Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2013-10-22

A A A POLEĆ DRUKUJ

Jakie jest twoje cyfrowe DNA?

W badaniu przeprowadzonym przez MasterCard® wyodrębniono pięć globalnych typów osobowości internetowej. Dzięki ankiecie przeprowadzonej wśród konsumentów wiadomo, dlaczego niektórzy ludzie chętniej niż inni dzielą się swoimi danymi w internecie.

Czy naprawdę istnieje coś takiego jak osobowość internetowa? Według najnowszego globalnego badania przeprowadzonego przez MasterCard (NYSE:MA), odpowiedź brzmi: TAK. Program Digital Sharing and Trust Project (Udostępnianie danych i Poufność w cyfrowym świecie) wykazał, że konsumenci wchodząc do internetu, odrzucają swoją rzeczywistą tożsamość i zamieniają ją na osobowość cyfrową, która lepiej charakteryzuje ich zachowania dotyczące ochrony własnej prywatności. Te pięć typów osobowości to: otwarty uczestnik, zwykły dyskutant, typowy zakupowicz, bierny użytkownik i aktywny strażnik – rozkładają się one równomiernie w globalnej populacji, niezależnie od podziałów geograficznych i demograficznych.

„Blisko 2,5 miliarda ludzi na całym świecie korzysta na co dzień z internetu", oznajmił Theodore Lacobuzio, dyrektor stworzonego przez MasterCard zespołu Global Insights, który przeprowadził wspomniane badanie. „To badanie pokazuje, że niezależnie od tego, kim są i gdzie mieszkają, wszyscy ludzie mają ze sobą coś wspólnego, jeśli chodzi o sposób działania i zachowania w sieci – można ich podzielić na  pięć odrębnych, globalnych typów osobowości. Gdy konsumenci łączą się z internetem, cechy takie jak wiek, płeć czy narodowość stają się drugorzędne, a na pierwszy plan wysuwa się coś, co określamy poczuciem „przynależności do wspólnoty".

Choć konsumenci są coraz mądrzejsi, jeśli chodzi o posługiwanie się swoją tożsamością internetową, badanie wykazało, że stosują wyraźną hierarchię informacji, którymi są gotowi się dzielić, i że istnieją pewne typy organizacji, którym chętniej powierzają swoje dane. Najważniejsze cechy każdego z pięciu wyróżnionych typów osobowości wyglądają następująco:

  • Otwarty uczestnik. Do tej kategorii należy 21% konsumentów internetowych, z niedużą przewagą mężczyzn (60%). Jest to najbardziej cyfrowo zaawansowana grupa użytkowników, której zachowania w internecie odznaczają się mniejszym lękiem przed ryzykiem. Połowa z nich zagląda do internetu ponad 10 razy dziennie, a w zamian za udostępnienie swoich danych osobowych oczekują ciekawych ofert.
  • Zwykły dyskutant. Ten typ osobowości (reprezentowany przez 21% konsumentów internetowych) obejmuje najbardziej zaangażowanych uczestników serwisów społecznościowych, przy czym są to konsumenci niezbyt zaawansowani pod względem technicznym. Jeśli chodzi o zakupy, większość z nich (80%) poszukuje informacji o produktach w internecie, ale 63% woli dokonać zakupu w normalnym sklepie. Choć zdają sobie sprawę z istnienia marketingu ukierunkowanego, nie traktują swoich danych jako czegoś cennego i dlatego nie martwią się zbytnio o ich ochronę.
  • Typowy zakupowicz. Ten typ osobowości charakteryzuje się tym, że traktuje internet jako podstawowe narzędzie, jeśli chodzi o zdobywanie informacji o produktach i dokonywanie zakupów. Obejmuje 21% wszystkich konsumentów internetowych, przy czym większość użytkowników należących do tej kategorii (90%) przed zakupem poszukuje informacji o produkcie w internecie, a połowa podczas pobytu w sklepie korzysta z telefonu komórkowego, by sprawdzić, gdzie znajdzie najlepszą ofertę. Co ciekawe, w niewielkim stopniu zdają sobie oni sprawę z istnienia marketingu ukierunkowanego - tylko 37% z nich wie, że portale społecznościowe wykorzystują ich dane osobowe przy doborze wyświetlanych reklam.
  • Bierny użytkownik. Jak sama nazwa wskazuje, przedstawiciele tej grupy nie są w pełni przekonani, co do przydatności internetu i dlatego przeważnie spędzają w sieci mniej czasu niż pozostałe wyróżnione typy osobowości. Bierni użytkownicy stanowią 20% badanych respondentów. Rzadziej korzystają oni z serwisów społecznościowych i niezbyt często dokonują zakupów w internecie. W porównaniu innych typów są bardziej skłonni do korzystania z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych i chętniej udostępniają swoje dane w zamian za praktyczne korzyści.
  • Aktywny strażnik. Do tej kategorii zalicza się 17% konsumentów internetowych. Aktywni strażnicy doskonale zdają sobie sprawę z istnienia marketingu ukierunkowanego – aż 82% spośród nich wie, że reklamy, które widzą na ekranie, mogą być dobierane na podstawie ich historii wyszukiwania i przeglądania. Przeważnie nie korzystają z serwisów społecznościowych i stosują najsilniejsze ustawienia prywatności ze wszystkich grup – starają się ukrywać i kontrolować ślady swoich poczynań w internecie.

Ponadto wspomniane badanie przyniosło pewne spostrzeżenia, które w równym stopniu odnoszą się do wszystkich typów osobowości internetowych:

  • Konsumenci znają swoją wartość: 64% konsumentów uważa, że ​​ich dane osobowe mają określoną wartość dla sprzedawców i reklamodawców.

 

  • Większość konsumentów potrafi korzystać z ustawień prywatności: 60% procent konsumentów wie, jak zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce internetowej.

 

  • Konsumenci chętnie przyjmują spersonalizowane oferty w zamian za udostępnienie informacji: Większość konsumentów (55%) jest zadowolona, gdy firma dostosowuje swoją ofertę do ich charakterystyki na podstawie informacji, które jej udostępnili.

 

  • Konsumenci uprawiają „showrooming" (oglądactwo): Prawie połowa (49%) konsumentów podczas pobytu w sklepie sprawdza ceny na urządzeniach mobilnych, by znaleźć najlepszą ofertę.

 

„We współczesnym, cyfrowym świecie konsumenci spędzają coraz więcej czasu w internecie i wydają tam coraz więcej pieniędzy", stwierdził Lacobuzio. „To oznacza, że dokładne poznanie tych pięciu odrębnych typów osobowości będzie istotne dla wielu różnych podmiotów, ale chyba najbardziej dla sprzedawców detalicznych i reklamodawców. Przedsiębiorstwa, które lepiej zrozumieją, dlaczego konsumenci chcą się dzielić się swoimi danymi w internecie, będą potrafiły nawiązać z nimi bliższe i bardziej owocne relacje".

„MasterCard® od lat bada zachowania i upodobania klientów, aby maksymalnie dopasować oferowane usługi w kontekście ich potrzeb i oczekiwań. Wyniki te są dla nas bardzo ważnym wskaźnikiem przy wprowadzaniu na polski rynek nowoczesnych rozwiązań, jak np. płatności mobilnych”- komentuje Luiza Derek, Business Leader Marketing & PR Head, Poland.

 

Metodologia

W okresie od listopada 2012 do marca 2013 MasterCard przeprowadził badanie jakościowe i ilościowe wśród konsumentów w dziewięciu krajach: Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Indiach, RPA, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Brazylii i Kolumbii. Badanie miało formę ankiety i objęło ponad 9 tysięcy cyfrowych konsumentów w wieku od 16 do 65 lat, z których każdy co najmniej raz w tygodniu korzysta z internetu w dowolnym celu. W wyniku gruntownej analizy statystycznej wyodrębniono pięć typów osobowości internetowej, grupując respondentów według podobieństwa odpowiedzi udzielonych na pytania dotyczące sześciu kwestii: 1) świadomości istnienia marketingu ukierunkowanego, 2) korzystania z serwisów społecznościowych, 3) zakupów online, 4) zaawansowania w użytkowaniu urządzeń mobilnych, 5) zarządzania prywatnością, 6) danych jako waluty wymiennej.

 

O MasterCard Worldwide:

MasterCard (NYSE:MA), www.mastercard.com, jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności. Obsługujemy najszybszą światową sieć przetwarzania płatności, łączącą konsumentów, instytucje finansowe, punkty handlowo-usługowe, rządy i przedsiębiorstwa w ponad 210 krajach i terytoriach. Produkty i rozwiązania MasterCard ułatwiają codzienne funkcjonowanie działalności handlowej, takiej jak zakupy, podróże, prowadzenie firmy  i zarządzanie finansami. Sprawiają, że są one bezpieczniejsze i sprawniejsze dla każdego użytkownika. Śledź nas na Twitterze @MasterCardNews, przyłącz się do dyskusji na Cashless Pioneers Blog oraz zapisz się, aby otrzymywać najnowszy biuletyn od Engagement Bureau.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS