Zenith: zysk netto spadł z 8,64 mln zł do 2,18 mln zł, niski wskaźnik rotacji należności, 9,21 mln zł rezerw na rabaty dla klientów
Dom mediowy Zenith (Publicis Media) miał na koniec 2018 roku 401,48 mln zł przychodów ze sprzedaży wobec 467,41 mln zł rok wcześniej. Zysk netto spadł w omawianym okresie z 8,64 mln zł do 2,18 mln zł. Agencja straciła takich klientów, jak Daimler, Mercedes Benz, Boehringer Ingelheim czy Douglas.
Zenith zarobił na sprzedaży usług w 2018 roku 401,48 mln zł netto wobec 467,41 mln zł rok wcześniej. 371,48 mln zł stanowiły wpływy z usług świadczonych w Polsce (448,04 mln zł rok wcześniej) i 30 mln zł – za granicą (19,36 mln zł rok wcześniej).
W omawianym okresie koszty prowadzonej działalności operacyjnej spadły z 458,54 mln zł w 2017 roku do 400,03 mln zł w 2018 roku.
373 mln zł pochłonęły wydatki na usługi obce (wobec 430,98 mln zł rok wcześniej).
Na wynagrodzenia spółka przeznaczyła w ub.r. 20,84 mln zł, czyli 590 tys. zł mniej niż rok wcześniej. Mniejsza była liczba zatrudnionych w tym czasie osób – 166, czyli 4 mniej niż w 2017 roku.
W 2018 roku zarząd agencji nie pobrał żadnego wynagrodzenia, podczas gdy w 2017 roku była to kwota 1,3 mln zł (łącznie z wynagrodzeniem z zysku).
Zysk ze sprzedaży spadł z 8,87 mln zł w 2017 roku do 1,44 mln zł w 2018 roku; zysk z działalności operacyjnej – z 10,27 mln zł do 2,85 mln zł, a zysk netto – z 8,64 mln zł do 2,18 mln zł.
Mimo słabszych wyników zarząd zadowolony
W sprawozdaniu finansowym złożonym w KRS zarząd Zenitha ocenia, że 2018 rok pod względem finansowym był dobry, agencji udało się obronić wiele przetargów, pozyskać nowych klientów oraz wypracować zysk. I chociaż końcowe wyniki są niższe od przewidywanych, zarząd agencji jest z nich zadowolony.
W ub.r. agencja straciła obsługę takich klientów, jak 3M, Boehringer Ingelheim, Daimler, Douglas, Gremi, Mercedes Benz, Squla, Vinderen.
Pozyskała do współpracy natomiast takie firmy, jak Kaufland, Kruk SA, Centrum Rozliczeń Elektronicznych Polskie ePłatności, Limango Polska, PGE Centrum, Premium Management SA (SKOK Stefczyka), Quisser Pharma, Zbyszko Company, Ital Foods, MRP Retail Poland, Notino.
Władze Zenitha zapewniają, że obecna struktura klientów gwarantuje niezakłóconą działalność firmy nawet w razie utraty któregoś z kontraktów.
Nadmierne kredytowanie klientów
Na koniec 2018 roku wskaźnik płynności finansowej spółki wynosił 1,5 (prawidłowo powinien wynosić od 1,5 do 2) – tyle samo, co rok wcześniej. Zarząd spółki podkreślił w sprawozdaniu rocznym, że taki poziom wskaźnika płynności finansowej jest zadowalający i świadczy o tym, że firma nie problemów w regulowaniu płatności.
Z kolei wskaźnik rotacji należności wyniósł na konic 2018 roku 3,4 i był niższy niż na koniec roku 2017 (4,0). jego wartość powinna się mieścić w przedziale od 7,0 do 10,0. Władze Zenitha wyjaśniają, że jego niska wartość wskazuje, że agencja nadmiernie kredytuje swoich klientów. Zwraca przy tym uwagę, że jest to nieuniknione, bo rynek reklamy w Polsce zmienia się obecnie tak, że terminy płatności dla klientów są wydłużane, co ma bezpośredni wpływ na wartość tego wskaźnika.
9,21 mln zł rezerwy na rabaty
W rocznym sprawozdaniu podano, że utworzona została rezerwa na kwotę 3,23 mln zł w sprawie spornej między Zenith Poland a Mediafinancial (dawna nazwa Change Communication) na wartość sporną w kwocie 11,12 mln zł.
Spółka podaje też w sprawozdaniu rezerwy na rabaty dla klientów – wzrosły one z 8,94 mln zł w 2017 roku do 9,21 mln zł w 2018 roku.
Z kolei wartość naliczonych upustów dotyczących zakupów wzrosła z 3,62 mln zł w 2017 roku do 5,48 mln zł w 2018 roku.
W 2019 roku firma ma być dalej rozwijana, a jej władze liczą na większe przychody i zyski, m.in. dzięki zaangażowaniu na chwilę obecną w 5 istotnych przetargów, które mogą zakończyć się pozyskaniem nowych budżetów do obsługi.
100 proc. udziałów w Zenith Poland ma Publicis Groupe. Prezesem zarządu spółki jest Piotr Piętka.
Dołącz do dyskusji: Zenith: zysk netto spadł z 8,64 mln zł do 2,18 mln zł, niski wskaźnik rotacji należności, 9,21 mln zł rezerw na rabaty dla klientów