SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Allegro Smart! ma zachęcić do częstszych i droższych zakupów. Tania i szybka dostawa ważniejsza od niskich cen z AliExpress?

Allegro poprzez usługę Allegro Smart! chce zarówno zachęcić użytkowników do częstszych zakupów na tej platformie, jak i doprowadzić do wzrostu jednorazowo wydawanych kwot. - Jest to produkt adresowany do bardzo szerokiego grona klientów - podkreśla Grzegorz Czapski, dyrektor ds. rozwoju firmy. Allegro premiuje w ten sposób dużych, profesjonalnych sprzedawców i szybką dostawę. Dla wielu klientów to walory ważniejsze od niskich cen produktów oferowanych chociażby na AliExpress - oceniają eksperci dla Wirtualnemedia.pl.

Udostępniona w poniedziałek opcja Allegro Smart! pozwala kupujących korzystać z dwóch pakietów wysyłek produktów zamówionych na Allegro: 365 w ciągu 12 miesięcy (kosztuje to 49 zł) lub 180 w ciągu 6 miesięcy (za 39 zł). Podstawowy warunek jest taki, że cena jednorazowych zakupów u jednego sprzedawcy musi wynosić minimum 40 zł.

Usługa jest obecnie dostępna przy 30 mln ofert, czyli jednej trzeciej dostępnych na Allegro. Mogą ją oferować tylko zaufani sprzedawcy: ci ze statusem Super Sprzedawca lub minimum 98 proc. pozytywnych ocen. Obecnie sprzedawców oferujących Allegro Smart! jest kilkadziesiąt tysięcy, natomiast ogółem sprzedaż na Allegro prowadzi 125 tys. zarejestrowanych firm.

Allegro Smart! obejmuje bezpłatne zwroty z Paczkomatów i punktów odbioru Poczty Polskiej, a także kilka opcji dodatkowych, m.in. specjalne oferty Smart Okazje i dodatkowe Monety uprawniające do tańszych zakupów w ramach programu lojalnościowego Allegro. Przez pierwsze 30 dni usługę można testować za darmo.

Usługa umożliwia przesyłkę do Paczkomatów InPostu, punktów Ruchu, sklepów Freshmarket i Żabka, stacji Orlen oraz placówek Poczty Polskiej na terenie kraju. Ogółem to ponad 15 tys. punktów odbioru.

Allegro chce pozyskać nieprzekonanych do zakupów internetowych

Przedstawiciele Allegro tłumaczą, że Allegro Smart! to odpowiedź na rosnącą popularność dostarczania zakupów do punktów odbioru. Firma podaje, że w ciągu ostatniego roku zanotowało wzrost liczby paczek kierowanych do punktów odbioru o 40 proc. Wynika to z faktu, że swoją sieć takich punktów mocno rozszerzyła Poczta Polska: jesienią ub.r. zaczęła współpracę ze sklepami Żabka i Freshmarket w zakresie odbioru przesyłek kurierskich, a od dłuższego czasu współpracuje z Ruchem i Orlenem.

Ponadto wielu internautów koszty dostawy zniechęcają do zakupów w sieci. Według sondażu 67 proc. Polaków uważa, że gdyby dostawy były tańsze, kupowaliby w internecie więcej. Dla Allegro to kluczowy czynnik dalszego wzrostu polskiego rynku e-commerce.

- Możemy wymienić dwa źródła tego wzrostu - po pierwsze, pogłębienie obecnego rynku, czyli zwiększanie częstotliwości transakcji dokonywanych przez obecnych klientów. Po drugie, pozyskanie nowych klientów oraz ich aktywizacja i budowa zaangażowania. W obu tych przypadkach kluczowym czynnikiem jest znoszenie barier, z których najważniejszą jest ta dotycząca kosztów dostawy

Większość kosztów Allegro Smart! pokryje Allegro

- Koszt usługi zwraca się już po 6-7 dostawach, podczas gdy klienci dokonują na Allegro przeciętnie znacznie większej liczby zakupów w ciągu roku - podkreślił Grzegorz Czapski, dyrektor ds. rozwoju Allegro. - Przeciętnie liczba paczek zamawianych rocznie przez użytkownika Allegro to 20, ale mamy dużą grupę klientów, którzy zamawiają ich dużo więcej - dodał.

Skoro opłata za Allegro Smart! wystarczy na realizację 6-7 dostaw, a koszty nie będą przerzucane na sprzedawców, za dalsze przesyłki w ramach usługi, a także te z darmowego okresu promocyjnego, będzie płacić Allegro. - Oczywiście jako Allegro staraliśmy się z naszymi partnerami logistycznymi uzgodnić jak najkorzystniejsze warunki. Przy tak masowej skali usługi można liczyć na korzystniejsze stawki - stwierdził Grzegorz Czapski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Firma na razie nie porozumiała się co do współpracy przy Allegro Smart! z UPS Polska, DPD Polska i DHL Polska.

A dlaczego inni operatorzy przesyłkowi zdecydowani się obsługiwać dostawy w ramach nowej usługi? - Od lat traktujemy naszą współpracę z Allegro jako priorytet. Nie jest więc zaskoczeniem, że przyjęliśmy propozycję i zdecydowaliśmy się na współpracę także przy Allegro Smart! – nowym projekcie największej platformy handlu elektronicznego w Polsce. Wierzę, że to będzie nowa jakość na polskim rynku e-commerce, a jednocześnie dajemy do tej usługi naszą unikalną jakość z odsetkiem dostaw na drugi dzień po nadaniu na poziomie 97 proc. - tego nie ma nikt na rynku - skomentował Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPost.

- Poczta Polska jest liderem pod względem wielkości sieci punktów odbioru i konsekwentnie dąży do zwiększenia udziału tej formy dostawy w ogólnym wolumenie. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, dzięki współpracy z PKN Orlen, Żabką Polska oraz Ruch S.A. umożliwiamy odbiór zakupionych w internecie zakupów podczas codziennych czynności takich jak tankowanie paliwa czy robienie drobnych zakupów spożywczych - stwierdził Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej.

Użytkownicy Allegro będą częściej robili droższe zakupy?

Allegro nie podaje, jakie ma oczekiwania co do liczby kupujących, którzy będą korzystali z Allegro Smart! ani liczby robionych przez nich zakupów w skali roku czy półrocza. - Oczywiście w biznesplanie mamy założenia, ale nie ujawniamy ich. Natomiast jest to produkt adresowany do bardzo szerokiego grona użytkowników - powiedział nam Grzegorz Czapski.

Na Allegro jest 21 mln zarejestrowanych klientów. Dziennie na platformie sprzedawanych jest średnio ponad 1,1 mln produktów.

Firma oczekuje, że dzięki nowej usłudze poprawi się i częstotliwość zakupów na platformie, i wartość pojedynczych koszyków zakupowych (w tym celu wprowadzono dolny limit 40 zł).

- Istotne są dla nas zarówno kwestia częstotliwości zakupów, znoszenie pewnej bariery zakupowej, jak i opłacalność całego projektu - stąd wyznaczenie dolnego limitu wartości zakupów - skomentował Czapski. - Liczymy na dużo, a rzeczywistość to zweryfikuje. Na razie produkt startuje, będziemy go rozwijali - dodał.

Zdaniem Marcina Michalskiego, członka zarządu Cube Group, Allegro Smart! może zyskać dużą popularność. - Ceny są bardzo rozsądne i należy spodziewać się bardzo pozytywnego odzewu od strony kupujących. Rzeczywiście opłata zwraca się po 7 zakupach. Ogranicznik w postaci zakupów za minimum 40 zł jest zrozumiały. Wręcz można mieć obawy, czy usługa nie jest zbyt tania - ocenia.

Za to dużo trudniej może być o zwiększenie wartości przeciętnego koszyka zakupowego na Allegro. - Moim zdaniem w branżach, które mają droższy średni koszyk, może ona teraz spaść. Dlaczego? Skoro wcześniej wysyłka była płatna lub darmowa od określonej kwoty, to konsumenci celowo dokonywali zakupów na wyższą kwotę, aby zmieścić się w darmowej wysyłce lub by nie płacić np. 30 proc. kosztu wysyłki. W tej chwili - gdy ogranicznik zostanie zdjęty - wysyłek może być po prostu dużo więcej, bez zastanawiania się nad ich kosztami, ponieważ 40 złotych to bardzo niski koszyk jak na e-commerce. Raczej niewiele jest branż, którym podniesie to średni koszyk - analizuje menedżer z Cube Group.

Z kolei Maciej Szatkowski, starszy menedżer w dziale usług doradczych w zespole doradczym dla sektora FMCG w KPMG w Polsce, zwraca uwagę, że uruchomienie Allegro Smart! to także długoterminowy ruch strategiczny, wpisujący się w trendy na rynku handlowym.

- Widać wyraźnie komodytyzacje większości kategorii tzw. „paczkowanych dóbr konsumpcyjnych” - oznacza to, że jako konsumenci coraz mniej zwracamy uwagę na markę - wyboru dokonujemy skupiając uwagę przede wszystkim na cenę i walory użytkowe. Ten trend z kolei powoduje następny - skoro nieważne kto jest producentem interesującego nas produktu, to liczy się przede wszystkim miejsce zakupu, a dokładniej czy ufamy sprzedawcy, że oferuje sprawdzony towar, czy jesteśmy zadowoleni z obsługi w sklepie, czy bez problemu możemy zwrócić produkt, który nie spełnia naszych oczekiwań itd. Te czynniki zaczynają być głównymi determinantami wyboru miejsca zakupu - bez względu na to czy mówimy o handlu „w realu" czy w świecie cyfrowym - opisuje Maciej Szatkowski. - W przypadku handlu w internecie, oprócz wcześniej wspomnianych czynników, dochodzą dodatkowe determinanty wyboru miejsca zakupu - koszt i czas dostawy - dodaje.

- To, co zaproponowano kupującym w ramach pakietu Allegro Smart!, jest właśnie wyjściem naprzeciw oczekiwaniom konsumentów - Allegro w ten sposób spełnia wszystkie najważniejsze wymagania dzisiejszego nabywcy: wierzymy w rzetelność sprzedawców oferujących produkty na tej platformie (poprzez programy ochronne), proces wybory i zakupu jest maksymalnie prosty i szybki, a teraz dodatkowo jeszcze nie musimy martwić się ani kosztami dostawy, ani zwrotu towaru. Jest więc bardzo duża szansa, że Allegro jeszcze mocniej przywiąże do siebie swoich obecnych klientów, jak również odzyska tych, którzy odeszli do innych, czasami tańszych portali - ocenia menedżer z KPMG.

Allegro woli sprzedawców profesjonalnych od okazjonalnych

Jakie zmiany w strukturze sprzedaży na Allegro może wywołać Allegro Smart! ? - Może wpłynąć na zwiększenie dystansu między małymi a dużymi sprzedawcami. Dotyczy to także samodzielnej sprzedaży, którą jakiś czas temu wprowadziło Allegro. Jakie cele biznesowe osiągnie? Przede wszystkim: osoby, które zdecydują się na wykupienie tej usługi będą preferowały Allegro w swoich zakupach e-commerce. W konsekwencji wpłynie to na długofalowe zwiększenie zysków Allegro - ocenia Marcin Michalski.

- Z pewnością wszystkie oferty własne, które sprzedaje Allegro, będą miały znaczek „smart”, dlatego to działanie może jeszcze bardziej usamodzielnić Allegro jako podmiot oferujący produkty, które do tej pory oferują jego partnerzy. Allegro coraz bardziej odchodzi od podmiotów sprzedających na platformie okazjonalnie na rzecz własnej sprzedaży i największych partnerów - dodaje Michalski.

Według niego nowa usługa Allegro będzie mieć wpływ na całą polską branżę e-commerce. - Wymusi to ograniczanie kwoty wysyłek (także przez zmniejszenie progów darmowych wysyłek) lub większe preferowanie sposobów odbioru, które mogą być stosunkowo tanie z racji braku dostawy bezpośrednio do drzwi konsumenta (paczkomaty, odbiór w punktach odbioru) - prognozuje członek zarządu Cube Group.

Jego zdaniem może też nastąpić pewnego rodzaju ograniczenie walki cenowej. - Sprzedawcy - nie tylko na Allegro, ale także inne sklepy e-commerce - będą coraz częściej musiały wliczyć do swojej marży koszt przesyłki, bo w przypadku wielu kategorii produktowych nie będzie ich po prostu stać na jej sfinansowanie z obecnych marż - uważa Marcin Michalski. - Dla konsumentów koszt przesyłki jest pozycją dość wirtualną i niepotrzebną. Niestety, rzadko kto zdaje sobie sprawę, że nawet gdy ma darmową przesyłkę, to płaci za nią w cenach produktów - zaznacza.

Lojalni klienci rzadziej będą korzystać z zagranicznych e-sklepów?

W ostatnich latach coraz większą popularnością wśród polskich internautów cieszą się zagraniczne sklepy internetowe, na czele z chińskim AliExpressem. Regularnie mówi się też o mocnym wejściu na nasz rynek przez Amazon. Czy więc Allegro dostosowuje się do coraz mocniejszej konkurencji międzynarodowej?

- Nie chodzi tu o odparcie konkurencji, a raczej przywiązanie obecnych już klientów do tego, aby nie dywersyfikowali swoich zakupów na inne sklepy internetowe, a skupili swoje wybory wyłącznie na Allegro - ocenia Marcin Michalski. - AliExpress tak czy owak oferuje już teraz darmową przesyłkę lub na tyle tanią, że wręcz niezauważalną, ale największym minusem jest czas dostawy - dodaje.

Podobnego zdania jest Maciej Szatkowski. - Wiadomo, iż przedsiębiorcy polscy wystawiający swoje towary na Allegro nigdy nie są w stanie efektywnie konkurować cenowo z ich odpowiednikami, np. AliExpress - dlatego w zasadzie jedynym obszarem, gdzie nadal można skutecznie zablokować ekspansję wschodnich platform, jest logistyka, a dokładniej miks kosztu i czasu dostawy. I właśnie oferta Allegro Smart jest ruchem, który powinien konsumentów kupujących dużo i często w sieci „ściągnąć" ponownie do polskiego portalu - analizuje.

- To oczywiste, że Allegro dąży do tego, aby stać się lokalnym Amazonem i zdominować polski rynek e-commerce jeszcze bardziej niż obecnie. Na szczęście dla całej branży sprzedaż internetowa to nie tylko cena - podsumowuje Marcin Michalski.

Według badania Gemius/PBI w lipcu br. Allegro.pl zanotowało 16,72 mln realnych użytkowników i 1,23 mld odsłon, a aplikacja mobilna serwisu - 2,72 mln użytkowników.

Allegro z nowymi właścicielami i prezesem

Jesienią 2016 roku ogłoszono, że Grupa Allegro (obejmująca platformy Allegro.pl i Ceneo.pl) zostanie kupiona od koncernu Naspers przez fundusze inwestycyjne Cinven, Permira i Mid Europa. Kwota transakcji to 3,25 mld dolarów.

Od początku sierpnia br. funkcję prezesa Allegro pełni Francois Nuyts, poprzednio związany z Amazonem. Wcześniej szefem Allegro przez siedem lat był Przemysław Budkowski.

Według sprawozdań złożonych w KRS od końca lipca 2016 roku do końca ub.r. Allegro zanotowało 1,59 mld zł wpływów ze sprzedaży (w tym 98,9 mln zł z reklam), 242,2 mln zł zysku operacyjnego i 118,1 mln zł straty netto. Firma ma 4,1 mld zł zadłużenia wobec swojego nowego właściciela, pracuje w niej 1,4 tys. osób.

Dołącz do dyskusji: Allegro Smart! ma zachęcić do częstszych i droższych zakupów. Tania i szybka dostawa ważniejsza od niskich cen z AliExpress?

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Polak
Pierwszy zakup na Aliexpress dokonany - dzięki Allegro!
0 0
odpowiedź
User
Alonso
Szkoda, że Aliexpress nie ma magazynów w Polsce bo może dzięki temu w końcu by to Allegro szybciej padło
0 0
odpowiedź
User
Do d*pka
Szkoda, że Aliexpress nie ma magazynów w Polsce bo może dzięki temu w końcu by to Allegro szybciej padło


Pada to co najwyżej tobie na łeb.
0 0
odpowiedź