Po przejęciu Eurozetu Agora ma dwie rockowe sieci radiowe. "Można je różnicować muzycznie"
Należące do Eurozetu Antyradio posiada 16 nadajników, agorowe Rock Radio słychać tylko w czterech miastach. Pierwsza stacja reklamuje się hasłem: "Najlepszy rock na świecie", druga linerem "Klasyka rocka", choć i tam od niedawna słychać nowości muzyczne. - Można sobie wyobrazić, że obie rozgłośnie funkcjonują nadal obok siebie - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Leszek Kozioł, były prezes Radia Eska, dziś szef Radia Wielkopolska.
W poniedziałek Agora stała się większościowym udziałowcem Eurozetu. Dzięki tej transakcji ma ona obecnie w swoim radiowym portfolio aż dziewięć rozgłośni. Spółka była do tej pory właścicielem trzech sieci lokalnych: Radia Złote Przeboje, Radia Pogoda i Rock Radia, a także większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego Radia TOK FM. Z kolei Eurozet posiada pięć rozgłośni: ogólnopolskie Radio ZET, ponadregionalne Antyradio oraz trzy sieci lokalne: Chillizet, Meloradio i Radio Plus.
Wśród radiowców trwają spekulacje, czy nowy zarząd Eurozetu (prezesem został Maciej Strzelecki, szef Grupy Radiowej Agory, a wiceprezesem - Adam Fijałkowski, pełniący taką samą funkcję w Grupie Radiowej Agory, w zarządzie Eurozetu pozostaje Tomasz Zakrzewski, odpowiadający za finanse) utrzyma obie sieci nadające muzykę rockową. Choć Rock Radio i Antyradio sięgają po gitarową muzykę, to ich playlisty się różnią.
Rock Radio gra też nowości
Ta pierwsza stacja nadal posługuje się hasłem "Klasyka rocka", choć od ponad roku pomiędzy utworami The Doors, Pink Floyd, Led Zeppelin czy Queen pojawiają się utwory artystów, którzy weszli na scenę muzyczną dopiero w XXI wieku. Na początku tego roku Rock Radio zaczęło grać nowości. W lutym wśród najczęściej granych utworów były piosenki m.in.: Måneskin - "Gossip", Noel Gallagher's High Flying Birds - "Easy Now", Golden Life - "Revo", Metallica - "Screaming Suicide" czy Nickelback - "Skinny Little Missy".
- Chcieliśmy odświeżyć brzmienie stacji - mówił nam niedawno Piotr Jaroszewski, dyrektor stacji muzycznych Grupy Radiowej Agory. Dodał, że format Rock Radia nie zmieni się: - Wciąż stawiamy na sprawdzony format muzyczny, jakim jest Classic Rock, jednak uwzględniamy też nowoczesny pierwiastek. Nowości, które prezentujemy naszym słuchaczom, dobieramy bardzo starannie. Pilnujemy, żeby brzmieniowo nie odbiegały od rockowych klasyków, jednocześnie jesteśmy przekonani, że po latach wybrane przez nas utwory same staną się klasykami.
Antyradio ma więcej prezenterów i audycji
Z kolei Antyradio od początku prezentuje rockowe utwory z różnych okresów w historii muzyki rozrywkowej, z domieszką cięższych brzmień. Stacja ma też w swojej ramówce więcej audycji autorskich. Rock Radio tworzy na antenie pięciu prezenterów. Antyradio ma kilkunastu prowadzących. Stacja Agory od poniedziałku do piątku realizuje na żywo cztery czterogodzinne pasma (w godz. 6-22). Z kolei Antyradio ma w codziennej ramówce osiem audycji, które trwają po dwie lub trzy godziny (w godz. 6-24). Część pasm jest tam prowadzona w duetach.
Antyradio to sieć ponadregionalna. Nadaje identyczny program z 16 nadajników (wyjątkiem są Katowice, gdzie rozgłośnia emituje lokalne serwisy informacyjne, magazyn reporterów i własne pasmo prezenterskie). Stację słychać w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Olsztynie, Koszalinie, Rzeszowie, Szczecinie, Zielonej Górze, aglomeracji śląskiej (Bielsko-Biała, Będzin, Zabrze) i w Jemiołowie (województwo lubuskie). Rock Radio nadaje tylko w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Opolu. Stacja oprócz programu z centrali emituje osobne serwisy informacyjne i lokalne magazyny dla każdego z tych miast.
Antyradio z lepszą słuchalnością niż Rock Radio
Pod względem słuchalności lepiej prezentuje się Antyradio. W skali kraju wyższy wynik to efekt oczywiście większego zasięgu. Z najnowszego badania Radio Track (listopad 2022 r. - styczeń 2023 r.) realizowanego przez pracownię Kantar Polska wynika, że udział Antyradia pod względem słuchania w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 2,5 proc. (rok temu w analogicznym okresie - 2,7 proc.), a Rock Radia - 0,6 proc. (rok wcześniej - 0,7 proc.). Gdy jednak wziąć pod uwagę dane o słuchalności obu stacji w tych samych miastach (ostatnie takie badanie dotyczy okresu sierpień 2022 r. - styczeń 2023 r.), różnica nie jest tak duża. Antyradio w każdym z nich wygrywa z Rock Radiem: w Warszawie (3,6 proc. i 2,4 proc.), Krakowie (4,3 proc. i 4,1 proc.) i Poznaniu (6,2 proc. i 4,4 proc.).
Zdaniem Leszka Kozioła, byłego prezesa Radia Eska, a dziś szefa Radia Wielkopolska, obie stacje wcale nie muszą się kanibalizować w ramach jednej grupy radiowej. - Obecnie na naszym rynku działają cztery rozgłośnie o formacie rockowym albo zbliżonym do rockowego. Oprócz Antyradia i Rock Radia są to Muzo.FM i Eska Rock. I każda z nich znajduje swoich odbiorców w eterze. Zresztą wkrótce Eska Rock ma przejąć częstotliwości Muzo.FM, nie zmieniając swojego formatu muzycznego. Myślę jednak, że rynek rockowych rozgłośni w najbliższych latach będzie się zmieniać, co nie znaczy, że nie będzie miejsca dla Antyradia i Rock Radia - uważa Leszek Kozioł.
Zamiana częstotliwości? Tylko za zgodą KRRiT
- Antyradio ma bardzo dobre wyniki słuchalności i jest silnym produktem Eurozetu. To stacja zdecydowanie bardziej autorska od Rock Radia. Ich oferta programowa jest na tyle atrakcyjna, że stacja odnosi sukces. W takim wypadku majstrowanie przy ramówce Antyradia nie jest dobrym pomysłem. Rock Radio wcale nie radzi sobie źle. Dlatego można sobie wyobrazić, że obie rozgłośnie funkcjonują nadal obok siebie. Można je różnicować muzycznie tak, by docierać do różnych grup odbiorców - ocenia nasz rozmówca.
Na razie wspólny zarząd Eurozetu i Grupy Radiowej Agory deklaruje, że chce się skupić na stworzeniu wspólnej oferty reklamowej dla swoich klientów. Ta ma być gotowa jeszcze w marcu. O zmianach w portfolio nie ma na razie mowy. - I bardzo dobrze robią, że skupiają się na skonsolidowaniu polityki sprzedażowej, bo od pieniędzy będą zależeć ich kolejne decyzje - uważa Leszek Kozioł. - Pewnie w kolejnych krokach będą się zastanawiać nad tym, jak zoptymalizować wykorzystanie wszystkich częstotliwości, które posiadają w ramach dziewięciu sieci radiowych. Tylko to nie jest łatwa sprawa z przenoszeniem zasięgu z jednej stacji do drugiej. Na każdą taką zmianę zgodę musi wyrazić Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, a to wymaga czasu.
- Pamiętajmy też, że każda rozgłośnia ma w koncesji szczegółowo określone zapisy programowe, które musi realizować. Przypuszczam, że teraz pracują w Agorze nad ofertą handlową dla stacji funkcjonujących w takim kształcie, w jakim je przejęli. Zmian programowych najwcześniej spodziewałbym się za kilka miesięcy. I powinni zacząć je od Radia Zet, bo to flagowy produkt Eurozetu o zasięgu ogólnopolskim. Pod względem słuchalności Zetkę dzieli przepaść z liderem rynku, czyli RMF-em - przypomina Leszek Kozioł.
Dołącz do dyskusji: Po przejęciu Eurozetu Agora ma dwie rockowe sieci radiowe. "Można je różnicować muzycznie"