SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Żabka nie oszczędza na reklamach. Będzie ponad 4 tys. nowych sklepów

Grupa Żabka planuje przez najbliższe pięć lat podwoić sprzedaż, zamierza otwierać ponad tysiąc sklepów rocznie w Polsce i Rumunii. W pierwszej połowie 2024 roku firma przy wzroście przychodów o 21,5 proc. do 11,15 mld zł zarobiła na czysto 58 mln zł, a jej wydatki na marketing zwiększyły się o 11,5 proc.

W środę na konferencji prasowej Marta Wrochna-Łastowska z zarządu grupy Żabka poinformowała, że między 2021 r. a 2023 r. zysk EBIDTA grupy Żabka wzrósł z 2 mld zł do ponad 2,8 mld zł. “Kontynuowaliśmy ten wzrost, osiągając wzrost EBIDT-y w pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. na poziomie przekraczającym 30 proc. Wzrost rentowności jest wynikiem zarówno bardzo dobrych wyników sprzedażowych jak i stabilizacji cen energii w Polsce oraz rosnących wyników naszej oferty cyfrowej digital convenience offering” - przekazała.

Wrochna-Łastowska dodała, że patrząc na rentowność pierwszego półrocza 2024 r., należy się spodziewać, że za cały rok grupa Żabka osiągnie rentowność marży EBIDTA, która będzie powyżej 12,4 proc., czyli wyniku z 2023 r.

Żabka może mieć w Polsce prawie 20 tys. sklepów

Tomasz Blichowski, wiceprezes grupy Żabka ds. strategii i rozwoju, zapowiedział że grupa planuje przez najbliższe 5 lat podwoić sprzedaż. “Będziemy cały czas otwierać sklepy, ponad tysiąc placówek rocznie w Polsce oraz w Rumunii. Będziemy cały czas rozwijać sprzedaż poprzez wzrost sprzedaży porównywalnej tzw. like for like i będzie to średni lub wysoki jednocyfrowy wzrost rocznie, oraz będziemy rozwijać nasze biznesy cyfrowe, tak jak to robiliśmy do tej pory” - poinformował.

Dodał, że jeśli chodzi o rozwój w Polsce, w planach na najbliższe 5 lat jest otwarcie 4,5 tys. nowych sklepów, a docelowo potencjał ekspansji wynosi 19,5 tys. sklepów. Blichowski zaznaczył także, że kanibalizacja między sklepami nie jest obecnie duża i wynosi 0,2 proc. utraconych przychodów rocznie z tytułu otwierania dodatkowych sklepów.

Prezes grupy Żabka Tomasz Suchański dodał, że kanibalizacja jest na bardzo niskim poziomie. Jego zdaniem jeżeli sklepy nie są w odległości niższej od siebie niż 150 m to w ogóle jest niezauważalna.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Suchański pytany był, jaki procent sklepów grupy jest zamykany w ciągu roku od otwarcia. Powiedział, że czas rozwoju sklepu to ok. 18 miesięcy i jeżeli zdarzają się zamknięcia, to są to przypadki jednostkowe. "W 2023 roku było to około 80 sklepów” - dodał.

Pytany o ekspansję grupy w Rumunii Suchański przekazał, iż w planach jest otwarcie ok. 50 sklepów do końca roku. “To nam pozwoli na to, żeby dokładnie przetestować format na rynku rumuńskim. Już dzisiaj dokonujemy tych testów (...) i jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników” - powiedział.

Na koniec czerwca 2024 roku w Polsce działało 10 630 sklepów Żabka, o 616 więcej niż pół roku wcześniej. W Warszawie było 988 placówek pod tym szyldem, w innych miastach powyżej 500 tys. mieszkańców - prawie 1,6 tys., a w miastach do 25 tys. mieszkańców - 2,9 tys.

W ub.r. otworzono 1,1 tys. sklepów Żabka. Firma podkreśla, że ok. 17 mln Polaków mieszka w odległości do 500 metrów od jej placówek.

Akcje Żabki na sprzedaż. Nie będzie dywidendy

Na pytanie, czy grupa planuje program lojalnościowy dla akcjonariuszy, Suchański ocenił, że jest to bardzo dobry pomysł. “Nie myśleliśmy o tym, ale to bardzo dobry punkt. Myślę, że zajmiemy się tym. (...) Jeżeli będzie, to będzie w aplikacji” - powiedział.

Z kolei Marta Wrochna-Łastowska odniosła się do pytania, czy inwestorzy w przyszłości mogą liczyć na dywidendy lub skup akcji własnych. “To, na czym koncentrować się będziemy obecnie, biorąc pod uwagę nasze możliwości zwrotu z kapitału, to jest rozwój. Chcemy zwiększyć liczbę sklepów, inwestować w dalszym ciągu zarówno w Polsce, jak i za granicą. I to będzie nasz główny fokus w najbliższym okresie. Natomiast w perspektywie kilku lat zarząd, rada dyrektorów na pewno będzie brała pod uwagę różne możliwości zwrotu, w tym dywidendy dla inwestorów” - zaznaczyła.

Krisztina Bende, zastępca dyrektora biura maklerskiego PKO BP, poinformowała, że inwestorzy indywidualni nie będą obciążeni prowizją przy składaniu zleceń na zapisy na akcje. “Pierwszy dzień notowania akcji planowany jest na 17 października. Warto jeszcze wspomnieć, że w związku z tą ofertą przewidziany jest lock-up dla spółki oraz akcjonariuszy instytucjonalnych do 180 dni (zobowiązanie do niesprzedania akcji - PAP). Natomiast w przypadku pozostałych akcjonariuszy ograniczenie sprzedaży obowiązuje przez 360 dni, a w przypadku kluczowych menedżerów spółki nawet do 3 lat od momentu IPO” - powiedziała.

We wtorek poinformowano, że CSSF w Luksemburgu zatwierdził prospekt emisyjny Grupy Żabka. Oferta publiczna Grupy Żabka obejmuje do 300 mln akcji. Cena maksymalna akcji w ofercie wynosi 21,5 zł. Na potrzeby procesu budowania księgi popytu został ustalony przedział cenowy w wysokości 20-21,5 zł za jedną oferowaną akcję. Akcje będą oferowane przez akcjonariuszy sprzedających.

Grupa Żabka w swojej polityce dywidendowej nie zakłada wypłaty dywidendy w średnim terminie. Debiut spółki na GPW planowany jest na około 17 października.

Dług coraz mocniej ciąży Żabce

W pierwszej połowie 2024 roku grupa kapitałowa Żabka wypracowała 11,15 mld zł przychodów, o 21,5 proc. więcej niż przed rokiem. Również w ostatnich latach jej wpływy znacząco rosły, w efekcie w zeszłym półroczu były tylko o niecałe 1,4 mld zł niższe niż w całym 2021 roku.

Koszty sprzedaży w pierwszej połowie br. zwiększyły się r/r o 19,6 proc. do 9,32 mld zł. Z głównych kategorii wydatków operacyjnych najmocniej w górę poszły te na rozwój, technologie i innowacje - o 36,8 proc. do 145,2 mln zł (wobec 124 mln zł w całym 2021 roku).

Półroczne wydatki ogólne i administracyjne wzrosły o 13,2 proc. do 175,2 mln zł, zaś koszty marketingu - o 11,5 proc. do 130,2 mln zł. Od jesieni 2022 roku jasłem głównym Żabki jest „Uwolnij swój czas”, a kreację jej reklam odpowiada agencja Ogilvy.

Firma wypracowała w minionym półroczu 1,38 mld zł zysku EBITDA, 574,1 mln zł zysku i 58,2 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 1 mld i 365,7 mln zł zysku oraz 77,2 mln zł straty rok wcześniej.

Jej rentowność netto od 2022 roku dużo mocniej niż wcześniej obciążają koszty finansowe, dotyczące głównie obsługi zadłużenia. W 2021 roku wyniosły 383,3 mln zł, rok później już 712,6 mln zł, w ub.r. 1,01 mld zł, zaś w pierwszej połowie br. - 516 mln zł.

Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje sieć sprzedaży detalicznej liczącą w Polsce ponad 10 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit czy Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W połowie czerwca Grupa Żabka rozpoczęła działalność w Rumunii pod marką Froo.

Dołącz do dyskusji: Żabka nie oszczędza na reklamach. Będzie ponad 4 tys. nowych sklepów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl