SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zmiana w badaniu PBC

Są już dostępne wyniki z marcowej fali badania czytelnictwa prasy, realizowanego na zlecenie Polskich Badań Czytelnictwa przez instytut SMG/KRC Poland Media.

Zostały one przekazane z opóźnieniem. Dlaczego?

- Jest to pierwsza fala realizowana w technice wspomaganej komputerowo (CAPI), konieczne było przeprowadzenie szeregu nowych czynności, które wymagały więcej czasu, niż pierwotnie zakładaliśmy.
Zaproponowane przez Polskie Badania Czytelnictwa zmiany, mają na celu oddanie w Państwa ręce najwyższej jakości badań, które są dostosowane do potrzeb zarówno rynku wydawniczego, jak i reklamowego.
Poniżej przedstawiamy wprowadzone przez nas zmiany:
1. nowa technika zbierania danych (CAPI);
2. losowy dobór próby;
3. zwiększenie próby z 3000 do 4000 wywiadów miesięcznie;
4. zwiększenie kontroli realizacji badania.
Aby móc obserwować wpływ zmian, były one wprowadzane sukcesywnie.
Począwszy od stycznia 2006 r. wprowadziliśmy nową próbę. Próba mieszana (dobierana losowo, uzupełniana metodą random route) została zastąpiona próbą całkowicie losową (w której każdy respondent jest wylosowany imiennie z operatu PESEL). Konsekwentne dotarcie do respondenta (do 5 prób) wpłynęło na zwiększenie liczby wywiadów zrealizowanych wśród osób aktywnych zawodowo, z wyższym wykształceniem, kierowników, managerów, studentów.
Ponadto próba jest własnością Polskich Badań Czytelnictwa, co daje możliwość sprawowania większej kontroli nad procesem realizacji badań. Od stycznia systematyczną kontrolę zewnętrzną przeprowadzają niezależne firmy.
Zgodnie z założeniami zwiększeniu uległa liczba badanych respondentów. Zmiana ta pozwala na prowadzenie analiz również na wąskich grupach celowych oraz na szybsze raportowanie wyników czytelnictwa, nawet dla niszowych tytułów.
W trakcie realizacji badania okazało się, iż ze względu na częstą niezgodność miejsc zameldowania respondentów zawartych w bazie PESEL z faktycznym miejscem ich zamieszkania, niezmiernie trudne było zrealizowanie zakładanej liczby 4000 wywiadów miesięcznie. Aby osiągnąć zakładaną liczbę wywiadów na kolejne kwartały została wylosowana większa próba.
Od fali marcowej zmianie uległa również technika zbierania danych oraz kwestionariusz wywiadu. Staramy się aby wszelkie modyfikacje podnosiły jakość badania, ale nie zrywały jego ciągłości.
Do lutego br. używana była technika PAPI (Paper and Pencil Interview), w której ankieter pisemnie zaznaczał odpowiedzi respondentów a kwestionariusze były drukowane. Obecnie stosuje się technikę CAPI (Computer-Assisted Personal Interview), czyli wywiad osobisty ze wspomaganiem komputerowym, w którym kwestionariusz wywiadu odczytywany jest respondentowi wprost z ekranu a odpowiedzi zapisywane w pamięci komputera. Pytania o czytelnictwo, wspomagane są wyświetlanymi na monitorze winietami badanych pism. Laptopy, użyte do badania, są zabezpieczone i uniemożliwiają ingerencję ankietera w kwestionariusze, co przyczyniło się do standaryzacji badań tzn., że tak samo wyglądają one np.: w Rzeszowie i w Gdańsku. Dzięki technice CAPI, dokonywany jest elektroniczny zapis wywiadu, co jest istotne z perspektywy szerokich możliwości kontroli ankietera.
Zmiany w kwestionariuszu, w zadawaniu pytań o kontakt z poszczególnymi tytułami, wpłynęły na sposób wyliczania niektórych wskaźników czytelnictwa.
Zmiany wskaźników w magazynach.
Istotną zmianą jest nowy sposób zadawania pytania, na podstawie którego wyliczany jest wskaźnik CPW (Czytelnictwo Przeciętnego Wydania) dla magazynów. Dotychczas wskaźnik ten był ilorazem Liczby Czytanych Wydań w Cyklu Sezonowym do liczby wydań magazynów w tym okresie. Jednak długość Cyklu Sezonowego jest różna dla różnych periodyczności i wynosiła odpowiednio: 4 tygodnie dla tygodników, 3 miesiące dla dwutygodników, 6 miesięcy dla miesięczników i dwumiesięczników.
Obecnie (od marca 2006) wskaźnik CPW jest to iloraz liczby czytanych numerów z spośród jego ostatnich 4 wydań, dla wszystkich periodyczności. Celem tej zmiany jest zestandaryzowanie pomiaru dla magazynów o różnym cyklu wydawniczym.
To samo pytanie, o liczbę przeczytanych wydań spośród ostatnich czterech, jest podstawą do obliczania wskaźnika LCW (Liczba Czytanych Wydań), który w obecnym kształcie kwestionariusza może przyjmować wartość od 0 do 4. Od fali kwietniowej 2006 wskaźnik ten dla wszystkich magazynów będzie oznaczony jako LCW4. W poprzedniej wersji, w zależności od periodyczności, wskaźnik ten mógł przyjmować wartości od 0-4 lub od 0-6. Oznaczenie LCW pozostaje dla poprzednich fal dla wszystkich magazynów.
Zmiany wskaźników w dziennikach.
Dla dzienników wskaźnik CPW obliczany jest jako średnia wskaźników CDT (Czytelnictwa Dni Tygodnia) ze wszystkich wydań dla danego dziennika w ostatnim tygodniu. W nowym kwestionariuszu zastosowano pytania rozstrzygnięcia dla każdego z dni tygodnia w odróżnieniu od pytania otwartego o dni tygodnia, z których pochodziły dzienniki czytane przez respondenta. Liczba potwierdzonych dni jest podstawą dla wyliczenia wskaźnika LCW, który w zależności od liczby wskazanych wydań może wynosić 0-5, 0-6 i 0-7 odpowiednio dla dzienników o danej liczbie wydań w tygodniu.
Jesteśmy przekonani, że zastosowana przez PBC nowa metodologia umożliwi Państwu bardziej precyzyjne oszacowanie pozycji tytułów. Zawracamy uwagę, że przy porównywaniu wskaźników należy pamiętać o wyżej wspomnianych zmianach
- czytamy w oświadczeniu podpisanym przez Izabellę Jabłońską, Prezes Zarządu PBC i Pawła Klimczewskiego, Dyrektor ds. realizacji.

Dołącz do dyskusji: Zmiana w badaniu PBC

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl