SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Social media: podsumowanie roku 2023 i trendy na rok 2024, cz. II

W cyklu naszych rocznych podsumowań branży komunikacji marketingowej prezentujemy drugą część opinii na temat najważniejszych wydarzeń, trendów i prognoz z obszaru social mediów. Tym razem głos zabrali przedstawiciele m.in. Havas Play, Labcon, Tigers, Cut the Mustard.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Pierwszą część podsumowania znajdziesz tutaj.

Miłosz Jacyna, digital content managing director, Havas Play,  Havas Media Network

Wydarzenie roku 
Wybory parlamentarne i historyczna frekwencja Polaków. Jednak potrafimy się zmobilizować mimo dzielących nas wszystkich baniek komunikacyjnych, fake newsów oraz botów. 

Kryzys roku
Internetowi twórcy żyjący w alternatywnej wizji rzeczywistości, która okazała się niezwykle krzywdząca. Sprawy odbiły się szerokim echem nie tylko w internetowych mediach, a twórcy będący daleko od tych kontrowersyjnych tematów, będą również musieli zapłacić za aferę swoją cenę. 

Sukces roku
Twitter, który nagle stał się X-em, nie przewrócił się przy tej transformacji i nadal stoi. W ogóle możemy im pogratulować, że przy tym sposobie własnej komunikacji i zarządzania nadal udaje im się funkcjonować. 

Lider/liderka roku
Barbie. Bo każdy może wymyślić się na nowo. 

Najważniejszy trend roku
W każdym social mediowym feedzie pojawiła się przynajmniej jedna kreacja będąca spełnieniem marzeń agencji i marketerów na realizację pomysłu no limit w przestrzeni miejskiej. W całości pomógł oczywiście CGI, a nazywamy to Fake-Out-of-Home. Może nie możemy tego dotknąć, ale możemy się w to zaangażować i podać dalej. 

Prognoza na 2024 r.
Sporo porozmawialiśmy w tym roku o AI, więc czas na pokazanie w jaki sposób sztuczna inteligencja może zostać zaimplementowana na strategicznym poziomie w naszych działaniach. Zróbmy coś więcej niż wygenerowany obrazek. 

Adam Kręgielewski, head of strategy and social media, Labcon

Wydarzenie roku
Wybory parlamentarne w Polsce. Piszę o nich nie tylko ze względu na fundamentalny społeczny impakt, ale także ogromne przełożenie na media społecznościowe. To w social mediach przez wiele miesięcy rozgrywała się kampania (i pre-kampania) wyborcza i po raz pierwszy w historii była ona prowadzona na taką skalę na TikToku, z wykorzystaniem szerokich możliwości generatywnego AI (wliczając deepfakes), czy w oparciu o granularne mikrotargetowanie kampanii płatnych. W mediach społecznościowych prowadzone były również działania profrekwencyjne, w które zaangażowało się wiele osób i firm z branży reklamowej, za co należą im się szczere podziękowania. Wyrazem tej wdzięczności może być chociażby Nagroda Game Changer przyznana łącznie wszystkim inicjatywom profrekwencyjnym przez Komitet Organizacyjny konkursu Innovation 2023. 

Na poziomie dostępu do wiedzy o mediach społecznościowych warto wrócić do połowy roku i publikacji raportu Gemius, PBI i IAB Polska “Social Media 2023”, w którym pierwszy raz na tak szeroką skalę i bezpłatnie udostępniono na rynku wartościowe dane o zachowaniach użytkowników mediów społecznościowych i strategii działań płatnych największych marek w social mediach. 

Kryzys roku
Pandora Gate, która wstrząsnęła polskim środowiskiem twórców. Nie będę opisywał już szczegółów tej sprawy — skupię się na jej konsekwencjach:
   1. Podważenie zaufania wielu marketerów do influencer marketingu, jako jednego ze sposobów działania w mediach społecznościowych.
   2. Negatywne konsekwencje wizerunkowe dla marek, które w przeszłości współpracowały z oskarżonymi twórcami (nie wiedząc o ich postępowaniu) -  mieliśmy okazję oglądać masowe kasowanie z kanałów brandowych wielu dowodów takich współprac (również mocno „historycznych”), w wyniku internetowych śledztw użytkowników i wylewającego się hejtu.
   3. Przesunięcie budżetów influencerskich z dużych twórców „lifestyle” na bardziej wyspecjalizowanych influencerów.
   4. Próby efektywniejszej samoregulacji branży influencer marketingu.

Sukces roku
Na poziomie świata reklamy McCann Polska x Mastercard i kampania “Where to Settle”, która rozbiła bank na wielu międzynarodowych festiwalach, w tym najbardziej prestiżowym — Cannes Lions, gdzie polska agencja znalazła się na trzecim miejscu w globalnym rankingu Creativity Report.
W obszarze mediów społecznościowych za lokalny sukces uznałbym coraz śmielsze wykorzystywanie przez duże marki (liderów swoich kategorii) „nowych” społeczności (errata: nowych względem tradycyjnych platform social media). ING hakujące koncert w Robloxie, aby zwiększyć świadomość młodych w temacie cyberbezpieczeństwa, czy Durex prowadzący edukację seksualną na Discordzie — to dwa tylko przykłady tego, jak doskonale funkcjonalności tych platform mogą wpisywać się w cele i charakter działań komunikacyjnych projektowanych przez marki.
 

Lider/liderka roku
Sam Altman — najlepszym komentarzem do tego wskazania będzie cytat Margaret Thatcher, który opisuje postawę lidera - “Nie podążaj za tłumem, niech tłum kroczy za Tobą”. Sytuacja z OpenAI to podręcznikowy przykład tego, jak te słowa mogą działać w realnym świecie. 
W Polsce osobiście bardzo doceniam Pawła Rawickiego, charyzmatycznego prezesa stowarzyszenia Otwarte Klatki i jeden z mocnych głosów tej organizacji w mediach. Odnosząc Jego postać do mediów społecznościowych napiszę, że na wyróżnienie zasługuje sposób komunikacji Stowarzyszenia w social mediach, kampanie z pomysłem oraz ciekawe i szerokie wykorzystanie influencerów w kreowanych działaniach. 

Najważniejszy trend roku
Myślę, że najważniejszym trendem 2023 roku jest generatywne AI — możliwość tworzenia tekstów, obrazów i wideo na podstawie nieograniczonych możliwości sztucznej inteligencji, a także masowa popularyzacja tych rozwiązań wśród agencji i osób odpowiedzialnych za komunikację marek w social mediach. I chociaż AI niesie ze sobą wiele pytań, a może nawet zagrożeń (wspomniane wcześniej deepfakes, kwestie praw autorskich, bezpieczeństwo wprowadzanych do narzędzi danych), to dziś wydaje się, że sztuczna inteligencja na zawsze przeformatuje podejście do tworzenia treści w mediach społecznościowych, czego ekstremalnym wyrazem są wirtualni influencerzy — postaci wykreowane od podstaw przez sztuczną inteligencję, których (wirtualne) życie można oglądać na wideo i zdjęciach w social mediach.
W temacie AI polecam śledzenie aktywności Grupy Roboczej AI IAB Polska, a także poradnik AI w Social Media, który mieliśmy okazję stworzyć w tym roku w Grupie Roboczej Social Media IAB Polska. 

