"Szkoda Wróblewskiego"
Kobosko zastąpił Wróblewskiego na stanowisku naczelnego Newsweek Polska.
Tomasz Wróblewski, który od powstania w 2001 r. polskiej edycji "Newsweek Polska" był jego redaktorem naczelnym, odchodzi z tygodnika. Wróblewskiego, który przechodzi do nowego projektu Polskapresse (więcej), zastąpi tymczasowo Michał Kobosko. Od 1 października przejął on obowiązki szefa Newsweeka, będzie łączył tę funkcję ze stanowiskiem redaktora naczelnego miesięcznika "Forbes".
Wróblewski pytany, czy nie obawia się porzucać tygodnika o ugruntowanej pozycji na rzecz nowego projektu, powiedział: "pięć lat temu, kiedy zmieniałem pracę i przechodziłem do Axel Springer słyszałem te same pytania: czy nie żal mi dobrej pozycji we +Wprost+. Teraz, z obecnej perspektywy mogę powiedzieć, że nie było mi żal".
Oprócz Wróblewskiego do nowego projektu Polskapresse ma też przejść zastępca redaktora naczelnego "Newsweek Polska" Paweł Fąfara, który złożył już wypowiedzenie oraz wicenaczelna Ewa Wilcz-Grzędzińska.
Oprócz kierownictwa z "Newsweeka" odchodzą także kluczowi dziennikarze działu krajowego. Z informacji "Rzeczpospolitej" wynika, że wypowiedzenia złożyli Michał Karnowski, Piotr Zaremba, Amelia Łukasiak i Dominik Zdort. Amelia Łukasiak zasili zespół "Rzeczpospolitej". Także Dominik Zdort pożegnał się już oficjalnie z zespołem.
Tomasz Wróblewski był naczelnym "Newsweeka" od pięciu lat, czyli od powstania polskiej edycji pisma. Wcześniej był m.in. korespondentem Radia Wolna Europa w Waszyngtonie, z-cą redaktora naczelnego dziennika "Życie", z-cą redaktora naczelnego tygodnika "Wprost" oraz redaktorem naczelnym miesięcznika "Profit".
Kobosko jest naczelnym "Forbesa" od listopada 2005 roku. Wcześniej pracował m.in. w "Gazecie Wyborczej", "Pulsie Biznesu" i "BusinessWeeku".
Komentarze
Paweł Lisicki - Redaktor Naczelny dziennika Rzeczpospolita
Myślę, że głównym powodem zmian były pogarszające się wyniki sprzedaży "Newsweeka", które spadały z roku na rok. Być może wydawca postanowił zareagować i to jest powodem zmiany. Nowy naczelny jest z pewnością fachowcem i profesjonalistą, podobnie zresztą jak Tomasz Wróblewski. Jego głównym zadaniem będzie stworzenie wyraźniejszej i bardziej jednolitej strategii i określenie tego, czym ma być "Newsweek": czy bardziej pismem społeczno politycznym, czy raczej biznesowym. Na razie, jak wynika z mojej obserwacji, był to główny problem tego tygodnika.
Bogusław Chrabota - Redaktor Naczelny TV Polsat
Szkoda Wróblewskiego. Zbudował pismo zrównoważone, z dobrą ekipą, ciekawe. Z dobrymi piórami. Trochę się dziwię, że nie powalczył o ekskluzywność najlepszych z nich. Na przykład: Zaremba to jeden z najlepszych komentatorów politycznych w kraju… a zarazem najpłodniejszych. Sam do końca nie wiem, gdzie go czytać. Ostatnio złapałem się na tym, że wcale nie muszę czytać Newsweeka, żeby dowiedzieć się, co myśli Zaremba… Może dlatego ostatnie problemy ze sprzedawaniem nakładu? Inna sprawa, że od pewnego czasu Newsweek zaczął nieco tracić ikrę. Nie chcę wchodzić w przyczyny. Michał Kobosko? Trudno mi pisać o dobrym koledze. Michał jest dżentelmenem mediów (pięknie to udowodnił budując Forbesa), a w Newsweeku, zwłaszcza dziś potrzeba postaci bardziej chamowatej, z tupetem, bezczelnością intelektualną. Ktoś taki jest niezbędny na dzisiejsze chamowate czasy. Życzę Michałowi, żeby mimo wszystko pozostał sobą. Najbliższe miesiące pokażą, czy uda mu się połączyć jedno z drugim, ogień z wodą. I jeszcze jedno; dobrze, że na czele jednego z trzech najważniejszych tygodników opinii staje człowiek o takim rodowodzie i z taką, nie całkiem prorządową reputacją. Szczerze mu życzę powodzenia.
Rafał Oracz - Dyrektor ds Marketingu i Rozwoju grupy CR Media.
Najciekawszy jest projekt, którym Pan Wróblewski będzie kierował. Metafora 9 lokomotyw (dzienników regiolnalnych Polskapresse) ciągnących ogólnopolski wagonik wydaje mi się całkiem trafna. Pomysł jest prawdopodobnie powieleniem doświadczeń jakie Polskapresse miała z tygodnikami lokalnymi ale na większą skalę. Dzienniki PP przejmując lokalne tygodniki najpierw "oswajały" czytelników poprzez wkładkowanie dziennika do tygodnika po to, żeby po jakimś czasie odwrócić role i przekształcić tygodnik w strony lokalne dziennika regionalnego. W skali ogólnopolskiej może to wyglądać podobnie. Najpierw PP wykorzysta efekt parasolowy dzienników regionalnych wobec stron/wkładki/tytułu ogólnopolskiego, a potem w zależności od powodzenia projektu zdecyduje się na jego usamodzielnienie albo zamieni dzienniki rolami. Żeby nowy projekt nie stał się tylko wkładką integrującą ofertę dla reklamodawców musi uzyskać wiarygodność redakcyjną i do tego na pewno potrzebny jest pan Wróblewski i jego ludzie. Na obszarach gdzie PP nie ma swoich dzienników tytuł prawdopodobnie będzie funkcjonował sam albo w porozumieniu z dziennikami Orkli. Z perspektywy reklamowej nowy projekt będzie w bardziej czytelny sposób pokazywać czym jest połączona siła dzienników regionalnych. Pierwszym krokiem na tej drodze było stworzenie pakietów przez Media Tak. Nie podzielam też opinii, że Passauer nie ma zaplecza i doświadczenia w tworzeniu takich projektów. Niewykluczone że będzie on wspólnie finansowany przez PP i Orklę.
Co do Newsweeka to można powiedzieć tylko tyle, że na pewno przyda mu się zmiana kierownictwa. Dobrze by było, żeby tytułem zajął się ktoś dla kogo stanowić to będzie wyzwanie zawodowe. Inaczej tygodnik będzie dryfował w drugiej linii priorytetów Axla.
Dołącz do dyskusji: "Szkoda Wróblewskiego"