Amazon ruszył w polskiej wersji. Ponad 100 mln produktów, dostawy przez InPost, DHL i Pocztę Polską
We wtorek uruchomiona została polska odsłona największego na świecie sklepu internetowego Amazon. Za dostawy zakupów odpowiadają InPost (m.in. do Paczkomatów), DHL i Poczta Polska, a przy zakupach od Amazona za minimum 100 zł przesyłka jest darmowa.
Amazon uruchomienie w pełnej wersji swojej platformy w Polsce zapowiedział pod koniec stycznia. Ogłosił wtedy, że przedsiębiorcy z Polski, którzy chcą prowadzić sprzedaż na jego platformie, mogą już rejestrować swoje konta w polskojęzycznej wersji panelu Seller Central.
- Jesteśmy przekonani, że skupiając się na tym, co naszym zdaniem klienci cenią najbardziej - niskich cenach, szerokim wyborze towarów i ich szybkiej dostawie - z czasem zdobędziemy zaufanie klientów w Polsce - stwierdził Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju Amazona w Unii Europejskiej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Polscy internauci od kilku lat mogli korzystać z polskojęzycznej wersji niemieckiego Amazona. W zeszłym tygodniu pojawiły się nieoficjalne informacje, że całkowicie polska odsłona platformy może ruszyć na początku marca.
Amazon.pl z ponad 100 mln produktów, m.in. głośnikami Echo
Ostatecznie Amazon.pl został udostępniony we wtorek 2 marca. U góry strony głównej pojawiła się grafika z symbolami kilku polskich miast i informacją, że platforma oferuje ponad 100 mln produktów w niskich cenach.
Oferta Amazon.pl jest podzielona na ponad 30 kategorii. W komunikacie prasowym wyliczono, że są w niej produkty wielu marek polskich (m.in. Zelmer, Gerlach, Trefl, Bambino, Krosno), jak też zagranicznych (m.in. Asus, Mattel, Hasbro, LEGO i Bosch).
Polska wersja Amazona jest dostępna w przeglądarkach i aplikacji mobilnej Amazon Shopping.
Użytkownicy, którzy mieli już konto na Amazonie, mogą logować się w polskiej wersji swoimi dotychczasowymi danymi.
W polskiej wersji platformy Amazon oferuje też własne urządzenia. Inteligentne głośniki Echo i Echo Dot (współpracujące z asystentem głosowym Alexa w języku angielskim i oferujące dodatkowe opcje głosowe, m.in. Spotify, wiadomości z RMF FM i lokalne rozgłośnie z TuneIn) kosztują odpowiednio 349,99 i 199,99 zł. Natomiast za czytnik e-booków Kindle Paperwhite trzeba zapłacić 649,99 zł.
- Będziemy nadal ciężko pracować, aby zdobyć zaufanie polskich klientów poprzez zwiększanie wyboru produktów, zapewnienie niskich cen oraz dostarczanie pozytywnych i godnych zaufania doświadczeń zakupowych - zapowiada Alex Ootes.
Jakie opcje i koszty dostawy na Amazon.pl?
Kupujący mogą korzystać z kilku opcji dostaw produktów. W przypadku zakupów bezpośrednio od Amazona i sprzedawców korzystających z jego centrów logistycznych są dostępne trzy podstawowe warianty:
- dostawa standardowa za 11,99 zł,
- dostawa priorytetowa za 14,99 zł (oba typy dostaw realizują Poczta Polska, DHL i InPost),
- dostawa do punktu odbioru lub Paczkomatu za 8,99 zł.
Jeśli wartość zamówienia wynosi minimum 100 zł, przesyłka jest bezpłatna. Do kwoty zamówienia nie są wliczane karty podarunkowe, bony podarunkowe, cyfrowe treści do pobrania i e-booki.
Współpracę z Amazonem w zakresie doręczania zakupów w Polsce na początku lutego potwierdził prezes InPostu Rafał Brzoska. Umowę podpisano na pięć lat. InPost od kilku lat współpracuje też z Allegro i Aliexpress.
W polskiej wersji Amazona niedostępna jest usługa subskrypcyjna Amazon Prime.
Z kolei przy zakupach od zewnętrznych firm, które prowadzą sprzedaż na Amazonie i nie korzystają z jego centrów logistycznych, to poszczególni sprzedawcy ustalają koszty dostawy. Dane o tych kosztach są dostępne na profilach sprzedawców, w zakładce „Szczegółowe informacje o sprzedawcy”
- Po otrzymaniu zamówienia sprzedawca zobowiązany jest wysłać towar w czasie określonym na stronie ze szczegółowymi informacjami o produkcie. Opcje wysyłki danego sprzedawcy zobaczysz po przejściu do etapu finalizacji zakupu - informuje Amazon.
W serwisie możliwe są płatności kartami (Visa, Visa Electron, MasterCard, American Express), systemem BLIK i poprzez Przelewy24.
Amazon z tysiącami polskich sprzedawców, bez kampanii reklaowej
Amazon nie ujawnia, ilu polskich sprzedawców od końcówki stycznia zarejestrowało się na platformie. - Dopiero kilka tygodni temu uruchomiliśmy Panel Sprzedawcy po polsku, więc wciąż jest to dla nas bardzo wczesny etap. Obecnie mamy już tysiące polskich sprzedawców na Amazon.pl, więc jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowego zainteresowania - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Magdalena Węglewska, PR manager Amazona w Europie Środkowo-Wschodniej.
Koncern nie planuje na razie mocnego wsparcia marketingowego jego polskiej platformy. - Dziś uruchomiliśmy serwis Amazon.pl i to jest dla nas w tej chwili najważniejszy etap. Skupiamy się na dostarczaniu klientom pozytywnych doświadczeń zakupowych - stwierdziła Węglewska.
Zdaniem Benedikta Berlemanna, odpowiadającego w Amazonie współpracę ze sprzedawcami w Unii Europejskiej, globalna potęga koncernu ma niewielkie znaczenie w kontekście ekspansji na polskim rynku.
- Musimy w Polsce dopiero zbudować pozycję, przekonać obie strony (kupujących i sprzedawców - przyp.), że jesteśmy atrakcyjną i godną zaufania platformą. Nie zrobimy rewolucji na rynku, jesteśmy bardzo długoterminowym graczem, nastawionym na wieloletni rozwój i budowanie pozycji rynkowej - podkreślił menedżer w rozmowie z „Pulsem Biznesu”.
Pojawienie się w pełni polskiej wersji platformy może stać się jednym z ważniejszych wydarzeń w polskim e-handlu. W rozmowach z Wirtualnemedia.pl eksperci z branży podkreślali, że to będzie czas walki na rynku e-commerce, nie tylko ceną, ale przed wszystkim szybkością dostawy, na czym na pewno skorzystają klienci. A w tej batalii dotychczasowy lider, czyli Allegro, wcale nie stoi na przegranej pozycji.
- Dzięki Fulfillment by Amazon (FBA) nasi polscy partnerzy handlowi mogą po prostu raz wystawić swoje produkty na sprzedaż we wszystkich naszych siedmiu europejskich serwisach. Małe i średnie firmy, sprzedające na Amazon, stworzyły szacunkowo 1,6 miliona miejsc pracy na całym świecie i mamy nadzieję, że polskie firmy będą prosperować w ten sam sposób. Z tego powodu rozpoczynamy specjalną promocję dla naszych partnerów handlowych, obniżając opłaty za polecanie naszych usług przez 12 miesięcy - dodaje Alex Ootes.
Amazon w Polsce z 9 centrami i 18 tys. pracowników
Amazon jest obecny biznesowo w Polsce od 2014 r. Jego centra logistyczne działają już w Sadach (pod Poznaniem), Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty), Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (koło Bolesławca) i Gliwicach. Koncern zapowiedział, że kolejne obiekt otworzy w br. w Świebodzinie.
Zarządzająca tymi centrami spółka Amazon Fulfillment Poland w 2019 roku (wówczas działało ich siedem) zanotowała wzrost przychodów o 25,5 proc. do 2,23 mld zł oraz zysku netto z 19,71 do 60,87 mln zł. Zatrudniała średnio 14,6 tys. pracowników etatowych, a w ub.r. ich liczba wzrosła do 16 tys. osób.
Amazon ma też w Polsce biuro Amazon Web Services oraz centrum technologiczne. Łącznie zatrudnia u nas ok. 18 tys. osób.
Wpływy Amazona 44 proc. w górę, zmiany we władzach
W czwartym kwartale 2020 roku wpływy ze sprzedaży Amazona były o 44 proc. wyższe niż rok i wcześniej i wyniosły 125,6 mld. To więcej niż prognozował rynek. Łączne wpływy ze sprzedaży w całym 2020 roku wyniosły 386,1 mld dolarów, o 38 proc. więcej niż w 2019 r.
Na początku lutego br. Jeff Bezos, założyciel, współwłaściciel i wieloletni szef Amazona, zapowiedział, że w trzecim kwartale zrezygnuje ze stanowiska CEO i zostanie przewodniczącym rady nadzorczej firmy. Nowym prezesem koncernu będzie Andy Jassy, obecnie szef Amazon Web Services. W zeszłym tygodniu po 22 latach pracy z Amazonem pożegnał się Jeff Blackburn, który jako starszy wiceprezes odpowiadał m.in. za przejęcia i reklamę.
Amazon to jeden z największych koncernów na świecie. Poziom 1 bln dolarów kapitalizacji giełdowej osiągnął we wrześniu 2018 roku jako druga firma po Apple. Obecnie jego wycena wynosi 1,58 bln dolarów.
W trakcie epidemii akcje Amazona podrożały z nieco ponad 2 tys. dolarów do ponad 3 tys., pod koniec sierpnia ub.r. osiągnęły rekordową wartość 3,4 tys. dolarów.
Posiadany pakiet walorów koncernu przez wiele lat dawał Jeffowi Bezosowi tytuł najbogatszego człowieka na świecie. W styczniu br. po mocnym wzroście kursu Tesli został wyprzedzony przez jej szefa i współwłaściciela Elona Muska, ale kiedy w lutym akcje Tesli staniały, Bezos wrócił na pierwsze miejsce.
Dołącz do dyskusji: Amazon ruszył w polskiej wersji. Ponad 100 mln produktów, dostawy przez InPost, DHL i Pocztę Polską
już widzę codziennie te art. sponsorowane na gazeta pl jaki to HIT można tam kupić