SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Koszty RTB House zmalały dużo mocniej od wpływów, 77,2 mln zł zysku

W ub.r. zajmująca się marketingiem internetowym firma RTB House w związku ze zmianą profilu działalności w ujęciu jednostkowym zanotowała spadek wpływów o 17,8 proc. do 177,32 mln zł. Jej koszy operacyjne zmalały o 49,3 proc., dzięki czemu zysk netto poszedł w górę z 5,91 do 77,25 mln zł. Duże wzrosty przychodów osiągnęły natomiast jej spółki zależne RTB House Poland i RTB House Services - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

RTB House zajmuje się rozwojem i dostarczaniem zaawansowanej technologii do realizowania internetowych kampanii reklamowych w modelu real-time bidding. Jej klientami są przede wszystkim firmy z branży e-commerce.

Jednostkowe przychody RTB House w kraju zmniejszyły się rok do roku z 48,32 do 21,4 mln zł, a z zagranicy - ze 167,55 do 155,91 mln zł. Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS uzasadniła, że zmieniła swój model biznesowy, „koncentrując się na wspieraniu rozwoju grupy kapitałowej i zwiększając swoją rolę jako dostawcy zaawansowanej technologii do spółek zależnych, przy równoczesnym zmniejszaniu zakresu świadczenia usług bezpośrednio do klientów końcowych”.

- W rezultacie spadły przychody generowane bezpośrednio z usług reklamowych (spadek przychodów od podmiotów niepowiązanych o 46 proc.), wzrosła natomiast sprzedaż na rzecz podmiotów powiązanych (wzrost przychodów o 46 proc.) - opisano.

97 mln zł od spółek zależnych

Do grupy RTB House należy 20 spółek zależnych, m.in. działających w największych krajach Europy, niektórych rynkach azjatyckich (Singapur, Japonia, Korea Południowa), Brazylii i USA.

Wpływy od spółek zależnych zwiększyły się z 66,35 mln zł w ub.r. do 97,13 mln zł w ub.r., głównie ze względu na wzrost przychodów od RTB Marketing and Tech Services z 2,96 do 61,21 mln zł oraz od RTB House LATAM z 3,84 do 16,65 mln zł.

Jednocześnie wydatki RTB House na zakup usług od firm zależnych poszły w górę z 12,45 do 56,88 mln zł. Koszty na zakupy od RTB House Services zwiększyły się z 11,86 do 16,97 mln zł, a od RTB Marketing and Tech Services - z 591,1 tys. zł do 39,92 mln zł.

Koszty o połowę w dół, zysk mocno w górę

Wydatki operacyjne RTB House w ub.r. wyniosły 108,48 mln zł, o 49,3  proc. mniej niż rok wcześniej (208,25 mln zł).

Nakłady na usług obce poszły w dół ze 107,04 do 97,64 mln zł, a na wynagrodzenia - z 6,92 do 4,23 mln zł. Średnia liczba pracowników RTB House zmniejszyła się z 56 do 35 osób. Znacząco spadły też pozostałe kategorie kosztów operacyjnych firmy.

W efekcie mocno w górę poszły wskaźniki rentowności RTB House. Zysk sprzedażowy zwiększył się z 7,62 do 71,83 mln zł, a głównie dzięki wzrostowi innych przychodów sprzedażowych z 280 tys. zł do 20,39 mln zł zysk operacyjny podskoczył z 7,89 do 91,79 mln zł.

Po uwzględnieniu wzrostu 4,35 mln zł z dywidend od spółek zależnych i wzrostu kosztów finansowych z 756,9 tys. zł do 1,45 mln zł zysk brutto poszedł w górę z 7,42 do 94,76 mln zł, a po potrąceniu podatku dochodowego (1,51 mln zł w 2018 roku, 17,51 mln zł w ub.r.) zysk netto zwiększył się z 5,91 do 77,25 mln zł.

Wspólnicy firmy pod koniec maja zdecydowali, że jej zeszłoroczny zysk netto w całości zostanie przeznaczony na kapitał zapasowy.

Negatywny wpływ koronawirusa

W sprawozdaniu zarząd RTB House zapowiedział, że celem firmy na br. jest „przede wszystkim wspieranie rozwoju grupy kapitałowej RTB House, a także rozwój nowych produktów i usług, nad którymi spółka prowadzi intensywne prace”.

Władze firmy przyznały, że epidemia koronawirisa może wpłynąć na skalę działalności grupy kapitałowej. Dodano, że kierownictwo spółki „będzie na bieżąco monitorować potencjalny wpływ pandemii na działalność jednostki i podejmie wszelkie możliwe kroki, aby złagodzić negatywne skutki tego zdarzenia”.

Grupa RTB House przekazała nam, że w ub.r., podobnie jak w roku 2018, w ujęciu skonsolidowanym osiągnęła wzrost przychodów o ponad 50 proc.

RTB House Services z dużym wzrostem wpływów i kosztów

Do RTB House należą dwie znaczące spółki w Polsce. RTB House Services zajmuje się dla innych spółek z grupy kapitałowej RTB House usługi back-office’owe, m.in. z zakresu wsparcia technicznego, obsługi administracyjnej i finansowej, marketingu, zarządzania projektami, pozyskiwania pracowników.

W ub.r. RTB House Services osiągnął wzrost przychodów z 22,3 do 55,68 mln zł. Prawie w całości pochodziły one od spółek zależnych (w górę rok do roku z 22,21 do 55,54 mln zł). Udział sprzedaży zagranicznej we wpływach firmy zwiększył się z 44 do 60 proc.

Podobnie do przychodów wzrosły wydatki operacyjne RTB House Services - z 21,59 do 54,31 mln zł. Koszty usług obcych wzrosły z 17,37 do 43,59 mln zł, a wynagrodzeń - z 3,2 do 6,84 mln zł

Zysk sprzedażowy spółki poszedł w górę z 715,8 tys. zł do 1,37 mln zł, zysk operacyjny - z 747,2 tys. zł do 1,38 mln zł, a zysk netto - z 503,2 do 878 tys. zł.

Z kolei przychody RTB House Poland poszły w górę z 22,59 do 60,24 mln zł. W całości pochodziły od firm spoza grupy kapitałowej RTB House.

Wpływy od klientów krajowych zwiększyły się z 15,05 do 46,94 mln zł, a te od klientów zagranicznych - z 7,53 do 13,3 mln zł. W sprawozdaniu podano, że w ub.r. spółka przejęła od RTB House portfel klientów z polskiego rynku, a także część zasobów związanych z ich obsługą. Wartość transakcji wyniosła 18,2 mln zł.

Koszty operacyjne RTB House Poland wzrosły z 17,18 do 57,03 mln zł, z czego nakłady na usługi obce poszły w górę z 16,86 do 53,99 mln zł, a na wynagrodzenia - ze 154 tys. zł do 1,71 mln zł. Liczba pracowników spółki wzrosła z trzech do dziesięciu.

Zmalały wyniki rentowności firmy. Zysk sprzedażowy spadł z 5,41 do 3,22 mln zł, zysk operacyjny - z 5,41 do 3,08 mln zł, a zysk netto - z 4,35 do 2,39 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Koszty RTB House zmalały dużo mocniej od wpływów, 77,2 mln zł zysku

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
NIEWIEM
Co ta firma robi? Tzn. kto od nich kupuje ten produkt? Sklep ecommerce zamawia u nich reklamy? Czy np. Google kupuje technologię do wyświetlania reklam?

NIE WIEM NIE ZNAM SIĘ ZAROBIONY JESTEM.

Poważne pytanie, bez złośliwości.
0 0
odpowiedź
User
Uszanowanko
Co ta firma robi? Tzn. kto od nich kupuje ten produkt? Sklep ecommerce zamawia u nich reklamy? Czy np. Google kupuje technologię do wyświetlania reklam?

NIE WIEM NIE ZNAM SIĘ ZAROBIONY JESTEM.

Poważne pytanie, bez złośliwości.


Tak
Klienci bezpośredni, e-commercy i domy mediowe kupują od nich reklamy. Często można znaleźć ich banery remarketingowe, jak się chodziło po sklepach internetowych
0 0
odpowiedź
User
Mam ubaw
Jej koszy operacyjne zmalały o 40,4 proc., dzięki czemu zysk netto poszedł w dół z 5,91 do 77,25 mln zł. ??????? What? Ktoś mi pomoże to pojąć?
0 0
odpowiedź