TVN ze stratą w I kwartale, więc oszczędza. 2 mld zł zadłużenia
Telewizja TVN w I kwartale br. zanotowała spadek przychodów i stratę netto na poziomie 46 mln zł. Zysk z działalności operacyjnej poszedł jednak do góry, a spółka dalej obniżała koszty.
Z raportu TVN wynika, że przychody spółki spadły w I kwartale 2013 roku o 6 proc. do 343,1 mln zł. Spadek ten wynikał głównie z niższych przychodów z reklamy, które zmalały o 9,2 proc., czyli bardziej, niż cały rynek. Według szacunków stacji, cały rynek reklamy telewizyjnej skurczył się bowiem w I kwartale o 8,9 proc. Wzrósł jednak udział TVN w tym rynku - z 33,7 proc. do 34,2 proc.
Grupa przeprowadził dalszą optymalizację kosztów, która pozwoliła obniżyć je o 17 mln zł. Jak podkreślał na wczorajszej konferencji Markus Tellenbach, prezes TVN, 10 mln zł oszczędności dotyczyło kosztów programowych, co jednak nie wpłynęło na jakość ramówki. Udział stacji Grupy TVN w grupie komercyjnej w I kwartale br. poszedł do góry o 0,7 pkt proc.
Zysk z działalności operacyjnej TVN wzrósł o 6,2 proc. do 76,6 mln z. Z kolei EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) wyniosła 98 mln zł i była o 9 proc. wyższa niż przed rokiem. Wzrost ten wynikał z udziału w zyskach spółek, w których TVN ma mniejszościowe udziały, czyli platformy nc+ i Onet Holding, właściciela Grupy Onet.pl, wynoszących łącznie 13 mln zł. Skorygowana EBITDA (bez Onetu) w I kwartale br. obniżyła się o 5 proc. do 85 mln zł.
Firma odnotowała stratę netto w wysokości 45,9 mln zł, podczas gdy rok wcześniej miała 181,1 mln zł zysku netto. Był to efekt głównie niezrealizowanych strat na różnicach kursowych.
Zadłużenie Grupy na koniec I kwartału br. wynosiło 2 mld zł. John Driscoll, wiceprezes TVN ds. finansów, poinformował, że zadłużenie netto na koniec roku nie powinno być istotnie wyższe, nawet jeśli spółka przeprowadzi proces refinansowania.
- Będziemy obserwować rynek i wrócimy w momencie, kiedy będą ku temu sprzyjające warunki - dodał pytany o to, kiedy TVN może ponownie zdecydować się na refinansowanie obligacji Senior Notes zapadających w 2017 roku. Stacja zapowiedziała to pod koniec marca, ale kilka dni później wycofała się ze swojej zapowiedzi (więcej na ten temat).
TVN podtrzymał prognozę, że rynek reklamy telewizyjnej w tym roku zanotuje średni jednocyfrowy spadek. - Obecnie obserwujemy stopniową poprawę dynamiki po wysokim spadku w I kwartale - podkreślił Tellenbach.
Dołącz do dyskusji: TVN ze stratą w I kwartale, więc oszczędza. 2 mld zł zadłużenia