Prognoza na 2024 r.
Naturalnym krokiem w rozwoju narzędzi generatywnego AI będzie ich implementacja w obrębie platform społecznościowych, co znacznie zwiększy ich dostępność oraz jeszcze mocniej penetrację na rynku. Zapowiadany przez Metę AI Sandbox, AI Music od YouTube czy chatboty oparte o sztuczną inteligencję na TikToku i Messengerze — to rozwiązania już dziś zapowiadane przez największych graczy społecznościowych. 
Wydaje mi się również, że w kontekście zbliżającego się końca ery 3rd party cookies, w przyszłym roku będziemy mieli okazję obserwować, jak kanały społecznościowe marek na największych platformach stopniowo zaczną odzyskiwać swój pierwotny charakter. Dla dużych brandów większego znaczenia nabiorą bowiem obecni klienci, których odpowiednie „zaopiekowanie” w mediach społecznościowych może okazać się kluczowe z perspektywy dalszego rozwoju biznesu. Z tego samego powodu na wartości jeszcze mocniej zyskają działania advocacy. 


Dawid Rakowski, influencer marketing manager & content creator MullenLowe Warsaw

Wydarzenie roku
Jednym z najważniejszych wydarzeń roku, jeśli chodzi o influencer marketing i social media były zmiany na platformie Twitter. Po przejęciu jej przez Elona Muska pod koniec 2022, przyszłość platformy stanęła pod wielką niewiadomą. 2023 przyniósł nam zmianę nazwy i kultowego logo, a dobrze nam znany błękitny ptak na niebieskim tle został zastąpiony czarno-białym X. 
Twitter pod wodzą Muska w krótkim czasie stał się platformą nowoczesnej komunikacji. Stała się ona bardziej otwarta na różnorodne głosy, a nowe algorytmy moderacyjne zyskały na precyzji, eliminując treści szkodliwe, czy fake newsy. Miało to również pozytywny wpływ na reputację influencerów.|
Ważnym aspektem, który wpłynął na samych twórców, okazało się wprowadzenie kryptowalut jako głównego środka płatniczego platformy. Stworzyło to nową dynamiczną przestrzeń do monetyzowania zasięgów. Twórcy mogą teraz otrzymywać płatność w kryptowalutach w zamian za promowanie produktów, czy udział w kampaniach reklamowych.  
Co więcej, fani mogą teraz odpłatnie subskrybować swoich ulubionych twórców, aby mieć dostęp do oferowanych przez nich bonusowych treści. Stworzyło to zupełnie nowe formy monetyzowania zasięgów.

Kryzys roku
Jeśli chodzi o największy kryzys roku, to stała się nim afera “Pandora Gate”. Wykorzystywanie nieletnich przez topowych polskich Youtuberów, to niewątpliwie obrzydliwy proceder. Myślę, że każdy z nas zna szczegóły wspomnianej afery, odbiła się głośnym echem nawet wśród osób, które nie śledzą poczynań internetowych bytów.
Lekcja, którą z niej wynieśliśmy to konieczność dokładnego sprawdzania twórców przed angażowaniem ich w jakiekolwiek działania marketingowe. W końcu doceniani są twórcy, którzy reprezentują sobą jakiekolwiek wartości, a ich kontent nie jest oparty na kontrowersji, dramie i budowaniu swojej pozycji na krzywdzie innych. Zdecydowanie bardziej uważni stali się również rodzice, którzy zaczęli lepiej kontrolować, kogo oglądają ich pociechy w wolnym czasie.

Sukces roku
Zaangażowanie influencerów w zachęcanie swoich obserwatorów do udziału w wyborach parlamentarnych to niewątpliwie ważny sukces 2023. Myślę, że miało to duży wpływ na rekordową frekwencję czy tak wysoką oglądalność ostatnich posiedzeń Sejmu w sieci. Mam nadzieję, że w nadchodzącym roku ważne tematy społecznie, będą jeszcze częściej przewijały się w publikacjach twórców.

Lider roku
Według mnie niekwestionowanym liderem tego roku, jeśli chodzi o influencer marketing, jest YouTuber Budda. To właśnie on stworzył jedną z najbardziej zaangażowanych społeczności w sieci. Każda z jego publikacji zbiera milionowe wyświetlenia i patrząc na ich jakość, w ogóle mnie to nie dziwi. Poprzeczka dla innych twórców została postawiona bardzo wysoko. Swoje ogromne zasięgi wykorzystuje w celach dobroczynnych, wspierając domy dziecka, schroniska, czy po prostu innych motoryzacyjnych “zajawkowiczów”.

Najważniejszy trend roku
Najważniejszym trendem 2023 roku jest zdecydowanie AI. Umiejętne wykorzystanie go w kampaniach marketingowych i influencer marketingowych pomogło takim markom jak Maybelline czy North Face wygenerować milionowe zasięgi. W 2023 popularne stały się także “wirtualne” influencerki jak np. Aitana, Lil Miquela czy Sara Kosmos. Wirtualne influencerki to postacie stworzone przy użyciu grafiki komputerowej, AI i innych technologii, które mają na celu emulowanie ludzkiego wyglądu, zachowania i interakcji. Są to postacie, które istnieją tylko w świecie wirtualnym, a mimo to zdolne są wpływać na rzeczywiste społeczności online.

Prognoza na 2024 r. 
W 2024 roku możemy spodziewać się rosnącej popularności mikroinfluencerów. Firmy będą kierować uwagę na bardziej autentyczne i zaangażowane relacje z mniejszymi, ale lojalnymi społecznościami. Mikroinfluencerzy są bardziej osiągalni finansowo, co przyciąga mniejsze marki, a ich autentyczność postrzegana jest jako kluczowa dla skutecznej kampanii.
W tym samym czasie sztuczna inteligencja odgrywać będzie kluczową rolę w ewolucji influencer marketingu. Prognozuje się rozwój wirtualnych influencerów generowanych przy użyciu AI, umożliwiających markom pełną kontrolę nad wizerunkiem. To otwiera nowe możliwości kreatywne i pozwala na eksperymentowanie z niestandardowymi formami reklamy.
AI będzie również intensywniej wykorzystywane do analizy danych i personalizacji kampanii. Algorytmy przewidujące preferencje konsumentów umożliwią bardziej precyzyjne dopasowanie influencera do marki, co zwiększy skuteczność działań. Ponadto AI pozwoli na automatyzację procesów zarządzania kampanią, od monitorowania wyników po ocenę efektywności.

