz nakłady na promocję filmów kinowych (wyjątkowo dobry kwartał na rynku kinowym pod względem frekwencyjnym); skala wzrostu została spotęgowana dodatkowo zwiększonymi inwestycjami firm z sektora gastronomia
Finanse i usługi marketingowe – inwestycje wzrosły o 28,5 miliona złotych (dynamika wzrostu aż 44,6%); taki wzrost w dużym stopniu jest efektem eksplozji aktywności reklamowej banków (zwiększyły one inwestycje o 19,6 miliona złotych) oraz funduszy (wzrost inwestycji z 2,5 miliona złotych do 7 milionów); do wysokiej dynamiki przyłożyły się również firmy ubezpieczeniowe, które zwiększyły inwestycje z 4,3 do 10,6 miliona złotych
Sprzedaż – inwestycje reklamowe wzrosły o 17,5 miliona złotych (przy dynamice 23,1%); zostały one w większości wypracowane wygenerowane przez supermarkety/domy towarowe oraz sklepy/hurtownie (w tym przede wszystkim o profilu agd/audio-video oraz spożywczym)
Z innych sektorów warto odnotować wzrost w sektorze higiena i pielęgnacja ciała (wzrost inwestycji o 8,8 miliona złotych) oraz w sektorze żywność (8,6 miliona złotych więcej, ale przy niskiej dynamice – tylko 3,9%). Zgodnie z oczekiwaniami spadły inwestycje sektora motoryzacja/transport (o 9,1 miliona złotych). Dodatkowo spadły inwestycje z sektora środki inwestycyjne oraz telekomunikacja.

 

Niezmiennie najważniejszym sektorem jest żywność, aczkolwiek z trendem spadkowym udziału. Bardzo istotnie rośnie udział sektora rozrywka/kultura/edukacja, który stał się sektorem numer 2 na polskim rynku. Należy też zauważyć dynamiczny przyrost udziału sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost z 6% do 8%). 
 
 

Przedstawione dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę, czyli szacowanymi kwotami wpływów reklamowych mediów po rabatach, ale przed podatkiem VAT.
Punktem wyjścia są dane monitoringowe (wartości brutto - przed rabatami, bez podatku VAT) dostarczane przez Expert Monitor (wszystkie media) oraz w zakresie reklamy zewnętrznej - Media Watch.

Dołącz do dyskusji: Rośnie tort reklamowy - rynek internetowy zyskuje najwięcej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl