Rynek dóbr luksusowych w Polsce topnieje przez pandemię, choć majątki bogatych Polaków rosną
Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2020 roku zmniejszyła się o 4,9 proc. w stosunku do 2019 roku do 24 mld złotych. Największy segment rynku - samochody luksusowe i premium, okazał się być relatywnie odporny na skutki pandemii, z kolei segment luksusowych hoteli i SPA skurczył się aż o połowę - wynika z najnowszego raportu KPMG w Polsce. Mimo pandemii, na koniec pierwszej połowy ubiegłego roku całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wzrosła do 2,4 bln złotych.
Raport "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" został przygotowany przez firmę doradczą KPMG po raz jedenasty. Analiza pokazuje kluczowe dane na temat zamożności Polaków.
Na potrzeby raportu wprowadzono następujące kategorie posiadania: dobrze zarabiający - osoby z miesięcznymi dochodami pow. 7,1 tys. zł. brutto miesięcznie; osoby zamożne, uzyskujące miesięczny dochód powyżej 20 tys. zł brutto. Osoby bogate opisane w raporcie o te z miesięcznym dochodem powyżej 50 tys. zł brutto. Osobny bardzo bogate wykazują dochód powyżej 1 mln zł brutto rocznie.
Mimo pandemii majątki bogatych Polaków rosną
Jak pokazuje raport KPMG, w 2019 roku już blisko 1,7 mln Polaków zaliczało się do grupy osób "dobrze zarabiających", czyli zarabiających miesięcznie powyżej 7,1 tys. złotych brutto.
W okresie 2013-1019liczebność grupy dobrze zarabiających zwiększała się o 12,5 proc., a w samym 2019 roku wrosła o 17,5 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Łączny dochód brutto osób dobrze zarabiających mieszkających w Polsce wyniósł 367,1 mld złotych.
Tak jak w latach ubiegłych, tak i w 2019r. najwięcej dobrze zarabiających Polaków mieszka na Mazowszu – 452,8 tys. osób. W całym województwie w 2019 roku mieszkało 452,8 tys. osób dobrze zarabiających, czyli 26,9 proc. ogółu, z czego 72,9 tys. stanowiły osoby zamożne, 16,8 tys. bogate i 7,1 tys. bardzo bogate.
Wśród innych województw należy wymienić śląskie (189,2 tys. osób), dolnośląskie (155,5 tys.) oraz małopolskie (153,1 tys.).
W 2019 roku liczba Polaków zarabiających miesięcznie powyżej 7,1 tys. złotych brutto najbardziej dynamicznie wzrosła w województwie opolskim (+26,7 proc. r/r), warmińsko-mazurskim (+20,9 r/r) oraz podlaskim (+20,5 proc. r/r) (pełny rozkład pokazuje poniższy wykres).
- Grono potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych w Polsce rosło w szybkim tempie w ostatnich latach. Dynamicznemu wzrostowi gospodarczemu towarzyszył nieustanny wzrost wynagrodzeń. - komentuje wyniki raportu Andrzej Marczak Partner KPMG w Polsce. - Sytuacja gospodarcza związana z pandemią z pewnością wpłynie na dynamikę wzrostu liczby osób dobrze zarabiających, powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie i ich łączny dochód. Jak pokazują jednak dane recesja w Polsce była łagodniejsza niż w wielu innych krajach Europy, co pozwala wierzyć, że negatywny wpływ na dochody Polaków będzie ograniczony - podkreśla ekspert.
Kluczowymi odbiorcami dóbr luksusowych są osoby zamożne, bogate i bardzo bogate.
W 2019 roku w Polsce mieszkało odpowiednio 265,4 tys. zamożnych (wzrost o 13,2 proc. r/r), a ich łączne dochody brutto w 2019 roku wyniosły 174,2 mld złotych. W tej grupie było 69,1 tys. osób bogatych, – o 3,6 proc. więcej niż w 2018 roku.
Łączny dochód brutto bogatych Polaków w 2019 roku wyniósł 102,9 mld złotych. Z kolei praktycznie nie zmieniła się liczba bardzo bogatych osób, zarabiających rocznie powyżej 1 mln złotych brutto. W 2019 roku w Polsce było 32,1 tys. takich osób (wzrost zaledwie o 0,1 proc. r/r), a ich łączne dochody w 2019 roku wyniosły 74,1 mld złotych, co oznacza wzrost o 7,8 proc. w stosunku do 2018 roku.
Wg danych Ministerstwa Finansów za 2019 rok średnie miesięczne zarobki brutto osób bardzo bogatych o rocznym dochodzie powyżej 1 mln złotych wynosiły 192,6 tys. złotych. Najwięcej bardzo bogatych osób w Polsce mieszka w województwach: mazowieckim (7,09 tys. osób), wielkopolskim (3,18 tys.) oraz małopolskim (3,17 tys.).
Ponad 134 tys. Polaków to milionerzy
134 tys. wynosi liczba osób mieszkających w Polsce, zaliczanych do grupy HNWI (ang. high net worth individuals), których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów. W rankingu analizowanych państw Europy z największą liczbą milionerów Polska wyprzedziła Portugalię, Grecję oraz Finlandię.
W całej Europie na koniec 2019 roku liczba milionerów wyniosła 13,5 mln osób, z czego najwięcej HNWI mieszka w Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemczech.
Na koniec pierwszej połowy 2020 roku całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wyniosła blisko 2,4 bln złotych. Oznacza to wzrost o 8,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Blisko o jedną trzecią powiększył się majątek Polaków przechowywany w gotówce.
