SAR chce przyjąć kodeks zasad dotyczący działalności media audytorów
We wtorek odbyło się spotkanie przedstawicieli domów mediowych należących do Stowarzyszenia Agencji Reklamowych (SAR) dotyczące działalności lokalnych audytorów mediowych na naszym rynku i metod pozyskiwania przez nich klientów
- Pracujemy nad kodeksem zasad, który porządkowałby ten rynek. Punktem wyjścia jest dokument przyjęty w Europie przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamodawców i European Association of Communications Agencies. Zamierzamy go zaadaptować do polskich warunków - mówi serwisowi "MiMP" Paweł Tyszkiewicz, dyrektor generalny SAR.
Przedstawiciele agencji mediowych uważają, że pod kilkoma względami sposób funkcjonowania audytorów odbiega od międzynarodowych standardów. Chodzi m.in. o kwestię modelu wynagradzania, który polega na płaceniu przez reklamodawców prowizji od wyniki audytu, czyli kwoty, którą klient według audytora może zaoszczędzić dzięki konsultacjom.
- Drugą sprawą jest sugerowanie klientom wysokości kosztów, jakie powinni płacić w danym medium. Do tego typu wniosków niezbędna jest przejrzysta wiedza na temat porównywalnych budżetów mediowych, a takiej audytorzy według mnie nie posiadają. Jeśli posługują się informacjami wyniesionymi z innych miejsc, to może zachodzić prawdopodobieństwo łamania prawa - ustawy o nieuczciwej konkurencji - mówi Jakub Bierzyński, CEO OMD Poland.
Agencje uważają również, że w dokumencie powinien znaleźć się wymóg, aby raporty przedstawiane klientom przez audytorów mogły być w pełni weryfikowane. SAR zamierza stworzyć zespół, który będzie stał na straży zasad zamieszczonych w kodeksie.
- Chcemy zaprosić do tego zespołu reklamodawców, ponieważ to również w ich interesie jest, aby taki dokument funkcjonował. Będę rozmawiał w tej sprawie ze stowarzyszeniem Pro Marka - twierdzi Tyszkiewicz. W spotkaniu, które odbyło się w siedzibie domu mediowego Universal McCann, uczestniczyli przedstawiciele Mediaedge:cia, MediaCom Warszawa, Zenithmedia, Optimum Media OMD i Universal McCann. W Polsce audytem mediów na zlecenie reklamodawców zajmują się firmy Media Strategy, Media Check Point oraz Instytut Audytu Mediowego.
Media & Marketing Polska
Dołącz do dyskusji: SAR chce przyjąć kodeks zasad dotyczący działalności media audytorów