Izabela Karolak, social customer care delivery manager, Dentsu Creative 

Wydarzenie roku
AI, premiera Barbie & Oppenheimera, wybory
W erze nieustannej zmienności i niepewności, wskazanie jednego kluczowego momentu zdaje się być zbyt zamykające. Uważam, że w 2023 na uwagę zasługują trzy wydarzenia.
Pierwszym z nich, było rewolucyjne przełamanie w dziedzinie sztucznej inteligencji, powiązane z powszechnym udostępnieniem chatu GPT. Social media tętniły od dyskusji, spekulacji, głębokich analiz dotyczących wpływu sztucznej inteligencji na nasze codzienne życie, natomiast aktualnie coraz częściej - od przykładów adaptacji rozwiązań wspieranych AI w codziennej pracy i życiu.
Kolejnym, wpisującym się w kontrastujące trendy różu i czerni, były spektakularne premiery filmów Barbie i Oppenheimer. Social Media eksplodowały – kampanie reklamowe innych produkcji mogły jedynie pomarzyć o takim zainteresowaniu. User-generated content związany z fenomenem Barbieheimer wypełnił całą sieć, stanowiąc jeden z kluczowych czynników przyciągający tłumy do kin. 
Trzecim, najbardziej donośnym wydarzeniem, które jesienią wstrząsnęło Polską, była kampania wyborcza i kampania profrekwencyjna prowadzone w Social Mediach. Z pewnością pod wieloma względami przejdą do historii – rekordowe budżety (m.in. 15 mln zł wydanych w Meta Ads na kampanie o charakterze wyborczym), osiągały rekordowe wyniki.

Kryzys roku
Pandora Gate. W bieżącym roku doświadczyliśmy największego skandalu obyczajowego w historii polskiego YouTube, związanego z mrocznymi tajemnicami kilku znanych youtuberów i influencerów. Opowieści ujawnione w filmie Wardęgi wywołały oburzenie i dezaprobatę nie tylko wśród internautów, ale także wśród innych twórców treści oraz mediów. Niektórzy z oskarżonych próbowali zaprzeczać doniesieniom, inni grozili pozwami – w efekcie większość z nich straciła nie tylko wiarygodność, ale także poparcie i sympatię.
Ten czas był również kryzysowym momentem dla niektórych marek. Z jednej strony fani prześwietlali historie współprac brandów i weryfikowali potencjalne powiązania z zaangażowanymi w aferę celebrytami, z kolei marki konsekwentnie zrywały nawiązane z nimi współprace. Afer Pandora Gate stanowczo przypomniała nam, że współpraca z influencerami może mieć ciemne strony i niesie ze sobą ryzyko utraty reputacji oraz zaufania ze strony konsumentów, zwłaszcza gdy okazuje się, że ci influencerzy ukrywają coś lub angażują się w nieetyczne lub nielegalne praktyki.

Sukces roku
Kampania profrekwencyjna. Rok 2023 był niezaprzeczalnie okresem triumfu dla mediów społecznościowych w Polsce, a główną gwiazdą były kampanie związane z frekwencją wyborczą i ich oszałamiające rezultaty. Historyczne osiągnięcie frekwencji na poziomie 74,38% nie byłoby możliwe bez zjednoczonych działań influencerów oraz zwykłych użytkowników mediów społecznościowych.
Inicjatywy skierowane na rzecz udziału w wyborach były realizowane ponad podziałami politycznymi, ponieważ każdy, niezależnie od preferencji politycznych, mobilizował swoich odbiorców do jednego wspólnego celu – uczestnictwa w wyborach. Kampania edukacyjna "Kobiety na Wybory" zasługuje na wyjątkowe uznanie za swoje osiągnięcia. Ta bezstronna inicjatywa, skierowana do kobiet, zdobyła ogromne uznanie, a profil na Instagramie pochwalił się imponującymi wynikami - kampania osiągnęła ponad 200 milionów wyświetleń w mediach, a hashtag #kobietynawybory został użyty aż 53 miliony razy. Chapeau bas!

Liderka roku
Jowita Michalska. Bez wątpienia, na tytuł lidera roku zasługuje Jowita Michalska, prezeska Digital University, wielokrotnie nagradzana za swoje osiągnięcia w dziedzinie edukacji i rozwoju, na Instagramie znana jako “jowita_digital”. Serwuje nam łatwo dostępne metody edukacji o sztucznej inteligencji, bioinżynierii, zawodach przyszłości na platformach takich jak LinkedIn, Instagram, podcastach “Digitalks” oraz e-bookach. W roku okrzykniętym “rokiem AI”, w swoich działaniach edukacyjnych, skupiała się przede wszystkim na temacie sztucznej inteligencji, dedykując swoje działania edukacyjne osobom wykluczonym, uczniom, nauczycielom, pracownikom marketingu, technologii, osobom, które widzą swój rozwój w tych obszarach, ale też wszystkim, którzy chcą nadążać za dynamicznymi zmianami technologicznej rzeczywistości.
Dzięki jej zaangażowaniu odbiorcy nie tylko oswajają się z nowymi technologiami, ale także zdobywają niezbędne kompetencje do życia i pracy w dynamicznym świecie przesyconym innowacjami. To co wyróżnia Jowitę, to także jej zdolność do przekazywania złożonych informacji w sposób przystępny dla laika. Rozbija barierę zrozumienia technologicznych zagadnień, sprawiając, że nawet osoby niewtajemniczone stają się świadome potencjału sztucznej inteligencji.

Najważniejszy trend roku
Pionowe video & autentyczność. W roku 2023, najważniejszym trendem w świecie mediów społecznościowych stało się unikalne połączenie dwóch kluczowych elementów: pionowych wideoklipów i autentycznego contentu. Pionowe video, dominowało zwłaszcza na platformach takich jak Instagram czy TikTok. 
Jednak to nie tylko sam format wideo kształtował krajobraz mediów społecznościowych. Kluczowym elementem było skierowanie się ku autentyczności. Użytkownicy doceniali autentyczne obrazy zamiast wyidealizowanych wizerunków. 
To połączenie pionowego formatu video z naciskiem na autentyczność stało się kluczowym punktem wyjścia dla efektywnych strategii marketingowych. Marki i twórcy, którzy z powodzeniem łączyli te elementy, nie tylko przyciągali uwagę, ale także budowali silne relacje z widzami (m.in. kampanie Rossmann Polska „MEGA” Na Tik Toku czy kampania McDonald’s #MakNaTikToku). Trend ten nie tylko odzwierciedlał zmieniające się preferencje użytkowników, ale także otwierał nowe możliwości dla kreatywności i interakcji w przestrzeniach mediów społecznościowych.

