Wirtualna Polska: wpływy w internecie zmalały o 6 proc., Telewizja WP na plusie, od kwietnia gorzej wskutek epidemii
W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding zanotowała spadek przychodów o 4,6 proc. do 149,81 mln zł oraz zysku netto z 14,37 do 7,25 mln zł. W pionie internetowym wpływy firmy zmalały o 6 proc., natomiast Telewizja WP osiągnęła zysk EBITDA.
W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość działalności Wirtualna Polska Holding, przychody w zeszłym kwartale wyniosły 143,22 mln zł, o 6 proc. mniej niż rok wcześniej.
Wpływy gotówkowe zmalały rok do roku o 5,7 proc. do 139,48 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 10,4 proc. do 41,02 mln zł.
Do Wirtualna Polska Holding należy szereg serwisów z treściami (m.in. portale WP.pl i o2.pl, serwisy tematyczne Money.pl, Pudelek.pl) oraz witryny e-commerce. Segment e-commerce tworzą przejęte w ciągu ostatnich sześciu lat serwisy z kilku kategorii tematycznych: odzież (Domodi.pl i Allani.pl), turystyka zagraniczna (Wakacje.pl, My Travel i Parklot.pl, Wakacyjny Świat), turystyka krajowa (Nocowanie.pl, eHoliday.pl), wyposażenie wnętrz (Homebook.pl), budownictwo (Extradom.pl), finanse (Totalmoney.pl) oraz motoryzacja (Superauto24.com, Autocentrum.pl).
Według badania Gemius/PBI w kwietniu br. strony i aplikacje internetowe Wirtualnej Polski zanotowały 21,12 mln użytkowników, 3,84 mld odsłon oraz 45 minut i 25 sekund średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego.
- Pandemia i wprowadzone w związku z nią obostrzenia miały wpływ na wyniki pierwszego kwartału głównie w odniesieniu do przychodów i EBITDA generowanych przez spółki z Grupy działające w branży turystyki zagranicznej i krajowej - zaznaczono w sprawozdaniu finansowym firmy.
Z kolei Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny Wirtualnej Polski, osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 43,1 proc. 6,59 mln zł, a jej skorygowany wynik EBITDA poszedł w górę z 1,76 mln zł straty do 159 tys. zł zysku.
Stacja jest nadawana na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej oraz u niektórych operatorów kablowych i satelitarnych. Według danych Nielsen Audience Measurement w kwietniu br. miała 0,78 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, wobec 0,61 proc. rok wcześniej.
Więcej na wynagrodzenia, mniej na usługi obce
Wydatki Wirtualna Polska Holding na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zwiększyły się rok do roku z 47,45 do 50,41 mln zł, a na amortyzację środków trwałych i wartości niematerialnych - z 18,56 do 20,93 mln zł.
Natomiast koszty usług obcych zmalały z 51,24 do 43,66 mln zł.
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej Wirtualna Polska Holding wyniosły -27,1 mln zł. Na kę kwotę złożyły się 20,7 mln zł na zakup aktywów niematerialnych i środków trwałych, 2,6 mln zł na spłatę kolejnej części ceny za Extradom oraz 3,8 mln zł pożyczki udzielonej spółce Digitics, która w połowie ub.r. uruchomiła porównywarkę ubezpieczeniową Mubi.pl (Wirtualna Polska zainwestowała w firmę 5 mln zł).
Ogółem Wirtualna Polska Holding zanotowała w zeszłym kwartale spadek przychodów sprzedażowych o 4,6 proc. do 149,81 mln zł, a te gotówkowe zmalały o 4,2 proc. do 146,07 mln zł.
Przełożyło się to na spadek skorygowanego zysku EBITDA o 6,5 proc. do 41,18 mln zł, zysku operacyjnego 22,6 proc. do 18,35 mln zł oraz zysku netto o 49,5 proc. do 7,25 mln zł.
