SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ponad połowa Polaków ma telewizory Smart TV

Krajowy Instytut Mediów opublikował wyniki badania założycielskiego za 2023 rok. Wynika z niego, że większa liczba gospodarstw domowych ma telefon komórkowy, a mniejsza - telewizor. Ponad połowa ma Smart TV, a ponad jedna trzecia - podłącza telewizor do internetu. Co ciekawe - ponad 20 proc. dzieci w wieku 4-6 lat korzysta z telefonu komórkowego. 

(Fot. Pixabay) (Fot. Pixabay)

Z danych o gospodarstwach domowych wynika, że najczęściej posiadanym urządzeniem jest telefon komórkowy, znajdujący się na wyposażeniu 97,3 proc. gosp. domowych w Polsce. Nieco mniej, bo 93,4 proc. gospodarstw domowych ma telewizor.

Obecnie 97,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada możliwość odbioru telewizji linearnej, posiadając co najmniej jedną z dwóch opcji: odbiór na telewizorze lub przez internet na urządzeniach z ekranami, tworząc poszerzoną populację gospodarstw „telewizyjnych”. W tym, 93,3 proc. gospodarstw domowych można zakwalifikować jako gospodarstwa klasycznie „telewizyjne” wg definicji opartej o posiadanie podłączonego telewizora.

Zobacz: System operacyjny webOS Hub 2.0S do Smart TV na monitory singli

Połowa Polaków korzysta z telewizorów ze Smart TV

Telewizor z funkcją Smart TV posiada 51,9 proc. gospodarstw domowych, a 38,3 proc. wszystkich gospodarstw podłącza telewizor do internetu, zyskując dostęp do usług nielinearnych. Tylko 4,2 proc. gospodarstw „telewizyjnych” ma na telewizorze dostęp do internetowych aplikacji z kanałami tv lub podłącza telewizor tylko do internetu.

Odbiornik radiowy jest na wyposażeniu 77 proc. gospodarstw domowych, wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym radia samochodowe posiadane przez 56,6 proc. gospodarstw domowych. Posiadanie sprzętu komputerowego deklaruje 67,9 proc. gospodarstw domowych. Wskaźnik ten rośnie wraz z wielkością gospodarstwa domowego i sięga 92,2 proc. w gospodarstwach z dziećmi w wieku 7-15 lat.

98,1 proc. osób (w wieku 4+) posiada możliwość odbioru telewizji linearnej (przez sygnał tv lub internet szerokopasmowy). W tym 94,2 proc. osób ma dostęp do podłączonego telewizora. 

34,1 proc. ankietowanych posiadających telewizor ma dostęp do indywidualnej anteny satelitarnej, 38,8 proc. - do szeroko definiowanego „kabla”, a 27,2 proc. posiada tylko eter.

Potencjał korzystania z telewizji hybrydowej (HBBTV) obejmuje 9,2 proc. osób w wieku 4+ (posiadających telewizor z naziemną telewizją cyfrową, jednocześnie podłączony do internetu).  

Zobacz: Znana sieć hipermarketów kupuje producenta telewizorów Smart TV

Prawie wszyscy używają telefonów komórkowych

W obszarze rozwoju sygnału radiowego, radio w technologii DAB+ może odbierać 7,9 proc. osób w wieku 4+. Odbiornik podłączony do internetu posiada 5,4 proc. badanych. 

Telefonu komórkowego używa 90,8 proc. osób w wieku 4 lata i więcej. Odsetek ten jest znacząco wyższy w grupach wiekowych 16-29 lat (98 proc.) oraz 30-49 lat (98,2 proc.). Wśród dzieci w wieku 4-6 lat odsetek korzystających z „komórki” sięga 20,6 proc., a w grupie 7-15 lat wynosi już 75,8 proc.

Osoby z wyższym wykształceniem rzadziej oglądają telewizję

Oglądanie telewizji deklaruje 90 proc. respondentów. Relatywnie rzadziej kontakt z telewizją deklarują osoby z  wykształceniem wyższym (83,5 proc.), a także osoby w wieku 16 - 29 lat (82,4 proc.) oraz mieszkańcy miast, szczególnie z miast pow. 500 tys. (85 proc.). W tych grupach konsumpcja telewizji linearnej traci na rzecz usług na życzenie.
 


Niezależnie od regularności, korzystanie z treści wideo na życzenie (VOD) zadeklarowało 73,3 proc. osób w wieku 4+, w tym najwięcej, bo 71,4 proc. korzystało z platformy YouTube, a 46,5 proc. z serwisów streamingowych VOD (bezpłatnych lub płatnych).

Odsetek korzystających z innych niż radio treści audio wynosi 55,1 proc. - w tym platformy streamingowe audio wykorzystuje 40,4 proc., a z podcastów (w różnych formułach) korzysta 29,7 proc. ogółu osób w wieku 4+. 

Radio dociera do 80,3 proc. populacji w wieku 4+, i jest szczególnie popularne w grupie wiekowej 30-49 lat.

Komunikatory internetowe i social media królują

Dostęp do internetu w domu, posiada 89,6 proc. osób w wieku 4+, a aktywnych użytkowników jest 81,7 proc. średnio w skali roku. W grupie wiekowej 16-49 lat wskaźnik korzystania z internetu sięga 98,9 proc., zaś wśród osób w wieku 65 lat i więcej – wynosi 43,3 proc.

Wśród korzystających z internetu, do najczęściej deklarowanych aktywności - w ujęciu ostatnich 30 dni - należy kontakt z szeroko rozumianymi treściami VOD (77,1 proc.), korzystanie z komunikatorów internetowych (76,8 proc.), wykorzystywanie mediów społecznościowych (76,3 proc.) oraz portali informacyjnych (71,8 proc.). Rzadziej wskazywanymi aktywnościami w perspektywie 30 dni jest korzystanie z prasy online (18,9%) i oglądanie telewizji przez internet (11,3 proc.).
Analizując aktywności wśród internautów, najbardziej aktywną grupą wiekową jest starsza młodzież i młodzi dorośli (16-29 lat). Intensywnie korzystają z mediów społecznościowych, serwisów VOD, komunikatorów, portali i platform audio. Dzieci i młodzież mają kontakt przede wszystkim z treściami VOD i mediami społecznościowymi. Najmniej aktywne w internecie są osoby 65+, które najczęściej korzystają z portali internetowych i komunikatorów.