Prognoza na 2024
W nadchodzącym roku powinniśmy spodziewać się w social mediach więcej… radości. W czasach, gdy świat odczuwa jej brak, ta staje się cenniejsza niż kiedykolwiek. Obserwujemy, jak radość i zabawa stają się tarczą przeciwko przerażającemu i nieprzewidywalnemu otoczeniu. Nieprzypadkowo wspomniana wyżej Barbie zdominowała rok 2023, emanując kulturowym entuzjazmem i pozytywnością. Społeczność online poszukuje teraz treści, które przynoszą uśmiech i inspirują do radosnego podejścia do życia. Content związany z radością, pozytywnymi doświadczeniami i kolorową estetyką będzie królować, tworząc wirtualną przestrzeń, w której użytkownicy będą dzielić się pozytywnymi emocjami. Zwrócenie się ku radości to reakcja na potrzebę równowagi w społeczeństwie, tworząc przeciwwagę dla trudności dnia codziennego. Marki powinny także mieć go na uwadze, włączając radość i pozytywne wartości w swoje działania, co z pewnością przyciągnie uwagę i lojalność klientów.

Ewa Baranowska, team leader social media, Cut The Mustard


Wydarzenie roku
Zdecydowanie tegoroczne wybory, które odbiły się ogromnych echem w Social Mediach i były najważniejszym tematem przez co najmniej kilka tygodni. Od uważnego śledzenia kampanii wyborczych, przez “Dzień Zero”, czyli wybory z rekordową frekwencją, aż po skutki, które widzimy teraz, czyli niespotykane dotychczas zainteresowanie obradami sejmu. Kanał SEJM RP w zaledwie kilka tygodni przekroczył 400 tysięcy subskrypcji, każde obrady są oglądane przez setki tysięcy ludzi, a zainteresowanie nie słabnie. Prawdopodobnie, gdyby ktoś rok temu powiedział nam, że obrady sejmu będą oglądane na ekranie kinowym, nikt z nas by nie uwierzył. To sygnał, że polityka zaczyna docierać wszędzie, świadomość społeczeństwa, zwłaszcza młodego, rośnie, a politycy powoli dostrzegają, że wybory nie były chwilowym zrywem młodych. No i oczywiście czekamy, co się stanie ze srebrnym przyciskiem z YouTube.

Kryzys roku
Ten rok przyniósł kilka naprawdę dużych kryzysów, jednak tym, którym żył cały internet, była zdecydowanie Pandora Gate. Pomijając konkretne osoby i sytuacje, które wyszły na światło dzienne, cała sytuacja wiąże się z bardzo dużym kryzysem wizerunkowym dla topowych influencerów, ale również ogólnym kryzysem zaufania do influencerów przez odbiorców. Odbiło się to także w dużym stopniu na markach, które były i z pewnością będą również w przyszłości rozliczane ze współprac z influencerami. 
Jak się to skończy? Jeśli chodzi o influencerów, ciężko stwierdzić. Niestety, jak widzieliśmy nie raz, Internet potrafi wiele wybaczyć i bardzo szybko zapomnieć, a niektórzy już odbudowują swój wizerunek i wcale nie zniknęli, jak przepowiadało wielu. To, co na pewno zmieni się w branży, to jeszcze większa ostrożność w dobieraniu twórców do współprac przez marki.

Sukces roku
Barbieheimer, czyli podwójna premiera, którą żył cały świat, a która swój sukces zawdzięcza w ogromnej mierze buzzowi w sieci. Miliony memów, RTMów, przeróbek i nawiązań przez użytkowników, ale również marki, spowodowało, że oba filmy osiągnęły ogromny sukces, a do sal kinowych ustawiały się długie kolejki. Gdy w lipcu w galerii handlowej lub tramwaju mijaliście kogoś ubranego na różowo, na 99% wybierał się właśnie do kina (lub z niego wracał). Zbieżność terminów premier to bardzo sprytne i, jak czas pokazał, niezwykle skuteczne zagranie, które wygenerowało ekscytację u każdego fana kina. Dodatkowo zainteresowanie budziła nie tylko skrajnie różna tematyka filmów, ale też bardzo mocno różniące się podejście do marketingu obu produkcji, co jeszcze bardziej inspirowało do tworzenia contentu w sieci. Koniec końców, wygrani byli zarówno twórcy tytułów, jak i widzowie, którym zaserwowano dwie fenomenalne produkcje.

Lider/liderka roku
Na podium stają dwa konta na Instagramie - Make Life Harder i Michał Marszał. Panowie bezapelacyjnie wiodą prym na polskim Instagramie i z miesiąca na miesiąc utrwalają swoją pozycję jako liderzy opinii, mistrzowie prasówek, twórcy trendów i głos społeczeństwa. Gdy wrzucają link, serwery nie wytrzymują ruchu i padają. Gdy udostępniają zbiórkę charytatywną, fundusze są zebrane w ciągu godziny. Gdy opisują sytuacje ze swojego życia, ludzie nawiązują do nich przez kolejne miesiące (sweter Jakobe - pamiętamy…). Dla wielu użytkowników to właśnie te profile stanowią główne źródło informacji, dla innych marzeniem jest udostępnienie właśnie ich wiadomości i zaistnienie na profilu. 

Najważniejszy trend roku
Po pierwsze, AI, które rozwija się w szalonym tempie i choć wzbudza wiele kontrowersji oraz dyskusji w branży i poza nią, to niezaprzeczalnie zostanie z nami już na stałe. Sztuczna Inteligencja przestała być abstrakcyjnym wymysłem rodem z książek i filmów science fiction, a stała się częścią naszej codzienności, również w pracy (kto nigdy nie pomógł sobie chatem GPT, niech pierwszy rzuci myszką). Wiąże się też oczywiście z wieloma zagrożeniami, które są zauważane, jednak z którymi nigdy wcześniej nie musieliśmy się mierzyć w takim stopniu.
Drugim trendem widocznym w Social Mediach, który trudno zignorować, jest wszechobecna memizacja profili brandowych. Dotychczas to marki kierujące swoje produkty lub usługi przede wszystkim do bardzo młodych odbiorców opierały swoją komunikację na memach, jednak w tym roku widoczna jest zmiana, memy przejmują internet i profile większości marek, z lepszym lub gorszym skutkiem. 

Prognoza na 2024 r.
Zapowiadane zmiany w regulacjach reklam dotyczących alkoholu z pewnością będą znaczącą i dla wielu trudną zmianą w branży, z którą będziemy musieli się zmierzyć. Rośnie świadomość społeczeństwa, a także odbiór i podejście użytkowników do reklamowania alkoholu, nie tylko przez same marki, ale również influencerów i twórców. Od kilku miesięcy obserwujemy doniesienia o kolejnych influencerach i celebrytach z zarzutami za nielegalną reklamę produktów alkoholowych. Dodatkowo wizja wprowadzenia zapowiadanych przez UOKIK nowych regulacji, które są tworzone we współpracy z największymi platformami Social Mediowymi, sprawiają, że cała branża zastanawia się, co w tej kwestii przyniosą nadchodzące miesiące. Bo to, że ta zmiana przyjdzie, jest pewne. 

Rafał Sobierajski, head of social performance Business Factory


Wydarzenie roku
Przejście na Google Analytics 4. Dla działań performance jest to rewolucja, również biorąc pod uwagę różnice w danych w GA4 w porównaniu z poprzednią wersją. Ale z Google Analytics korzystają absolutnie wszyscy, i dla większości podmiotów, nie tylko e-commerce czy agencji performance, to była istotna zmiana, która niosła za sobą konieczność dostosowania całości działań.

Kryzys roku
Na polskim rynku na szczęście nie mieliśmy żadnego na tyle znaczącego kryzysu, który możnaby wyłonić jako „kryzys roku”. Natomiast globalnie wskazałbym problemy Twittera/X z reklamodawcami, a w zasadzie ich odpływem na skutek ograniczenia bezpieczeństwa danych serwisu, czy też pozycjonowania reklam obok treści kontrowersyjnych. Plan nowego właściciela, Elona Muska, na rozwój platformy pod nową nazwą X nie jest znany, ale na pewno ten temat będzie dostarczał emocji.

Sukces roku
Barbieheimer, czyli trend o skali globalnej, jaki towarzyszył premierom filmów „Barbie” i „Oppenheimer”. Niezależnie od tego, czy trend został wykreowany, czy narodził się samoistnie, skala jakiej nabrał jest imponująca, a ekwiwalent reklamowy i zasięg memów są tak duże, że zapewne niepoliczalne.

Lider/liderka roku
Sam Altman. Niezależnie od oceny postaci, jego wkład w popularyzację rozwiązań AI jest ogromny i miał istotny wpływ na wdrożenie nie tylko ChatGPT, ale też innych narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, do pracy specjalistów marketingu.

Najważniejszy trend roku
Z punktu widzenia agencji social performance istotnym trendem, który jeszcze nie ma dużej skali, ale zaczyna być zauważalny, to „social rejection”, świadoma rezygnacja z korzystania z mediów społecznościowych, w różnej skali: albo wszystkich, albo wybiórczo. Najbardziej widoczny jest on na Facebooku, który zwyczajnie się starzeje, ale pojawiał się również w kontekście Twittera, po przejęciu go przez Elona Muska, i TikToka, po kontrowersjach związanych ze śledzeniem dziennikarzy Forbes. Faktem jest, że po okresie kilkunastu ostatnich lat zachłyśnięcia się mediami społecznościowymi, mamy swoisty przesyt i kanałów społecznościowych i bodźców z nich płynących, co dla wielu osób jest męczące i będzie powodowało wzrost znaczenia trendu „odcięcia”.

Prognoza na 2024r. 
Z pewnością istotnym czynnikiem wpływającym na branżę marketingową będzie AI-izacja, ale nie w formie przepowiadanej rewolucji, a raczej ewolucji i rozwiązań na poziomie narzędziowym, czy to wsparcia dla pracy kreatywnej, czy automatyzacji procesów. Udział digitalu w podziale tortu budżetów marketingowych ciągle rośnie, stare media tracą w nim udział, zatem optymalizacja pracy specjalistów w branży digital będzie sprzyjała temu wzrostowi. Nie spodziewam się, że rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji wyeliminują zawody kreatywne, być może w części odważniejszych podmiotów je zastąpią, ale tylko w momencie, gdy efekty pracy AI będą na zadowalającym poziomie, a do tego w mojej opinii jeszcze daleka droga.

Nastazja Dessoulavy-Ardyn, account manager w Euvic Digital (Grupa Euvic Performance)


Wydarzenie roku
2023 rok był bezsprzecznie okresem, w którym sztuczna inteligencja wyraźnie wkroczyła w świat marketingu i social mediach, stając się jednym z najważniejszych wydarzeń bieżącego roku.
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak czat GPT zrewolucjonizowały pracę i działania w SM, nie tylko usprawniły procesy tworzenia treści i pozyskiwania informacji, ale także wprowadziły nową erę automatyzacji publikacji oraz personalizowanych odpowiedzi na interakcje klientów.
Nie należy także zapomnieć o rosnącej popularności programów graficznych opartych na AI, które umożliwiają generowanie grafik. Dodatkowo, wzrost popularności influencerów wygenerowanych przez AI otwiera nowe perspektywy w świecie mediów społecznościowych. Te zmiany znacząco wpłynęły na branżę marketingu i social media w 2023 roku, umożliwiając szybsze reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku.
Kierunek, w jakim zmierza sztuczna inteligencja, obiecuje jeszcze większe innowacje i usprawnienia, a jej wszechstronne zastosowanie w dziedzinie marketingu i social media jest wyraźnym sygnałem, że napędza ona nie tylko nowe możliwości, lecz także rewolucję w sposobie, w jaki komunikujemy się i prowadzimy działania biznesowe.

Kryzys roku
Bez wątpienia kryzysem roku w social mediach był największy skandal polskiego YouTuba zwany Pandora Gate, który obnażył skandaliczne zachowanie najbardziej rozpoznawalnych wśród młodego pokolenia twórców tej platformy.
Afera ta wpłynęła niekorzystnie nie tylko na ich wizerunek, ale także na to, na czym influencerom najbardziej zależy, czyli na zasięgach i współpracach reklamowych. Afera odbiła się echem nie tylko w świecie social mediów, ale stała się ogólnopolskim skandalem, do którego odnieśli się nawet polscy politycy. Dla marketingu influencerskiego to czas na refleksję i naukę. Kluczowa staje się weryfikacja współprac i autentyczność oraz uczciwość twórców.

Sukces roku
Popularność Szymona Hołowni w sm oraz obrad Sejmu RP na YoTube (info. punkt nr 4)
Sukces 2023 roku to także rosnące znaczenia autentyczności treść oraz dialogu z odbiorcami. Marki zaczynają dostrzegać, że nie tylko liczy się przekaz reklamowy, ale także skrojona na miarę odbiorców autentyczna i przekonująca komunikacja, dostosowana do danego medium.
Marki coraz częściej zaczynają sięgać po twórców niszowych lub specjalistów w danej dziedzinie, którzy tworzą treści edukujące swoją grupę docelową lub tworzą spersonalizowany content. Ponadto takich wartościowych twórców wciąż przybywa, co bez wątpienia różni się od trendów, które mogliśmy obserwować jeszcze kilka lat temu.  
Coraz częściej w social mediach zaczynają królować marki, które rozumieją swoich odbiorców i kanał komunikacji, przez które chcą docierać do swoich odbiorców, tworząc unikalny content doskonale oddający panujące trendy. Np. profile na Tik Toku marek takich jak: Rossmann Polska czy RayanAir

Lider/liderka roku
Liderem roku 2023 roku w mojej opinii został Szymon Hołownia, który nie tylko podbił scenę polityczną, ale również social media. Popularność zdobył dzięki swoim elokwentnym komentarzom i niewątpliwie ciętym ripostom, które chętnie podchwycili użytkownicy social mediów, tworząc z nich m.in. trendy na Tik Toku. Ponadto transmisje na żywo z obrad Sejmu stały się niekwestionowanym hitem. Marszałek przyciągnął uwagę do kanału Sejmu RP na YouTube, co przełożyło się na jego niespotykaną wcześniej popularność. Kanał osiągnął srebrny przycisk YouTube'a za przekroczenie 100 tysięcy w zawrotnym tempie, a obecnie liczba subskrybujących przekroczyła już 492 tysiące.
Hołownia, łącząc politykę z nowoczesnymi narzędziami komunikacji, udowodnił, że potrafi dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jego wpływ na społeczeństwo poprzez media społecznościowe i aktywność polityczną stał się jednym z najbardziej fascynujących zjawisk roku 2023, wskazując na ewolucję sposobów, w jakie politycy budują swoją obecność w sm i oddziaływanie na społeczeństwo.

Najważniejszy trend roku
   • Sztuczna inteligencja odegrała kluczową rolę, rewolucjonizując procesy pracy w social media. Narzędzia oparte na AI, zmieniły nie tylko produkcję treści i zdobywanie informacji, ale także wprowadziły erę automatyzacji publikacji i spersonalizowanych odpowiedzi na interakcje klientów. Programy graficzne AI zyskały na popularności, umożliwiając generowanie grafik, a influencerzy wykreowani przez AI otworzyli nowe możliwości w świecie mediów społecznościowych. Te zmiany istotnie wpłynęły na branżę marketingu, umożliwiając szybsze dostosowywanie się do potrzeb rynku.
   • Kolejny istotny trend to wzrost znaczenia krótkich filmów w komunikacji marek. Te filmy stały się kluczowym elementem w mediach społecznościowych, przyciągając uwagę i generując największą popularność.
   • TikTok zyskuje coraz większe znaczenie dla marek, nie tylko jako platforma rozrywkowa, lecz także jako narzędzie do kampanii marketingowych i influencer marketingu.
   • Wzrost autentyczności treści zaczyna odgrywać istotną rolę. Marki zaczynają dostrzegać, że kluczowym nie jest jedynie przekaz reklamowy, lecz także autentyczna, dostosowana do odbiorców i przekonująca komunikacja. 

Prognoza na 2024 r. 
   • Rozwój sztucznej inteligencji stanie się głównym trendem, w Polsce być może pojawią się agencje z influencerami AI lub zajmujących się takimi kampaniami. Kampanie z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej (AR) mogą stać się coraz bardziej powszechne (do tej pory prowadziły m.in. je takie marki jak: Jacquemus) zapowiadając dynamiczne zmiany w sposobie komunikacji i zaangażowania odbiorców.
   • Kluczową wartością stanie się autentyczność przekazu. Marki zwrócą się ku mikro i nano influencerom, których autentyczność i bliższy kontakt z publicznością przekonuje o wiarygodności rekomendacji. To zmiana obserwowana już w Polsce, wzmocniona aferą Pandora Gate, mogąca podważyć zaufanie do celebrytów o dużym zasięgu.
   • Wzrost treści UGC (User Generated Content) oznacza większą liczbę treści generowanych przez użytkowników, wykorzystywanych przez marki na własnych kanałach zamiast bezpośrednio przez influencerów. To efektywny model promocji obecnie popularny w Ameryce i zyskujący popularność w Europie, ze względu na niższe koszty i większą autentyczność komunikacji. To rewolucja w sposobie tworzenia treści, która definiuje nowe kierunki komunikacji marketingowej na platformach społecznościowych.

Tomasz Szewczyk, creative director ASAP&ASAP

Wydarzenie roku
W dużym skrócie: umarł Metaverse, niech żyje AI. Czy ktoś jeszcze pamięta hype związany z tym pierwszym? W 2023 mieliśmy już wszyscy siedzieć w hełmofonach i podbijać nowe przestrzenie. W tym reklamowe. Tymczasem temat z naszych feedów wyparował, nie ma go, nie istnieje. Premiery nowych gogli VR/MR od Apple i Mety spotkały się z umiarkowanym zainteresowaniem, czynników stoi za tym oczywiście wiele, ale wracając do początku  - zwycięzca jest jeden. I wziął wszystko. Co do AI, trudno wskazać na jedno wiążące wydarzenie. Uznajmy, że zaczęło się od upublicznienia ChatGPT pod koniec 2022 (100 mln użytkowników w 2 miesiące – TikTokowi podobny wynik zajął 9 miesięcy), ale to mijający rok zasypał nas lawinowo narzędziami, apkami i startupami bazującymi na AI. Napisano i powiedziano o tym już chyba wszystko, nie będę się powtarzał. Wiemy już, że życie, social media i marketing nie będą odtąd takie same. Już nie są.
 

Kryzys roku
Kryzysów jak zwykle było sporo, o większości już nie pamiętamy albo zaraz zapomnimy (Tyskie z Koroniewską i Dowborem) i mam wrażenie, że ten cykl od awantury do awantury ostro przyspiesza, co mówi sporo o roli i konsumpcji social mediów na dziś. Pandora Gate, czyli youtuberska afera związana z groomingiem i wykorzystywaniem nieletnich, wybija się jednak istotnie na tle reszty, bo jej reperkusje wciąż trwają, a ilość kontentu wykreowana wokół przebiła już dawno tę, której dotyczyła. Największy kryzys w polskich socialach ever? Skutki są wielorakie i wciąż trudno uchwytne: jedni youtuberzy tracą credibility na zawsze, inni zyskują - na świetnie klikających się narracjach śledczych, rozliczeniowych. Marki stają się ostrożne w doborze twarzy. Influencerzy z kontrowersyjnym wizerunkiem mają chwilowo pod górkę. Z kolei ci "krystaliczni" mogą liczyć na zarobki większe niż kiedykolwiek. Czy wróci status quo? Przekonamy się w 2024.

Sukces roku
Odstawiając na chwilę na bok oczywiste sukcesy nestorów OpenAI i Microsoftu oraz kolejne rekordy ustanawiane przez TikTok, Discord itd. - zwracam uwagę na świat rozrywki i niebywały rok, jaki zaliczyła w swojej karierze Taylor Swift. Topka wszelkich muzycznych zestawień, ilość odsłuchań na poziomie takich ikon popu jak Michael Jackson, przychody z tegorocznej i przyszłorocznej trasy koncertowej “Eras” na poziomie 780 mln dolarów (docelowo mówi się nawet o możliwych 2,2 mld), absolutna dominacja w social mediach. Jej wartość netto przebiła w 2023 miliard dolarów. Jest drugą po Rihannie najlepiej zarabiającą piosenkarką świata, przeganiając tym samym Madonnę i Celine Dion. W 2023 skończyła 34 lata. Powiedzieć, że "jeszcze o niej usłyszymy" to nic nie powiedzieć.

