Warren Buffett: Tylko „New York Times”, „Wall Street Journal” i „Washington Post” przetrwają w formie cyfrowej
Znany finansista i inwestor Warren Buffett nie ukrywa swoich obaw o przyszłość dzienników w ich elektronicznej postaci. Zdaniem biznesmena większość drukowanych gazet ma przed sobą bardzo niepewną przyszłość w formie drukowanej, a ich internetowa transformacja nie daje pewności przetrwania. - Być może tylko „The New York Times”, „Wall Street Journal” i „Washington Post” oferują cyfrowe produkty zdolne do generowania odpowiednich przychodów w długiej perspektywie - ocenia Buffett.
Warren Buffett już wcześniej wypowiadał się sceptycznie o przyszłości prasy w jej tradycyjnej formie i wyrażał obawy o to czy przejście gazet całkowicie na format cyfrowy zagwarantuje im pewną egzystencję na rynku.
Teraz znany finansista i jeden z najbogatszych ludzi na świecie powtórzył swoje zastrzeżenia związane z rynkiem prasowym. Zrobił to podczas corocznego spotkania z dziennikarzami oraz udziałowcami Berkshire Hathaway - koncernu, którego jest szefem i głównym akcjonariuszem.
Sytuację w segmencie prasy Buffett nakreślił wspólnie z Charlie Mungerem, prezesem Vice na przykładzie „The World Herald”, dziennika należącego do Berkshire Hathaway. W 2012 r. gazeta ta notowała codzienną sprzedaż na poziomie ponad 130 tys. egz. i 160 tys. w wypadku wydania weekendowego. W 2017 r. liczby te spadły odpowiednio do 93 i 115 tys.
- Te dane nie są korzystne - przyznał Buffet. - Słabnąca sprzedaż w tym segmencie nie ma większego wpływu na finanse udziałowców Berkshire, jednak ta tendencja w całej branży będzie miała ogromne znaczenie dla rozwoju społeczeństw - przestrzegł Buffet.
Finansista zaznaczył, że sam był zaskoczony tempem w jakim czytelnicy przenieśli swoje zainteresowanie zdobywaniem informacji do internetu kosztem prasy drukowanej. Jednak zdaniem Buffetta przechodzenie wydawców na cyfrową dystrybucję i sprzedaż treści okazuje się wciąż mało wydolne, co stawia ponad 1,3 tys. dzienników ukazujących się w USA w coraz trudniejszej sytuacji i nie rokuje dobrze na przyszłość.
- Bardzo trudno przewidzieć jaki los czeka prasę w sensie finansowym - przyznał Buffett. - Być może tylko „The New York Times”, „Wall Street Journal” i „Washington Post” oferują obecnie cyfrowe produkty zdolne do generowania odpowiednich przychodów w długiej perspektywie - ocenił Buffett.
Opinię Buffetta o prawidłowym cyfrowym modelu biznesowym przyjętym przez wspomniane tytuły potwierdzają najnowsze wyniki „New York Timesa”, który w I kwartale 2018 r. dodał 139 tys. subskrybentów internetowej wersji, a liczba płacących czytelników w sieci osiągnęła 2,8 mln. Wpływy wydawcy z segmentu reklamy online zmalały o 6 proc., pomimo tego przychody wydawnictwa okazały się wyższe niż rok wcześniej przekraczając 414 mln dol.
Dołącz do dyskusji: Warren Buffett: Tylko „New York Times”, „Wall Street Journal” i „Washington Post” przetrwają w formie cyfrowej