Pandemia odbija się na rynku dóbr luksusowych. Spadek o 5 proc.
Rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2020 roku skurczył się o 4,9 proc. r/r i osiągnął wartość 24 mld złotych. Relatywnie niski spadek wartości całego rynku wynika z faktu, że jego największy segment – samochody luksusowe i premium – okazał się być względnie odporny na skutki kryzysu i zanotował w 2020 roku spadek wartości zaledwie o 1,6 proc. w stosunku do 2019 roku.
W 2020 roku nabywców znalazło 76,6 tys. nowych aut luksusowych i premium, o 3,9 tys. mniej niż w 2019 roku – co oznacza spadek o 4,8 proc. r/r.
Najlepszy wynik sprzedażowy w segmencie premium w 2020 roku odnotował Mercedes – 19,7 tys. szt. czyli o 6,7 proc. mniej niż w poprzednim roku. Najwyższą dynamikę wzrostu odnotowała natomiast marka Tesla, której pojazdów w Polsce zarejestrowano w całym roku 158 sztuk – więcej o 68,1 proc.
W segmencie luksusowym dominował Bentley.
Segment odzieży premium skurczył się o ponad 20 proc.
Niezmiennie największą część tej kategorii dóbr luksusowych stanowi segment odzieży, który po spadku o 20,3 proc. w 2020 roku był wart 1,6 mld zł. Wartość sprzedaży luksusowego obuwia zmniejszyła się o 20,7 proc. do poziomu 415 mln zł. Tylko nieznacznie mniejszy spadek odnotowano w segmencie luksusowych akcesoriów. O 19,4 proc. spadła sprzedaż okularów, ale tylko o 14,4 proc. zmniejszyła się wartość pozostałych dodatków ubraniowych.
Największe rynki Europy odnotowały podobny, ponad 20 proc. spadek sprzedaży w kategorii luksusowej odzieży i akcesoriów. Najmocniej skurczył się rynek rosyjski - o 36 proc. w stosunku do 2019 roku. W Szwajcarii spadek osiągnął 9,3 proc., a we Francji i w Niemczech 11,2 proc..
Hotele i SPA nurkują przez pandemię
Segmentem najmocniej dotkniętym pandemią są hotele i SPA - sektor w ubiegłym roku skurczył się aż o połowę i osiągnął wartość 748 mln złotych.
Zdecydowanie bardziej optymistyczne są natomiast prognozy dot. luksusowych hoteli i SPA na nadchodzące lata. Przy przewidywanym średniorocznym wzroście o 28,3 proc. do 2025 roku, będzie to segment, który tuż po rynku aut najszybciej spośród analizowanych odbuduje swoją wartość sprzed wybuchu pandemii.
W 2020 roku Warszawa pozostawała największym rynkiem nieruchomości premium i luksusowych. Jak pokazują dane firmy
Cenatorium/urban.one to właśnie w stolicy miało miejsce 9 największych wartościowo transakcji w kraju. Najwyższe ceny
w ubiegłym roku osiągnęły dwa warszawskie apartamenty - za lokale o powierzchni 274 m2 kupujący zapłacili 7,7 i 7,6 mln zł.
Najdroższy apartament pod względem ceny metra kwadratowego znajdował się również w Warszawie - lokal o powierzchni 117 m2 kosztował 5 mln zł, co oznacza 42,6 tys. zł za 1 m2.
Spadki nie ominęły innych segmentów premium
Kategoria luksusowych alkoholi, która w poprzednich latach odnotowywała jedną z najwyższych dynamik wzrostu, odnotowała w 2020 roku spadek o 15,2 proc. r/r do wartości 1,1 mld złotych. W 2020 roku wartość tego segmentu zmniejszyła się o 190 mln. W ciągu pięciu lat do 2019 roku, rynek luksusowych alkoholi osiągał wysoki wzrost wartości sprzedaży, średniorocznie powiększając się o 8,8%.
Niższa o 16,6 proc. wartość sprzedaży luksusowych kosmetyków i perfum spowodowała, że segment ten osiągnął wartość 833 mln złotych na koniec 2020 roku. Według prognoz próg wartości 1 mld zł zostanie przekroczony dopiero w 2024 roku. W tej kategorii dóbr luksusowych, mimo spadku wartości sprzedaży o 17,8% r/r, dominują perfumy. Ich udział w całej kategorii wyniósł 55,6% w 2020 roku.
Największy spadek sprzedaży w przypadku luksusowych dóbr konsumpcyjnych odnotowała kategoria luksusowej biżuterii i zegarków. W ostatnim roku zmniejszył się prawie o 1/3 i osiągnął wartość 376 mln złotych.
- Te firmy, które mogły przenieść sprzedaż do Internetu, a więc przede wszystkim operujące w kategorii luksusowych dóbr konsumpcyjnych, łagodniej przeszły przez ten okres. Pomimo spadku zaobserwowanego w 2020 roku, wg dostępnych prognoz w kolejnych latach można oczekiwać, że rynek dóbr luksusowych wróci na ścieżkę wzrostu, a dobra luksusowe będą się cieszyły coraz większą popularnością z uwagi na sprzyjające otoczenie makroekonomiczne - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
Dołącz do dyskusji: Rynek dóbr luksusowych w Polsce topnieje przez pandemię, choć majątki bogatych Polaków rosną
Nic nie zrozumiałeś z tekstu, bywa.