W Polsce jest duży wybór ofert pracy, firmy są otwarte na młodych, a zespoły chętne do integracji – wyliczają atuty zatrudnienia cudzoziemcy, którzy pracują w naszym kraju. Polska, zwłaszcza w branży nowoczesnych usług biznesowych, jest dla nich zawodowym rajem – wynika z raportu Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe”. Lista powodów jest długa.
1. Rekordowo niskie bezrobocie
Stopa bezrobocia w Polsce wciąż spada. We wrześniu br. – według szacunków Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych – obniżyła się o kolejne 0,2 proc. do 6,8 proc. To właśnie rekordowo niskie bezrobocie przyciąga do nas młodych pracowników z Hiszpanii, Włoch, Grecji, Portugalii czy Francji. Raport Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe” pokazał, że połowa badanych cudzoziemców, pracujących obecnie w Polsce, wcześniej była zatrudniona w innych krajach – w Wielkiej Brytanii, we Francji, Niemczech, a nawet Kanadzie, czy USA. To oznacza, że pracę w Polsce wybierają często osoby mające doświadczenie w wielokulturowych firmach. Są świadome, że polski rynek pracy jest w doskonałym momencie.
Osoby, które przeżyły zwolnienia w walczącej z kryzysem gospodarczym Grecji czy Włoszech, wiedzą, że w Polsce mają szansę na atrakcyjne stanowisko. W ich rodzimym kraju mogła ich czekać nie tylko degradacja czy strata pracy, ale również problem ze znalezieniem nowej.
- Jeśli chodzi o Unię Europejską – często powodem relokacji są przesłanki prywatne. W przypadku pracowników z Włoch czy Hiszpanii jest to trudna sytuacja na lokalnym rynku pracy. Włosi i Hiszpanie odczuwają kryzys u siebie, więc przyjeżdżają do Polski i tu szukają zatrudnienia – mówi specjalista ds. HR i rekrutacji w firmie BPO, zatrudniającej 3000 pracowników.
2. Skuteczne poszukiwania
Cudzoziemcy dostrzegli, że w naszym kraju można znaleźć pracę nie tylko dzięki doskonałym wskaźnikom gospodarczym. Uważają, że skuteczne poszukiwania zapewniają im znajomi i rodzina (dla 62 proc. badanych był to najskuteczniejszy kanał rekrutacji), serwisy z ogłoszeniami o pracę (51 proc.) oraz biznesowe serwisy internetowe (42 proc.). Cudzoziemcy czują się u nas potrzebni i przekazują sobie informacje o Polsce, jako o miejscu, w którym zatrudnienie znajdują zwłaszcza osoby ze znajomością języków obcych (m.in. angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim i wieloma innymi).
- Obcokrajowcy szukają zatrudnienia w Polsce wielokanałowo, dlatego warto prezentować ofertę pracy i informacje o pracodawcy w różnych miejscach, by w ten sposób zwiększyć rozpoznawalność firmy oraz szybciej zamykać procesy rekrutacyjne – radzi Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
3. Krótki czas rekrutacji
Okazuje się, że prawie połowa badanych obcokrajowców stwierdziła, że powodem zadowolenia z rekrutacji jest krótki czas jej trwania. Przeciętny proces rekrutacyjny trwa od 3 tygodni do 3 miesięcy. Ponadto 20 proc. podkreśliła, że miała dobry kontakt z osobą pośredniczącą w zatrudnieniu. To pokazuje, jak ważne jest nawiązane współpracy z doświadczonym rekruterem.
- W przypadku rekrutacji kandydatów z zagranicy warto postawić na partnera zewnętrznego. Powinien on mieć wiedzę o lokalnym rynku zatrudnienia i znać specyfikę pracy w branży nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Kluczowe jest też posiadanie obszernej bazy kandydatów gotowych do relokacji – mówi Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
4. Szansa zdobycia doświadczenia
Obcokrajowcy uważają, że Polska potrzebuje zarówno początkujących w branży, jak i doświadczonych managerów. Aż 75 proc. uznało, że praca w Polsce daje możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego, a 46 proc. uważa, że jest to również szansa na awans w karierze.
- Obcokrajowcy cenią Polskę, bo jest dla nich miejscem otwartym na młodych pracowników bez znajomości języka polskiego. Wysoko oceniają poszanowanie odmienności kulturowej w firmach oraz wielokulturowe zespoły. To te czynniki warto podkreślić tworząc ogłoszenie o pracę – mówi Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
5. Integracja