Lider/liderka roku
Skoro Elon Musk zaprzepaścił szansę na tytuł, dokonując najdziwniejszego, najbardziej chaotycznego rebrandingu w dziejach social mediów (X w miejsce Twittera) - korona musi iść do OpenAI, które stworzyło ChatGPT. Najłatwiej byłoby wyróżnić tym tytułem Sama Altmana, CEO OpenAI i zarazem jego najbardziej rozpoznawalną gadającą głowę, ale najlepiej będzie pamiętać o całym trzonie współzałożycieli, do których należy również Polak, Wojciech Zaremba, współtwórca ChatGPT, kierujący działem rozwojowym w OpenAI. Jeśli istnieją na ziemi jacyś ludzie dzierżący w rękach kształt nadchodzącego świata i to świata na długie dekady - to prawdopodobnie oni.

Najważniejszy trend roku
Zdecydowanie sztuka generatywna AI i prompt engineering. Dynamiczny rozwój narzędzi typu Midjourney i Stable Diffusion, generatory obrazów w przeglądarkach, programach graficznych, stockach, generatory animacji, głosów, muzyki - to wszystko trwale już zmienia specyfikę produkcji kontentu. Kreacje uzyskane w jakiejś mierze dzięki AI otaczają nas coraz częściej - w social mediach, reklamie, gamingu, filmie. O boomie na sztukę generatywną najlepiej świadczy paląca potrzeba nowych rozwiązań legislacyjnych, bo kwestia praw autorskich staje się coraz bardziej problematyczna. Póki co, mimo raptownej ekspansji, technologia wciąż raczkuje i sporo czasu minie, zanim kreacja reklamowa obędzie się zupełnie bez czynnika ludzkiego. Na ten moment AI stanowi kolejną "parę rąk" na pokładzie, która generuje świetne assety do dalszej obróbki. Klienci dostają nowe rozwiązania w ułamku cen sprzed lat (np. rendery 3D), jakość rośnie i wszyscy zyskujemy. A, i zapomniałbym: Barbenheimer!

Prognoza na 2024 r.
Przewidywanie dziś czegokolwiek to w tym momencie domena wróżek, jasnowidzów, ewentualnie pisarzy s-f. Mijający rok pokazał, że nawet najwięksi gracze (Meta) popełniają kosztujące miliardy dolarów błędy. Możemy jednak wskazywać obszary zmian.
Po pierwsze - rozwój AI. Czy 2024 będzie rokiem generowanych od zera influencerów, artystów, aktorów? Czy będą stawać w szranki z tymi realnymi?
Po drugie - transparentność i fact checking. Popularne ostatnio rozwiązanie wdrożone przez X - możliwość oznaczania wątpliwych informacji przez społeczność - to znak czasów. Kurs wiarygodności rośnie, to cenna waluta już nie tylko dla Gen Z.
Po trzecie - rozwój live commerce i e-merchandisingu, również przy wsparciu AI. Generowany na zawołanie kontent tutorialowy. Bardziej kontekstowe kolekcje. Inteligentne listy zakupów czytające nam w myślach.
A po czwarte - wraz z rosnącą wszechstronnością AI na pewno będzie rósł równolegle trend Made By Human. Ze swoimi targetami i kosztami. To już za chwilę.

Karolina Kornacka, head of content and social media, Altavia Kamikaze+K2


Wydarzenie roku
AI zawitało na dobre w naszych…biurach. Social media specjaliści korzystają z narzędzi AI na co dzień przy researchach, pisaniu copy, tworzeniu grafik, a czasami nawet przy pisaniu maili. Jest to również wspaniałe narzędzie do wsparcia przy przetargach. Na świecie powstają całe kampanie stworzone z użyciem AI. W Polsce nieśmiało klienci godzą się na publikowanie postów, które stworzyła sztuczna inteligencja.

Kryzys roku
Oczywiście Pandora Gate, czyli kryzys na pograniczu influencer marketingu i social media. O tej aferze powiedziano i napisano już naprawdę wiele. Pozostaje mieć nadzieję, że wyciągnęliśmy z niej odpowiednie wnioski, wszyscy - klienci, agencje, a także użytkownicy social mediów.

Sukces roku
Kampanie profrekwencyjne. Social media zrobiły świetną robotę, zachęcając (głównie) młodych do pójścia na wybory. Prężnie działali i influencerzy i fundacje i agencje. W rezultacie prawie 70% najmłodszych wyborców poszło do urn. Imponujące!

Lider/liderka roku
Nie wskażę jednej osoby. Dla mnie liderem jest każda osoba, która przyczynia się do tego, ze social media potrafią być dla odbiorców dobrym miejscem.

Najważniejszy trend roku
Oczywiście AI i oczywiście krótka forma video. TikTok zagościł u naszych klientów na dobre, a komunikacja ongoing wielu z nich to naprawdę dobry tiktokowy content - odważny, zabawny, ale też pokazujący produkty. Rynek content creatorów rośnie w siłę. Dzięki nim marki zyskują natywny content, a agencje więcej opcji na różnorodność. Korzystają wszystkie strony.

Prognoza na 2024 r. 
Dalszy rozwój sztucznej inteligencji, która pozwoli optymalizować pracę marketerów, robić więcej, czasami odważniej, bardziej wymyślnie. Jestem natomiast pewna, że nigdy nie zastąpi do końca człowieka, a social media to przede wszystkim ludzie.

Paula Pirowska, senior digital marketing specialist, Tigers


Wydarzenie roku
Wśród wielu wydarzeń, które zaznaczyły się w roku 2023, jednym z kluczowych był rozwój sztucznej inteligencji. Marketerzy zaczęli odkrywać coraz to nowe narzędzia i testować je do codziennych działań. Jedno było jednak przełomowe.

Chat GPT. Znajduje się on w centrum tworzenia treści reklamowych, wspierając procesy redakcyjne i generując kreatywne kampanie. Jego zdolności analizy trendów rynkowych umożliwiają śledzenie aktualnych preferencji konsumentów oraz dostarczanie informacji na temat zmian na rynku. W obszarze SEO i optymalizacji treści, Chat GPT wskazuje słowa kluczowe i pomaga tworzyć treści przyjazne dla wyszukiwarek. W obszarze marketingu społecznościowego, model ten udziela sugestii dotyczących treści do publikacji na platformach społecznościowych oraz wspomaga w tworzeniu haseł reklamowych. W kontekście badań rynku, dostarcza wsparcia w analizie rynkowej, konkurencji i sugestii dotyczących segmentacji rynku i grup docelowych. W obszarze kampanii reklamowych, Chat GPT oferuje wsparcie w tworzeniu efektywnych kampanii online i offline, pomagając również w formułowaniu przekazu reklamowego. W obszarze personalizacji treści, model ten proponuje personalizację treści w kampaniach marketingowych oraz pomaga dostosować przekaz do różnych grup docelowych. W obszarze edukacji marketingowej, Chat GPT dostarcza informacji na temat nowych strategii i trendów, a także wyjaśnia pojęcia związane z marketingiem. Jego celem jest dostarczanie wartościowych sugestii i informacji, które wspomagają w kreowaniu efektywnych strategii marketingowych dla różnych firm i organizacji. Nawet podpowiedział czym się zajmuje i samodzielnie napisał powyższy akapit. Czy jest idealny? No nie do końca. Czy przekazał wartościową treść, której potrzebowałam? Tak! I o to chodzi. 

