SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Już 51 proc. wpływów i 33 proc. zysku Wirtualnej Polski z e-commerce. Świderski: rośniemy szybciej od Google’a i Facebooka

Pion e-commerce przez ostatni rok zapewnił 51 proc. wpływów i 33 proc. zysku EBITDA Wirtualna Polska Holding w obszarze internetowym. Firma podkreśla, że rośnie przychodowo dużo mocniej od głównych konkurentów, m.in Facebooka i Google'a. - Nie widać symptomów spowolnienia na rynku reklamy - mówi prezes spółki Jacek Świderski. WP prowadzi rozmowy w sprawie potencjalnych przejęć, ale Świderski nie chce deklarować, czy do finalizacji dojdzie w tym roku.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

Udział wpływów z e-commerce w przychodach Wirtualnej Polski rośnie od kilku lat w związku z serią przejęć w tym sektorze zrealizowanych przez firmę. Tylko w ciągu ostatniego roku kupiła Extradom.pl zajmujący się sprzedażą internetową projektów architektonicznych (za 75 mln zł), 50,8 proc. udziałów serwisu Superauto24.com agregującego oferty sprzedaży nowych samochodów (za 21,1 mln zł) oraz za 13 proc. akcji właściciela serwisu e-podróżnik.pl (za 7,7 mln zł).

Dodatkowo należąca do Wirtualnej Polski - firma Wakacje.pl - kupiła spółkę My Travel, właściciela 116 salonów sprzedaży wycieczek, serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach oraz właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat.

Bez przejęć wpływy internetowe 22 proc. w górę

We wtorek na konferencji prasowej WP podano, że od połowy ub. do połowy br. już 51 proc. wpływów firmy w pionie internetowym pochodziło z e-commerce. W całym ub.r. było to 48 proc., a w 2017 roku - 41 proc. Kwotowo przychody zwiększyły się z 425 mln zł w 2017 roku, przez 526 mln zł w ub.r. do 609 mln zł w 12 miesiącach zakończonych w czerwcu br.

W ujęciu organicznym, bez uwzględnienia akwizycji, przychody Wirtualnej Polski w tym ostatnim okresie zwiększyły się w skali roku o 22 proc. W ub.r. taki wzrost wyniósł 24 proc., a w 2017 roku - 13 proc.

E-commerce ma coraz większy udział również w zysku EBITDA segmentu internetowego firmy. W 2017 roku zapewnił 27 proc. tego wyniku, w ub.r. - 32 proc., a od połowy ub. do połowy br. - 33 proc.

W samym pierwszym półroczu br. wpływy sprzedażowe Wirtualnej Polski wyniosły 325,88 mln zł, po wzroście o 34 proc. w skali roku. według starego standardu rachunkowości MSR 17 zysk EBITDA firmy zwiększył się o 19,6 proc. do 92,67 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 17 proc. do 94,05 mln zł.

Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski zwrócił uwagę, że wpływy organiczne firmy od czterech kwartałów rosną dużo mocniej niż cały rynek reklamy internetowej, a także przychody Google’a i Facebooka w Polsce, które dominują w sektorach odpowiednio marketingu w wyszukiwarkach i w mediach społecznościowych.

- Dostarcza nam to sporo satysfakcji także dlatego, że historycznie mieliśmy sporo głosów do inwestorów i innych interesariuszy, że globalne platformy są dużym zagrożeniem dla lokalnych graczy i będą zmieniały w sposób negatywny nasze modele biznesowe. A okazuje się, że przynajmniej w Polsce jest gracz, który jest w stanie rosnąć niemal dwukrotnie szybciej od Google’a i Facebooka - stwierdził.

Według badania IAB AdEx w pierwszym kwartale br. wydatki na reklamę internetową w Polsce wyniosły 1,08 mld zł, o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Pierwszy raz były wyższe od wartości reklamy telewizyjnej.

Wzrosty dzięki wysokiej odwiedzalności, big data i viewability

Dlaczego przychody Wirtualnej Polski rosną dużo mocniej od średniej rynkowej i globalnych konkurentów? Jacek Świderski wymienił kilka przyczyn, m.in. bardzo dobre wyniki odwiedzalności serwisów firmy. Zwrócił uwagę, że WP.pl na stronie głównej od kilku miesięcy ma wyższe statystyki od Onetu (według badania Gemius/PBI w lipcu br. strona główna pierwszego portalu zanotowała 11,2 mln odwiedzających i 548,7 mln odsłon, a analogiczna witryna drugiego – 10,5 mln użytkowników i 419,5 mln odsłon).

- Reklamodawcy to oczywiście dostrzegli i są skłonni lokować u nas większe budżety - skomentował Świderski.

Wirtualnej Polsce w sprzedaży oferty reklamowej pomaga też wprowadzony z początkiem br. model oparty na płatności tylko za emisje reklam faktycznie widziane przez internautów, zgodnie ze wskaźnikiem viewability.

- Właściwie do dzisiaj czerpiemy z tego pożytki. Reklamodawcy rzecz jasna pokochali ten parametr, jeszcze zanim go wprowadziliśmy - stwierdził prezes WP. Zwrócił uwagę, że danych firmy Meetrics w pierwszych miesiącach br. wskaźnik viewability w serwisach WP osiągnął 70 proc.

Wydawca oferuje też marketerom zaawansowane opcje targetowania reklam w oparciu o dane użytkowników jego serwisów. Przełożyło się to m.in. na odwrócenie tendencji spadkowej we wpływach z reklam e-mailowych - w ostatnich trzech kwartałach te przychody zwiększyły się kolejno o 6, 6, 14 i 17 proc.

- E-mail w 95 proc. jest sprzedawany performance’owo, rozliczany za efekt. Ewidentnie tu widać, że coś dobrego dzieje się w zakresie targetowania reklam - skomentował Jacek Świderski. - W przypadku innych produktów performance’owych te wzrosty są co najmniej takie, średnia to ponad 30 proc. E-mail jest dość przekonywujący z racji swojej skali, natomiast generalnie ten napęd efektywnościowy dzięki naszym systemom big date’owym i wiedzy płynącej z marketplace’ów daje nam dużą przewagę konkurencyjną - podkreślił.

- Pierwszy i drugi kwartał były bardzo porównywalne, jeśli chodzi o sytuację na polskim rynku, taki sam powinien też być trzeci kwartał. Nie widać symptomów spowolnienia na rynku reklamy - dodał prezes WP.

W e-commerce najmocniej w górę Extradom.pl i Nocowanie.pl

W minionym kwartale wzrosty przychodów o ponad 10 proc. osiągnęły wszystkie platformy e-commerce’owe Wirtualnej Polski z wyjątkiem Superauto24.com.

- Spadła dynamika rejestracji nowych aut, bo w związku ze zmianą przepisów dotyczących leasingu wszyscy, którzy mogli i chcieli, kupili samochody w czwartym kwartale ub.r. W br. mieliśmy do czynienia ze spowolnieniem, natomiast w trzecim kwartale wzrosty wróciły do poziomu, jaki zakładaliśmy - wyjaśnił to Jacek Świderski.

Za to przychody Extradom.pl poszły w górę o ponad 40 proc. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej akwizycji. Oby więcej takich spółek udawało nam się pozyskiwać do holdingu - skomentował prezes WP.

Natomiast Nocowanie.pl osiągnęło największy wzrost procentowy zysku EBITDA. Wirtualna Polska ma na razie 75 proc. jego udziałów, w związku z dobrymi wynikami spółki musiała na początku sierpnia podwyższyć o 11,6 mln zł wycenę jej pozostałych udziałów, które może przejąć w przyszłym roku.

W segmencie e-commerce Wirtualna Polska jest też obecna w kategoriach odzież (ma serwisy Domodi.pl i Allani.pl), turystyki zagranicznej (Wakacje.pl, My Travel i Parklot.pl, Wakacyjny Świat), wyposażenia wnętrz (Homebook.pl), finanse (Totalmoney.pl), a w turystyce krajowej oprócz Nocowanie.pl i ma eHoliday.pl.

Wirtualna Polska rozmawia o przejęciach

Wirtualna Polska prowadzi rozmowy w sprawie potencjalnych przejęć, ale prezes Jacek Świderski nie chce deklarować, czy do finalizacji dojdzie w tym roku.

- Trudno wyrokować, czy coś się wydarzy do końca roku. Pozostajemy spółką akwizycyjną, akwizycje wychodzą nam na zdrowie, z 20 spółek, które do tej pory kupiliśmy, żadna nie zaliczyła wpadki - powiedział Świderski.

W minionym półroczu Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 34,2 proc. do 335,51 mln zł i zysku EBITDA o 22,6 proc. do 89,59 mln zł oraz spadek zysku netto z 27,73 do 22,84 mln zł. Firma zdecydowaną większość działalności prowadzi w internecie, ale należy też do niej Telewizja WP, która w pierwszej połowie br. miała 9,63 mln zł przychodów sprzedażowych i 3,08 mln zł straty EBITDA, wobec 6,92 mln zł wpływów i 4,46 mln zł straty rok wcześniej.

Firma jest notowana na warszawskim rynku giełdowym od maja 2015 roku. Głównymi akcjonariuszami są członkowie jej zarządu: prezes Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy poprzez firmy zależne ma akcje stanowiące po 13,04 proc. kapitału i dające po 18,74 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Od wiosny br. kurs giełdowy WP utrzymuje się w okolicach 60 zł. We wtorek na koniec sesji wynosił 59,20 zł, co dawało kapitalizację firmy w wysokości 1,72 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Już 51 proc. wpływów i 33 proc. zysku Wirtualnej Polski z e-commerce. Świderski: rośniemy szybciej od Google’a i Facebooka

43 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
bujda na resorach.
0 0
odpowiedź
User
juliusz
czyli bez podwyżek dla pracowników ciąg dalszy.
0 0
odpowiedź
User
obserwatorka
Czy ten swiderski ma troche pokory czy prywatnie tez jest takim bucem jakim jawi sie w press releasach wysylanych do mediow. Panie Jacku im dluzej bedzie pan snul historie ze ma dluzszego w spodniach tym wieksze bedzie pozniej rozczarowanie. Prosze patrzec w przyszlosc i miec troche pokory bo na razie to jest cyrk i pajacowanie pod publiczke co pan pleciesz na tych wirtualnych mediach. Wiejskie kompleksy wychodza. O firmie swiadcza jej pracownicy a ci wszyscy to wiemy nie sa zadowoleni
0 0
odpowiedź