Większy wpływy epidemii od drugiego kwartału
- W oparciu o dotychczasowy przebieg sytuacji Grupa ocenia, że pandemia i wprowadzone w związku z nią obostrzenia miały ograniczony wpływ na wyniki pierwszego kwartału, jednak mogą istotnie wpływać na wyniki w kolejnych okresach - stwierdzono w sprawozdaniu firmy. - Duża dywersyfikacja działalności prowadzonej przez poszczególne spółki holdingu pozwala minimalizować negatywne skutki pandemii na wyniki całej Grupy - zaznaczono.
Wirtualna Polska Holding przeprowadziła już redukcje zatrudnienia w swoich niektórych spółkach zależnych. Z końcem marca zwolniono kilkadziesiąt osób ze sprzedającej podróże zagrani spółki Wakacje.pl (należą też do niej stacjonarne sieci Wakacyjny Świat i My Travel), a także ok. 10 osób z Nocowanie.pl zajmującego się turystyką krajową. Natomiast pod koniec kwietnia zwolniono kilkanaście osób z serwisów odzieżowych Domodi.pl i Allani.pl.
Firma podała, że od kwietnia sytuacja w na rynku reklamy internetowej „uległa pogorszaniu, w związku z widocznymi ograniczeniami po stronie klientów z pewnych branż (np. motoryzacja) głównie w zakresie kampanii wizerunkowych”.
- Warto jednak zaznaczyć, że przychody w działalności wydawniczo-reklamowej od długiego czasu podlegają zmianie struktury w kierunku kampanii rozliczanych efektywnościowo, kosztem kampanii wizerunkowych. Spadający udział przychodów z kampanii wizerunkowych w przychodach działalności wydawniczo-reklamowej ogółem powoduje, że wstrzymanie przez klientów części budżetów wizerunkowych będzie miało istotnie mniejsze przełożenie na wyniki finansowe tej działalności niż jeszcze kilka lat temu - podano.
Paraliż Wakacje.pl, od maja ożywienie na Wakacje.pl i eHoliday.pl
Ograniczenie życia społecznego i wstrzymanie podróży zagranicznych mocno wpływa na wyniki Wakacje.pl. Wirtualna Polska podaje, że spowodowało to „realne zaprzestanie sprzedaży oraz dużą liczbę wycofań dotychczas dokonanych rezerwacji, szczególnie tych dotyczących okresu zakazu podróżowania”.
- Działania Grupy w tym obszarze są skoncentrowane na wzmacnianiu długotrwałej relacji z klientami poprzez otwartą komunikację i pomoc w trudnym okresie oraz ograniczeniu krótkoterminowych strat poprzez optymalizację kosztów. Rozszerzany jest również obszar usług takich jak wakacje w Polsce oraz wakacje zagraniczne z opcją dojazdu własnymi środkami transportu - opisuje firma.
Jej zdaniem międzynarodowy ruch turystyczny może zostać wznowiony w trzecim i czwartym kwartale br., przy czym wyniki sprzedażowe Wakacje.pl będą o kilkadziesiąt proc. mniejsze niż rok wcześniej. Spółka uzyskała zwiększony limit pożyczkowy od Wirtualna Polska Media.
W przypadku turystyki krajowej od początku kwietnia do początku maja obowiązywał zakaz korzystania z hoteli, co spowodowało istotny spadek przychodów Hocowanie.pl i eHoliday.pl. - Od momentu zniesienia ograniczeń prawnych widoczne są oznaki ożywienia i istotnie wzmożone zainteresowanie użytkowników ofertą prezentowaną na Nocowanie.pl i eHoliday.pl - zaznacza Wirtualna Polska.
Totalmoney.pl i Superauto24 ze spadkami, wzrost zainteresowania Extradomem
Na wyniki porównywarki Totalmoney.pl wpływ miało zamknięcie w połowie marca sporej części oddziałów firm finansowych zaostrzenie przez banki kryteriów oceny zdolności kredytowej, obniżka stóp procentowych oraz wprowadzenie możliwości zawieszenia na kilka miesięcy przez klientów spłaty obecnych kredytów.
- Wszystkie te czynniki miały negatywny wpływ na poziom wyniku finansowego końcówki pierwszego oraz całego drugiego kwartału 2020 roku. Zarząd spodziewa się, że w najbliższych miesiącach utrzyma się zwiększone zainteresowanie konsumentów produktami finansowymi, jednak podaż produktu po stronie instytucji finansowych będzie niewystarczająca w stosunku do popytu, co przełoży się na spadek poziomu przychodów i EBITDA w stosunku do roku 2019 - napisano o wynikach Totalmoney.pl.
W przypadku oferującego nowe samochody Superauto24 epidemia wywołała znaczny spadek popytu, a banki i firmy leasingowe zaostrzyły kryteria przyznawania finansowania. Według zarządu Wirtualnej Polski „w kolejnych miesiącach będzie następowała stopniowa odbudowa popytu, przy czym powrót do stanu sprzed pandemii jest w naszej ocenie możliwy dopiero w ostatnim kwartale roku, co może przełożyć się na spadek przychodów i EBITDA tej części działalności Grupy w stosunku do roku 2019”.
Z kolei na Extradom.pl, oferującym projekty architektoniczne domów, po krótkim spadku pod koniec marca zainteresowanie ze strony użytkowników wróciło do satysfakcjonującego poziomu. - W kolejnych miesiącach zauważalny jest istotny wzrost zainteresowania konsumentów ofertą produktową, co w naszej ocenie powinno pozytywnie wpłynąć na wyniki spółki Extradom - prognozuje Wirtualna Polska.
W przypadku platform odzieżowych Domodi i Allani oraz wnętrzarskiej Homebook zaraz po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego zmalała liczba zawieranych transakcji. - Wraz z upływem czasu zauważalna jest widoczna poprawa nastrojów konsumentów i wzrost zainteresowania zakupami online. W celu zoptymalizowania sytuacji przyśpieszone zostały implementacje niektórych nowych funkcjonalności serwisów, miedzy innymi wdrożenie mobilnej karty produktu w mobilnej wersji Domodi - podaje Wirtualna Polska.
Zaznacza, że w związku z zamknięciem w kwietniu stacjonarnych sklepów, z którymi współpracują te platformy, zwiększyło się ryzyko finansowe i płynnościowe.
Część spółek WP korzysta z tarczy antykryzysowej
Wirtualna Polska informuje, że w związku ze skutkami epidemii jej spółki „wprowadziły szereg inicjatyw mających na celu odpowiednie ograniczenie bazy kosztowej”.
- Optymalizacja kosztów w spółkach najbardziej dotkniętych kryzysem obejmowała, poza oczywistym wyeliminowaniem w pierwszej kolejności maksymalnej ilości kosztów niepracowniczych, także redukcję zatrudnienia oraz ograniczenia wymiaru etatu lub wynagrodzeń pracowników. Część spółek z Grupy postanowiła także skorzystać z dostępnych form pomocowych ze strony rządu (tarcza antykryzysowa) - wyliczono.
Firma nie spodziewa się problemów z płynnością finansową. Zwraca uwagę, że na koniec marca miała ok. 100 mln zł na rachunkach i dostępną linię kredytową. Pod koniec lutego br. Wirtualna Polska Holding razem ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł ma zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje.
- W ocenie Zarządu posiadane środki i generowane w bieżących okresach przepływy pieniężne zapewniają Grupie płynność finansową i zdolność do regulowania zobowiązań przez Grupę. W ocenie Zarządu nie występuje również ryzyko przekroczenia dozwolonego poziomu wskaźników finansowych zawartych w umowie kredytów, których stroną jest Grupa - zaznaczono.
Wirtualna Polska od pięciu lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. W drugiej połowie lutego spółka osiągnęła najwyższy kurs akcji (87,40 zł), po czym wraz z dużymi spadkami na rynkach kapitałowych cena poszła w dół do 47,40 zł w połowie marca. Niedługo później nastąpił wzrost o od połowy kwietnia cena utrzymuje się w przedziale 65-70 zł.
W poniedziałek na koniec sesji wynosiła 67,80 zł, co daje kapitalizację firmy w wysokości 1,96 mld zł. Głównymi akcjonariuszami Wirtualnej Polski są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota, każdy z nich ma akcje stanowiące 13,01 proc. kapitału i 18,71 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: wpływy w internecie zmalały o 6 proc., Telewizja WP na plusie, od kwietnia gorzej wskutek epidemii