Urządzenia mobilne najważniejszym kanałem odbioru wideo w sieci, wzrost wydatków reklamowych o 20 proc.
Z raportu Zenith wynika, że główną platformą konsumpcji wideo w internecie stają się urządzenia przenośne. Polacy spędzą w tym roku 15 minut dziennie oglądając wideo w sieci na smartfonach i tabletach.
Szacunki Zenith wskazują, że w br. użytkownicy na całym świecie poświęcą średnio 19,7 min na oglądanie wideo za pomocą urządzeń mobilnych. Będzie to oznaczało znaczący wzrost o 39 proc. w porównaniu z rokiem 2015, gdy średnia wyniosła 14,2 min.
Dane te oznaczają, że konsumpcja wideo online w segmencie mobile przewyższy odbiór takich treści za pomocą komputerów i urządzeń typu smart TV - tutaj nie zmieni się ona znacząco i wyniesie średnio 16 min.
Według autorów raportu szybki wzrost mobilnej konsumpcji wideo jest napędzany rosnącą popularnością urządzeń przenośnych (w szczególności taniego sprzętu w mniej zamożnych krajach), coraz lepszą jakością ich wyświetlaczy oraz coraz powszechniejszym dostępem do internetu zapewniającego szybki transfer danych, szczególnie 4G.
Analitycy przewidują, że oglądanie wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie o 33 proc. w 2017 r. i o 27 proc. w 2018, sięgając 33,4 min. dziennie.
W 2018 roku 64 proc. internetowego wideo będzie oglądane na urządzeniach mobilnych. Natomiast konsumpcja wideo na urządzeniach stacjonarnych będzie rosła o 13 proc. w 2017 r. i o 3 proc. w 2018, sięgając 18,7 min. dziennie. Ten wzrost będzie wynikał z coraz częstszego oglądania wideo na sprzęcie smart TV.
Polacy odstają nieco od założonej w raporcie średniej światowej. Przewiduje się, że w br. użytkownicy w naszym kraju spędzą średnio 15 min. dziennie oglądając online wideo na urządzeniach mobilnych, a na urządzeniach stacjonarnych – aż 20 min.
W 2017 r. w Polsce konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie o 20 proc., a w 2018 – o 22 proc., kiedy sięgnie 22 min. każdego dnia. Czas poświęcany na oglądanie wideo w sieci na urządzeniach stacjonarnych w 2016 r. spadł o 5 proc. w porównaniu z 2015 r., ale już w 2017 r. wzrośnie o 10 proc., z kolei w 2018 r. – o 23 proc. sięgając 27 min. dziennie.
- Z naszych analiz wynika, że Polacy wciąż częściej oglądają online wideo na urządzeniach stacjonarnych, choć już w przyszłym roku konsumpcja mobile wideo wzrośnie z większą dynamiką - zapowiada w komentarzu do raportu Agata Majecka, general manager Zenith. - Polski rynek nie odbiega jednak od światowych tendencji – dostępność urządzeń mobilnych i szybkość transferu danych sprawia, że konsumenci mają kontent wideo stale w zasięgu ręki i coraz chętniej z niego korzystają. Równie chętnie popularność wideo online wykorzystują reklamodawcy, doceniając możliwość dotarcia poprzez atrakcyjny, angażujący kontent do coraz bardziej wymagających konsumentów, i wykorzystując nowe rozwiązania technologiczne do interakcji z konsumentami oraz do budowania i pogłębienia ich doświadczeń z marką. Przekłada się na rosnące inwestycje w tę formę reklamy - w tym i w przyszłym roku wzrosną one o 20 proc.
Rosnące zaangażowanie użytkowników w treści wideo w interenecie zdaniem autorów raportu przełoży się na zainteresowanie tym segmentem ze strony reklamodawców.
W 2015 r. reklamodawcy przeznaczyli na reklamę online wideo 17,5 mld dol., a w 2014 roku - 13,4 mld dol. Według prognoz w ciągu 3 najbliższych lat wydatki na reklamę wideo online będą rosły średnio o 19,8 proc. rocznie osiągając w 2018 r. wartość 30,1 mld dol. W efekcie udział online wideo w wydatkach na reklamę displayową wzrośnie do 31,3 proc. (wobec 26,7 proc. w 2015 r.).
Polski rynek w kwestii wydatków na wideo w sieci wyprzedza nieco średnią światową. W tym roku wartość reklamy wideo wzrośnie u nas o 20 proc. w porównaniu do 2015 r., podczas gdy reklama internetowa ogółem - o 12 proc. Jeszcze szybciej rośnie wartość wydatków na reklamę wideo w kanale mobilnym - aż 37 proc. rok do roku. W 2016 r. do kanału mobilnego trafi prawie co piąta złotówka z wydatków na reklamę wideo.
- Jest to naturalna droga migracji za użytkownikami, którzy coraz więcej czasu spędzają na urządzeniach mobilnych, także w celu konsumpcji treści wideo - wyjaśnia Marta Zielonka, buying manager w Zenith. - Świadczą o tym chociażby milionowe pobrania aplikacji mobilnych takich jak Ipla czy Player. Online wideo jest na wielu polach dużo bardziej efektywne niż tradycyjne formy reklamy display. Reklama wideo jest lepiej widoczna, bardziej angażująca, lepiej zapamiętywana. Jest komplementarna do reklamy telewizyjnej, a w dobie zmniejszającej się widowni telewizyjnej jest często lepszym sposobem dotarcia do niektórych grup celowych. Nic dziwnego, że reklamodawcy przeznaczają już 15 proc. swoich digitalowych budżetów na reklamę wideo - podkreśla Zielonka.
Raport zaznacza, że choć internetowe wideo jest oglądane częściej na urządzeniach mobilnych, to większość budżetów przeznaczana jest wciąż na reklamę emitowaną na urządzeniach stacjonarnych. Ta sytuacja utrzyma się jeszcze w 2017 r. Według szacunków Zenith w br. reklama wideo na urządzeniach stacjonarnych będzie stanowiła 68 proc. wszystkich wydatków na reklamę online wideo (w 2015 r. było to 75 proc.). Budżety na reklamę na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych wyrównają się nie wcześniej niż w 2018 r.
Tegoroczna edycja raportu „Online Video Forecasts 2016” obejmuje dane pochodzące z 57 rynków na całym świecie.
Dołącz do dyskusji: Urządzenia mobilne najważniejszym kanałem odbioru wideo w sieci, wzrost wydatków reklamowych o 20 proc.