Sektor PR warty ponad miliard złotych
W Polsce działają 934 agencje PR - wylicza firma Exacto. Zdecydowanie największym rynkiem jest Warszawa, mniejsze ośrodki to m.in. Kraków czy Wrocław. Przychód ze sprzedaży usług PR to około 1,1 mld złotych.
Realną wielkość sektora polskich agencji public relations oszacował zespół specjalistów Exacto we współpracy z UMCS w Lublinie i Uniwersytetem Warszawskim. Partnerem głównym badania było Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR).
Cel strategiczny projektu badawczego zakładał opracowanie pierwszego w Polsce operatu badawczego agencji public relations, który uwzględniać będzie najbardziej aktualne dane dotyczące ich charakterystyki.
Projekt badawczy uwzględniał także siłę natężenia usług PR w poszczególnych regionach oraz miał na celu zweryfikowanie kompletności dostępnych danych o agencjach PR.
Należy zaznaczyć, że dane odnoszą się do roku 2019, a więc z czasów sprzed pandemii koronawirusa.
- Przywoływanie danych z roku 2019 w kontekście sprawozdań finansowych spowodowane jest faktem, iż rok 2020 był covidowym i agencje nie zamieściły jeszcze aktualnych sprawozdań finansowych - wskazuje dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW.
Rynek PR wart przeszło miliard złotych
Z danych opublikowanych w raporcie wynika, że rynek PR w 2019 roku w obszarze agencyjnym wart był ponad 1,1 miliarda złotych.
- Badania, które przeprowadziliśmy pozwoliły na oszacowanie, iż na polskim rynku funkcjonuje obecnie 934 agencje public relations, z czego zdecydowana większość to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (62 proc.). Średnio co czwarta agencja działa jako jednoosobowa działalność gospodarcza, a pozostałe 13 proc. podmiotów tworzy inne formy spółek (np. cywilne, jawne, komandytowe) - wylicza dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW, kierownik projektu badawczego.
Firmy PR w Polsce to często biznesy rodzinne
Statystyczna agencja działa na rynku blisko 10 lat (średnia 9,8). Niemniej jednak aż 200 podmiotów istnieje w branży krócej niż 5 lat. Zaledwie 7 proc. agencji jest zrzeszonych w rodzimej organizacji branżowej dla firm PR (SAPR, ZFPR). Idąc dalej, 85 proc. ze wszystkich agencji ma wpisane w ramach swoich kodów PKD numer 70.21.Z, czyli stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja. Natomiast jako główne wskazuje je 532 firmy (57 proc.).
"Badania potwierdziły skalę problemu, z którym od lat mierzy się polski PR, a mianowicie brak wyraźnej różnicy między agencją PR sensu stricto a podmiotami świadczącymi różnej jakości usługi kwalifikowane jako działalność PR" - piszą autorzy opracowania.
- Z naszych obserwacji wynika, iż wiele agencji PR w Polsce to przedsiębiorstwa rodzinne. W ich przypadku firma jest szczególnie istotnym „aktywem rodziny”, gdyż niejednokrotnie stanowi źródło jej utrzymania i zapewnia miejsca pracy członkom rodziny. Stąd oczekiwać można, że mimo sytuacji kryzysowej, wpływającej niekorzystnie na uzyskiwane wyniki finansowe, większość z nich podejmie spory wysiłek, który pozwoli przedsiębiorstwu przetrwać ten okres. Realną skalę wpływu pandemii na ich funkcjonowanie można będzie jednak określić dopiero za kilka-kilkanaście miesięcy, gdy dostępne będą aktualne informacje finansowe - dodaje dr hab. Robert Zajkowski, prof. UMCS z Katedry Bankowości i Rynków Finansowych.
Rynek PR to głównie Warszawa
Badania jednoznacznie wskazują, że centrum usług polskiego PR jest Mazowsze, gdyż w samej Warszawie siedzibę ma 55 proc. przebadanych agencji. Kolejnymi regionami pod względem liczby agencji PR są: województwo małopolskie (8 proc.), dolnośląskie (8 proc.), wielkopolskie (7 proc.), śląskie (6 proc.). W powyższych regionach można wnioskować o wzmożonej konkurencji wśród firm PR.
Badania były prowadzone w oparciu o metodę desk research na bazie pozyskanych zbiorów danych pochodzących z różnych źródeł, takich jak: zestawienia agencji PR (np. SAPR, ZFPR, serwisy branżowe), Główny Urząd Statystyczny, Bisnode, e-KRS, dane ze stron www agencji PR, dane własne Exacto i inne. Każdy rekord był uprzednio weryfikowany z uwzględnieniem przyjętych kryteriów, które pozwoliły zaklasyfikować firmę do sektora agencyjnego. Proces realizacji badań nadzorowali: dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW oraz Przemysław Szuba. Partnerem głównym badania było Stowarzyszenie Agencji Public Relations oraz prowadzony w ramach tej organizacji Think Tank SAPR. Projekt został zrealizowany przy współpracy ekonomistów Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz pracowników Katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations, na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Dołącz do dyskusji: Sektor PR warty ponad miliard złotych