Kryzys roku
W obszarze marketingu, myślę, że najmocniej kryzysowy był influencer marketing. Byliśmy świadkami dwóch głośnych afer.
Jedna z nich dotyczyła materiału opublikowanego przez Krzysztofa Stanowskiego, w którym zdemaskował Natalię Janoszek. Pokazał widzom, że hasło ,,fake it till you make it” ma swoje odzwierciedlenie w polskim show-biznesie. Seria filmów zdobyła dziesiątki milionów wyświetleń na You Tube’e. 
Drugą głośną sprawą w świecie twórców internetowych była ,,Pandora Gate”. Współcześni idole You Tube’a zostali oskarżeni o możliwe kontakty pedofilskie. Zarzuty zostały poparte materiałami dowodowymi i wypowiedziami ofiar. Afera zdominowała polskie media, wszystkie kanały społecznościowe, a nawet mogliśmy usłyszeć wypowiedzi polityków w tej sprawie. 
Przez powyższe wydarzenia zaufanie marek, korzystających z influencer marketingu w swoich kampaniach zostało nadszarpnięte. Okiem marketera dostrzegam korzyści – każda współpraca będzie teraz dokładnie analizowana i odpowiednio zabezpieczona zapisami w umowach. 

Sukces roku
W 2023 roku Google pokazał technologię, która pozwoli na zakupy odzieżowe na wyższym poziomie. 
Wirtualna przymierzalnia - to projekt, dzięki któremu można sprawdzić, jak ubrania wyglądają na prawdziwych ludziach, zanim je kupimy. Funkcja wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do zobaczenia ubrań na różnych typach sylwetek od XXS do XXXL, o różnych odcieniach skóry, różnych figurach i włosach. Projekt został już uruchomiony we współpracy z takimi markami jak Everlane czy H&M. Nie jest jeszcze dostępny w Polsce. 
Myślę, że to ważny krok i sukces w kontekście e-commerce. Niejednokrotnie widziałam takie przymierzalnie, przeglądając salony optyczne. W zaledwie kilka sekund mogłam wirtualnie przemierzyć różne oprawki i sprawdzić, które najlepiej pasują do kształtu mojej twarzy. Podobne rozwiązania wprowadzały także marki beauty w kontekście lakierów do paznokci czy kosmetyków do makijażu oraz branża meblarska – Ikea. 
Ubrania to kolejny krok! Liczę na dopracowanie tej technologii w kolejnych latach i szersze wejście na rynek. Największym wyzwaniem z pewnością będzie ostateczny wygląd ,,dzieła” sztucznej inteligencji. Musi być naturalny i prawdziwy.

Lider/liderka roku
6 września 2023 roku rozpoczęła się inicjatywa edukacyjna o nazwie "Kobiety na Wybory", której pomysłodawczynią była Katarzyna Rozenfeld. Akcja na celu miała zachęcenie kobiet do aktywnego uczestnictwa w wyborach. W projekcie zaangażowane są liczne organizacje z całej Polski oraz znani influencerzy i celebryci - tworząc zespół o szerokim zakresie wpływu. 
Jak wynika z badań wykonanych przez socjolozki.pl, z tą kampanią zetknęło się 34 proc. Polek. Wiemy, że w wyborach oddało głos 74,38 proc., a wśród kobiet było to 73,7 proc. 
Myślę, że inicjatywa była wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju. Słyszał o niej cały digital, dlatego Katarzyna Rozenfeld zasługuje na specjalne miejsce w moim podsumowaniu. 

Najważniejszy trend roku
Uważam 2023 za mocny rok marketingowo. Branża polubiła się z nowymi technologiami – z czego wiele marek skorzystało. Z mojej perspektywy te działania wygrały! 
W branżach beauty i fashion bardzo mocnym trendem była promocja produktów, z użyciem CGI i AR. Marka, która wyróżniła się w tym segmencie to Maybelline New York. Pałac Kultury i Nauki przeszedł metamorfozę, nad rondem ONZ leciał sterowiec z mascarą Lash Sensational Sky High, a autobusy jadące Tamką zostawiły na drodze ślady pomadki.
Takie kampanie online nie są ograniczone do jednego miejsca. Atutem z pewnością jest możliwość dotarcia do globalnej widowni, co sprawia, że są nie tylko atrakcyjne estetycznie, ale także silnie oddziałują emocjonalnie. Budzą wiele znaków zapytania wśród odbiorców, a co za tym idzie - komentarzy i interakcji.

Prognoza na 2024 r. 
Nie jest zaskoczeniem, że w przyszłym roku sztuczna inteligencja rozwinie się jeszcze mocniej. Osobiście stawiam na dopracowanie chatbotów. Widzę ogromny potencjał we wdrożeniu rozwiązań, podnoszących jakość obsługi klienta i CX. 
AI daje ocean możliwości dla marek na wielu płaszczyznach, w różnorodnych branżach. Może być naszym asystentem zakupowym – doradzi niczym najlepsza przyjaciólka. Widzę tu przestrzeń na Voice Search, gdzie na zasadach podobnych do Siri interakcje będą odbywać się głosowo. Z drugiej strony AI może rozwiązywać problemy użytkowników w usługach. Roboty od dłuższego czasu zajmują się pierwszym kontaktem z klientem, ale poziom usług często pozostawia wiele do życzenia. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu technologii, interakcje z klientami w czasie rzeczywistym, dostarczałyby odpowiedzi i rozwiązań niemal natychmiastowo, z lepszą skutecznością.
Kluczową wartością chatbotów jest zbieranie istotnych informacji na temat preferencji i zachowań klientów. Analizowanie interakcji z chatbotami umożliwia firmom lepsze zrozumienie swojej grupy docelowej oraz dostosowanie platformy do jej potrzeb. Dzięki personalizacji i efektywnej obsłudze klienta, firmy mogą osiągnąć wyższy poziom satysfakcji klientów, co z kolei przekłada się na większą lojalność wobec marki. Idźmy w to!

 

Dołącz do dyskusji: Social media: podsumowanie roku 2023 i trendy na rok 2024, cz. II

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pro-kurator
To najbardziej szkodliwa branza w Polsce bo bezwzglednie pazerna na hajs, wiec dla pieniedzy kazdy z tych pajacyków posunie sie do wszystkiego aby zmonetyzowac kazdego zwyrodniaca tlumaczac sobie tow lustrze: jesli nie ja to ktos inny. Afera pandora z ped-ofilskimi akcentami to mały procent tego co maja poukrywane przed swiatem
odpowiedź
User
Mg
Nuuuda straszna. Aż dziwne ze ci ludzie w ogole zarabiaja
odpowiedź
User
rak
Rakotworcza branża, rakotwórczy influencerzy
odpowiedź