Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2012-12-24

A A A POLEĆ DRUKUJ

mBank: Polacy urządzają święta on-line

Zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków, coraz chętniej zamiast na osiedlowym rynku czy w sklepie, świąteczne zakupy robimy przez internet. Dotyczy to nie tylko świątecznych prezentów, które on-line kupi nawet 44 proc. rodaków, ale też składników spożywczych do wigilijnych potraw. Część wydatków skredytują banki. Jak co roku karty pójdą w ruch.

Pierwszy market w Polsce powstał w 1994 roku, dziś możemy robić zakupy już w ponad 300 sklepach wielkopowierzchniowych. Jak wynika z wyliczeń ceneo.pl, spędzamy tam dużo czasu, bowiem przeciętny Polak na zakupy w markecie poświęca około 144 godzin rocznie, czyli aż 6 dni. W tygodniu przedświątecznym średnio jest to 5 godzin. Ci, którzy nie chcą tracić świąt stojąc w kolejkach, z roku na rok coraz częściej zakupy robią on-line. Jak wynika z badań firmy Deloitte, w tym roku do wirtualnych sklepów uda się 44 proc. Polaków (9 proc. z nich kupi w ten sposób także produkty spożywcze). To więcej, niż w przypadku statystycznego Europejczyka. Na naszym kontynencie zakupy przedświąteczne w sieci zadeklarowało o 10 proc. mniej badanych.

- Polacy już dawno temu przekonali się do zakupów przez internet. Lista produktów, które kupują on-line coraz bardziej się rozwija, aż po zakupy spożywcze. W ciągu ostatniego roku na rynku e-commerce liczba delikatesów wzrosła o 17 proc. To najwięcej spośród wszystkich kategorii sklepów internetowych przebadanych przez serwis sklepy24.pl. Obecnie w sieci jest ponad 330 sklepów oferujących produkty spożywcze – mówi Tomasz Lipiński, kierujący Wydziałem Rozwoju Marketingu Internetowego mBanku i MultiBanku. - Wynik ten nie powinien dziwić, jeśli przyjrzymy się strukturze wydatków Polaków i stosunkowo niskiej konkurencji w tej kategorii w sieci – dodaje.

Jak podają przedstawiciele delikatesów Piotr i Paweł, posiadających jedną z najlepiej rozwiniętych sieci sprzedaży internetowej, Polacy szczególnie chętnie robią zakupy on-line właśnie przed świętami.

- Zakupy przez internet w części spożywczej cechują się swego rodzaju sezonowością. A okresami wzmożonej liczby zamówień są właśnie święta, zarówno Wielkiej Nocy, jak i Bożego Narodzenia. W tym czasie liczba zleceń od klientów przekracza nawet 15 tysięcy miesięcznie – mówi Błażej Patryn, dyrektor Rozwoju Zakupów przez Internet sieci Piotr i Paweł.

Czy w takim razie w wirtualnych delikatesach kupujemy także składniki na wigilijne potrawy? Jeszcze nie, ale zmiany idą w dobrym kierunku.

- Wraz z rozwojem świadomości Polaków w zakresie zakupów w sieci zmienia się też struktura najchętniej kupowanych produktów. Nadal w top sprzedaży znajdują się te o dużym gabarycie (woda mineralna, cukier czy proszek do prania), ale zauważalnym jest już wzrost udziału produktów świeżych, takich jak wędliny, owoce i sery. Ich sprzedaż w ciągu ostatniego roku wzrosła w kanale e-commerce o około 10 proc. – dodaje Błażej Patryna.

Wydamy ponad tysiąc złotych, część z tej kwoty skredytuje bank

Niezależnie od tego czy zakupy zrobimy w stacjonarnym, a może wirtualnym sklepie, w tym roku na ten cel wydamy średnio 1100 zł. Około 40 proc. z tej kwoty stanowić będą prezenty (za Deloitte). Oznacza to, że na tegoroczne święta chcemy wydać o około 400 zł mniej niż w 2011 roku. W większości zakupy wigilijne sfinansujemy z oszczędności oraz karty kredytowej. Ten sposób wybrało odpowiednio 82 i 25 proc. ankietowanych.

– Dane te potwierdzają również wyniki banku. W okresie przedświątecznym wykorzystanie limitów na kratach kredytowych wzrasta średnio o 15-20 proc. – mówi ekspert mBanku i MultiBanku. -  Grudzień to czas intensywnych wydatków oraz sprawiania sobie i innym przyjemności. Rzadko kto, myśli wtedy o oszczędzaniu – dodaje Tomasz Lipiński i podpowiada, że sposobem na pewną dyscyplinę kosztów jest kupowanie prezentów tam, gdzie możemy liczyć na upust. Takie zniżki oferowane są często w ramach programów rabatowych dodawanych do kart płatniczych. Aby z nich skorzystać wystarczy za zakupy zapłacić „plastikowymi pieniędzmi”.

BRE Bank (którego częścią są mBank i MultiBank) to trzeci największy bank w Polsce pod względem aktywów. Obsługuje ponad 4 mln klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji. Pod marką BRE oferowane są usługi bankowości korporacyjnej, skierowane do największych przedsiębiorstw i firm segmentu MSP oraz jednostek sektora publicznego. Usługi bankowości detalicznej dla klientów indywidualnych i mikrofirm świadczone są z kolei pod markami mBanku i MultiBanku. mBank jest największym bankiem internetowym w kraju, niezmiennie od ponad 12 lat pozostając synonimem bankowości elektronicznej. MultiBank specjalizuje się w usługach personal banking i kieruje ofertę do osób zamożnych. BRE Bank notowany jest na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych wśród dwudziestu największych spółek.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS