SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Unilever oskarżony o splagiatowanie użytkownika Reddita w reklamie Axe (wideo)

Firma Unilever, producent kosmetyków Axe, została oskarżona o użycie w ich reklamie zdania wymyślonego i opublikowanego w serwisie Reddit przez jednego z internautów. Unilever milczy, a autor spornego zdania domaga się uznania go za współtwórcę reklamy.

Chodzi o spot reklamujący nową linię męskich kosmetyków dla mężczyzn „Axe Black”, będący częścią kampanii „Shower Thoughts” przygotowanej przez agencje Defy Media i Mindshare.

W filmiku mężczyzna stojący pod prysznicem martwi się z powodu swojego niskiego wzrostu. W pewnym momencie pada zdanie będące ilustracją przemyśleń bohatera: „Kiedy jesteś krytykowany z powodu niskiego wzrostu, w gruncie rzeczy ludzie mają na myśli, że jest ciebie za mało”.

W dalszej części spotu na ekranie pojawia się Muggsy Bogues - najniższy w historii, mierzący 1,6 m wzrostu koszykarz, który pomimo słabych warunków fizycznych osiągał świetne wyniki na parkiecie i stał się jedną z ikon zawodowej koszykówki. Bogues wyzwany na pojedynek przez dwóch o wiele wyższych koszykarzy ogrywa ich bez trudu udowadniając, że nie zawsze warunki fizyczne decydują o sukcesie w sporcie.

Problem z reklamą Axe pojawił się, gdy pretensje do wspomnianego wcześniej zdania zgłosił jeden z użytkowników platformy Reddit, o czym poinformował serwis Business Insider.

Internauta o pseudonimie JaSfields zauważył, że wypowiadana w spocie fraza jest identyczna ze zdaniem, które ona sam wymyślił i opublikował na Reddit w sierpniu ub.r. Doszedł więc do wniosku, że Unilever dopuścił się plagiatu, bowiem nie poprosił go o zgodę na wykorzystania zdania ani nie umieścił jego pseudonimu wśród współtwórców reklamy. JaSfields podkreślił, że za pomocą wyszukiwarki sprawdził, iż nikt przed nim nie opublikował spornego zdania w sieci.

Użytkownik chce zostać uznany za współautora spotu, a Unilever nie odpowiedział na prośbę o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Historia nie spodobała się internetowej społeczności, czemu dała wyraz na YouTubie. Zamieszczona tam kontrowersyjna reklama zebrała co prawda ponad 800 tys. odsłon, ale jednak ponad 18 tys. internautów kliknęło przy niej w „nie lubię”.

Dołącz do dyskusji: Unilever oskarżony o splagiatowanie użytkownika Reddita w reklamie Axe (wideo)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ctrl+c, ctrl+v
A bo to pierwszy raz, kiedy reklama bezwstydnie kradnie? Rozumiem np. wykorzystywanie memów i to też w jakiś kreatywny sposób, ale szerzej patrząc copypasting to smutna cecha współczesnej reklamy (np. ostatnio, jeśli chodzi o Polskę, w reklamach NC+, które kopiując element bicia się pięścią w klatkę piersiową, zdecydowanie przekroczyły granicę inspiracji filmem "Wilk z Wall Street"). Zawsze dziwi mnie też, że bardzo rzadko trafiają się procesy sądowe, gdy dwie reklamy są do siebie bardzo podobne. Być może jedni chronią tyłki drugich, bo mało kto w tej branży nie kopiuje... (klient do agencji: weźcie zróbcie mi taką reklamę, jak ma konkurencja / agencja do klienta: tu w referencjach mamy reklamę x [która jest niemalże pierwowzorem naszej propozycji]).
odpowiedź