Rzecznik praw dziecka interweniuje u ministra kultury w sprawie reklam w programach dla dzieci
Rzecznik praw dziecka Mikołaj Pawlak zaapelował do ministra kultury Piotra Glińskiego o w utrzymanie zakazu reklam w przerwach programów dla dzieci. To reakcja na informację, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji popiera wprowadzenie w życie nowych unijnych przepisów łagodzących taki zakaz.
RPD w komunikacie wyjaśnia, że w aktualnym stanie prawnym nie można przerywać w celu nadania reklam lub telesprzedaży audycji dla dzieci (art. 16a ust. 6 pkt 4 Ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji).
Propozycja KRRiT odnosi się do art. 20 ust. 2 dyrektywy unijnej o audiowizualnych usługach medialnych, zgodnie z którym emisja audycji dla dzieci może zostać przerwana reklamą telewizyjną raz w ciągu każdego przewidzianego w układzie audycji okresu nie krótszego niż 30 minut, o ile czas trwania danej audycji jest dłuższy niż 30 minut - wskazał rzecznik.
RPD interweniuje w sprawie reklam w programach dla dzieci
Jego zdaniem "dopuszczenie (...) możliwości przerywania audycji dla dzieci w celu nadania reklam budzi moje zastrzeżenia nawet w przypadku, gdy czas nadawania audycji jest dłuższy niż 30 minut". "Uważam, że słabnący potencjał rynku reklamy telewizyjnej w związku z rozwojem internetu nie powinien negatywnie oddziaływać na najmłodszych odbiorców, a sukces komercyjny nie powinien stawać nad najwyższym dobrem – dobrem dziecka" - ocenił.
Mikołaj Pawlak podkreślił też, że najmłodsi mają obniżony poziom krytycyzmu w stosunku do reklam, są bardzo podatni na przekazywane w nich wzorce zachowań i nie mają dostatecznej możliwości obrony przed agresywną reklamą.
"Reklama wykorzystuje dziecięcą łatwowierność"
"Zdarza się, że reklama wykorzystuje łatwowierność i niedoświadczenie najmłodszych. (...) Należy pamiętać, że dziecko kształtując sobie dopiero swój obraz świata jest całkowicie nieodporne na działanie reklam, a ich perswazyjna siła może mieć znaczącą przewagę nad racjonalnymi argumentami rodziców. Stąd też reklama kierowana do dzieci i młodzieży musi pozostać pod stałą kontrolą i nadzorem, by eliminować zachowania mogące naruszać prawo lub służące obejściu prawa" – zaznaczył.
Przypomniał jednocześnie, że omawiana dyrektywa pozwala państwom członkowskim na wprowadzenie bardziej szczegółowych lub surowszych przepisów. Dlatego - wskazał - „wnoszę do ministra kultury Piotra Glińskiego, by skorzystał z tego prawa i zaostrzył wprowadzane przepisy tak, aby nie pozwalały na przerywanie reklamami nawet trwających dłużej niż 30 minut programów i audycji dla dzieci".
Dołącz do dyskusji: Rzecznik praw dziecka interweniuje u ministra kultury w sprawie reklam w programach dla dzieci