Sundance Channel Global stawia na polski rynek (wywiad)
O planach strategicznych AMC/Sundance Channel Global, dotyczących rozwoju firmy w Europie oraz w Polsce rozmawiamy w Haroldem Gronenthalem, wiceprezesem oraz dyrektorem generalnym firmy.
Krzysztof Lisowski: Jak wygląda strategia biznesowa Sundance Channel dla Polski i Europy do końca 2012 roku?
Harold Gronenthal, Senior Vice President & General Manager w AMC/Sundance Channel Global: Obecnie nasza uwaga jest skoncentrowana na poszerzaniu zasięgu Sundance Channel w Europie i Azji. Naszym głównym celem jest wprowadzanie kanałów linearnych oraz oferowanie atrakcyjnych treści platformom: subskrypcji lub darmowego wideo na żądanie. Naszym celem nadrzędnym jest zaistnienie na nowych rynkach, a także współpraca z nowymi i obecnymi partnerami w krajach, w których już jesteśmy obecni. Cały czas prowadzimy także rozmowy z potencjalnymi dystrybutorami. Są to zarówno dystrybutorzy z nowych rynków, jaki i nowi partnerzy z krajów, w których już działamy. Chcemy rozszerzyć nasz zasięg do wielu regionów na całym świecie.
Jak wygląda strategia dystrybucji w Polsce?
Polska odgrywa kluczową rolę dla wzrostu dystrybucji w Europie. To niezwykle ważny obszar o ogromnym potencjale wzrostu, zwłaszcza w branży telewizji kablowej. Mamy nadzieję, że uda nam się powiększyć naszą widownię w tym regionie. Właśnie zatrudniliśmy Annę Pater na stanowisku reprezentanta ds. sprzedaży i marketingu afiliackiego AMC/Sundance Channel Global w Polsce, aby wesprzeć rozwój działalności firmy i dystrybucji na rynku. Anna posiada ponad siedmioletnie doświadczenie w zakresie sprzedaży, marketingu i dystrybucji kanałów w sieciach kablowych – chcemy również, by wspierała nasze działania zmierzające do rozszerzenia zasięgu kanału na terenie innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak wygląda obecnie współpraca z UPC?
Współpraca z UPC Polska układa nam się bardzo dobrze. Firma ta nieustannie wspiera nasze działania, a od 6 września uruchomiła naszą usługę Sundance Channel Na Żądanie w wersji HD. Usługi świadczone w tym zakresie przez UPC należą do najlepszych i cieszymy się, że możemy zaoferować polskiej widowni dostęp do naszych niezależnych filmów fabularnych i dokumentalnych, seriali telewizyjnych oraz specjalnych wydań programów o dowolnej porze.
Czy i kiedy kanał Sundance Channel będzie dostępny w innych sieciach kablowych?
Obecnie prowadzimy rozmowy, ale nie ma jeszcze rozstrzygnięcia w tej kwestii. Będziemy informować na bieżąco o postępach.
Dystrybutorem Sundance Channel i kilku innych kanałów jest firma AMC Networks. Dlaczego powołaliście ją do życia i jakie są plany z nią związane?
Firma AMC Networks (dawniej Rainbow Media) została niedawno przekształcona w spółkę zależną Cablevision, jednego z wiodących operatorów telewizji kablowej w USA. Był to krok milowy w naszej działalności zarówno w kraju, jak i za granicą. Firma AMC Networks zajmuje się dystrybucją czterech kanałów na rynku krajowym – AMC, WE TV, IFC oraz Sundance, oraz dwóch kanałów na rynku międzynarodowym – Sundance i WE TV, a także produkcją programów telewizyjnych łącznie z wyróżnionymi nagrodami serialami, tj. „Mad Men”, „Breaking Bad” czy „The Walking Dead”, które są popularne również w Polsce. Od 30 lat dostarczamy widzom z różnych grup demograficznych atrakcyjną ofertę programową. Dzięki AMC Networks możemy bazować na tym dziedzictwie i dalej udostępniać nasze treści widowni na całym świecie. Poświęcamy dużo uwagi naszym działaniom o charakterze międzynarodowym. Nadal będziemy poszerzać zasięg Sundance Channel i WE TV na platformach, jak również udostępniać ofertę programową widowni kanałów należących do rodziny AMC Networks.
Kanał Sundance Channel jest szczególnie mocno kojarzony z Sundance Festival. Na samym początku festiwal był uznawany jako święto kina niezależnego. Z czasem zaczęto o nim mówić, że się skomercjalizował. Nie boicie się, że kanał telewizyjny idzie także w tym kierunku?
Festiwal Filmowy Sundance jest uważany za jeden z najlepszych festiwali na świecie i nadal jest odskocznią dla największych i najbardziej utalentowanych aktorów, reżyserów, producentów i wybitnych filmów. Produkcje, które zostały docenione na festiwalu, stały się przebojami kinowymi (np. „Slumdog”, „Milioner z ulicy”, „Mała Miss”), ale wszystkie zrodziły się jako filmy niezależne. Kanał nadal działa na tych samych zasadach towarzyszących marce Sundance – oferujemy wysoką jakość oraz skłaniające do refleksji kino niezależne.
Jeśli chodzi o polski rynek, to kto spośród obecnych w naszych sieciach kablowych nadawców jest dla Was największą konkurencją? Kogo się boicie?
Sundance Channel oferuje niezależną ofertę programową i jestem przekonany, że dostarczamy na rynek polski coś, czego nie było na nim przedtem, tj. wybitne filmy niezależne, oryginalne programy telewizyjne i filmy dokumentalne. Jesteśmy więc w pewien sposób bezkonkurencyjni. Oryginalne filmy pochodzą od naszej spółki siostry IFC Films. Poza tym mamy licznych partnerów. Jeśli chodzi o seriale telewizyjne, lansujemy oryginalną ofertę programową z AMC i Sundance Channel na terenie USA. Produkujemy również oryginalne treści. Na przykład w tym roku byliśmy współproducentami serii relacji z festiwali filmowych w Cannes i Wenecji. Nadawaliśmy relacje z czerwonego dywanu, wywiady z gwiazdami oraz specjalne filmy dokumentalne poświęcone tematom związanym z festiwalami. Nasza oferta ma zatem charakter unikalny.
Twórcą festiwalu i kanału jest Robert Redford. Jaką rolę spełnia on teraz?
Robert Redford jest dyrektorem kreatywnym Sundance Channel Global. Od uruchomienia kanału był – i nadal jest – z nim nierozerwalnie związany i brał czynny udział w zarządzaniu kanałem. Wielokrotnie pełnił także rolę naszego ambasadora.
O rozmówcy
Harold Gronenthal - od marca 2007 roku starszy wiceprezes i dyrektor generalny AMC/Sundance Channel Global (dawniej Rainbow Media Global), nadzoruje zawartość programową oraz dystrybucję kanałów telewizyjnych - AMC Networks, Sundance Channel i WE TV, jak również pozyskiwanie nowych produkcji dla tych stacji. Wcześniej Gronenthal przez prawie cztery lata był wiceprezesem ds. akwizycji i administracji w AMC Networks. W 2001 roku został wiceprezesem ds. praw i licencji w Bravo Networks. Gronenthal ukończył Phi Beta Kappa na Haverford College. Jest członkiem przyznającej Oscary Academy of Television Arts & Sciences oraz International Academy of Television Arts & Sciences.
Dołącz do dyskusji: Sundance Channel Global stawia na polski rynek (wywiad)