Dakar/Genewa/Nowy Jork, 23 sierpnia 2019 r. – Wzrost liczby ataków na szkoły i gróźb przemocy wobec uczniów i nauczycieli spowodowały, że ponad 1,9 mln dzieci w Afryce Zachodniej i Środkowej znalazło się poza systemem edukacji, alarmuje UNICEF w nowym raporcie.
W czerwcu br., 9272 szkoły były zamknięte ze względów bezpieczeństwa w Burkina Faso, Kamerunie, Czadzie, Republice Środkowoafrykańskiej, Demokratycznej Republice Konga, Mali, Nigrze i Nigerii. To trzy razy więcej niż w 2017 r.
UNICEF w raporcie pt. „Edukacja zagrożona w Afryce Zachodniej i Środkowej” ostrzega, że umyślne ataki na szkoły, uczniów i nauczycieli są praktykowane w całym regionie i odbierają dzieciom prawo do nauki oraz pozostawiają najmłodszych i ich rodziny w obawie o swoje życie i przyszłość.
Charlotte Petri Gornitzka, Zastępczyni Dyrektor Generalnej UNICEF oraz Muzoon Almellehan, Ambasador Dobrej Woli UNICEF były w Mali na początku tego tygodnia, aby zobaczyć wpływ przemocy i rosnącego braku bezpieczeństwa na edukację dzieci.
Odwiedziłyśmy obóz dla osób przesiedlonych w Mopti, w środkowym Mali. Byłyśmy też w bezpiecznej strefie do nauki wspieranej przez UNICEF, gdzie spotkałam wiele dzieci. Zobaczyłam, jak ważna jest dla nich edukacja, powiedziała Charlotte Petri Gornitzka.
Brak bezpieczeństwa w północno-zachodnim i południowo-zachodnim Kamerunie spowodował, że ponad 4400 szkół zostało zamkniętych. Z kolei w Burkina Faso z powodu przemocy zamknięto 2000 szkół, a w Mali ponad 900 placówek edukacyjnych.
Podczas spotkań z dziećmi i młodzieżą w Mali, zdałam sobie sprawę, jak wielu wyzwaniom muszą stawić czoła, powiedziała Muzoon Almellehan. Jednocześnie jestem pełna podziwu dla ich determinacji, wytrwałości i wiary w lepszą przyszłość. Dzieci w Mali są prawdziwymi bohaterami i zasługują na bezpieczne miejsce do nauki oraz przetrwania.
UNICEF współpracuje z władzami i lokalnymi społecznościami, aby wesprzeć je w zapewnieniu dzieciom edukacji. UNICEF udostępnia także materiały edukacyjne nauczycielom pracującym w niebezpiecznych miejscach oraz udziela wsparcia psychologicznego dla dzieci, które doświadczyły przemocy.
· W Nigerii edukacja podstawowa została wprowadzona w szkołach koranicznych.
· W Burkina Faso i Kamerunie lekcje i wiadomości ratujące życie są transmitowane w wielu językach, aby dzieci mogły uczyć się w swoich domach lub w grupach.
· W Burkina Faso i Demokratycznej Republice Konga wprowadzono pilotażowy projekt nauki przez radio dla dzieci, które jeszcze nigdy nie chodziły do szkoły.
· W Mali UNICEF utworzył 169 ośrodków do nauki, które umożliwiają dzieciom naukę matematyki i czytania. Dodatkowo, dzieci zostały objęte wsparciem psychologicznym.
· W większości krajów ogarniętych konfliktami, w szkołach przeprowadzane są symulacje, aby pomóc przygotować dzieci i nauczycieli na wypadek ataku. Nauczyciele są także szkoleni, jak zapobiegać przemocy na tle seksualnym, jak pomóc ofierze takiej przemocy oraz gdzie szukać pomocy.
Dzieci żyjące na obszarach konfliktów w Afryce Zachodniej i Środkowej stanowią ¼ dzieci na świecie, które potrzebują pomocy humanitarnej, w tym wsparcia edukacyjnego. Niestety wciąż brakuje 72% środków na niezbędną pomoc dla tych dzieci.
· Państwa muszą chronić system edukacji.
· Nauczanie musi mieć na celu budowanie pokoju i wspieranie edukacji dziewcząt.
· Władze krajów muszą inwestować w nauczycieli.
· Wszystkie dzieci, w tym dzieci-uchodźcy, dzieci-migranci i dzieci przesiedlone muszą mieć możliwość kontynuowania edukacji.
· Rodzice i społeczności lokalne muszą zapewnić dzieciom, a zwłaszcza dziewczętom, dostęp do edukacji na odpowiednim poziomie.
· Rządy państw przekazujące darowizny na rzecz pomocy dzieciom powinny zobowiązać się do wieloletniego finansowania projektów edukacyjnych w kryzysach humanitarnych.