Branża spożywcza powinna skupić się na uczciwości i rzetelności
W kontekście budowy zaufania, priorytetem dla branży spożywczej powinny być kwestie związane z dostępem do żywności i przeciwdziałanie jej marnowaniu - wynika z raportu agencji Edelman. Uczciwość oraz rzetelność to dwa obszary, na których zdaniem konsumentów powinni oprzeć się producenci żywności.
Raport agencji Edelman „Eat. Drink. Trust” poświęcony jest trendom w branży spożywczej. Przedmiotem analizy były zachowania zakupowe konsumentów i wykazywany poziom zaufania do różnych sektorów branży.
Priorytety dla branży spożywczej
Z opracowania wynika, że priorytetem dla branży spożywczej powinny być kwestie związane z zapobieganiem marnowaniu żywności oraz dostępem do niej. Zdrowie publiczne oraz prawidłowe żywienie znalazło się na 3 miejscu pod względem ważności dla konsumentów.
42 proc. respondentów uważa, że producenci żywności i napojów powinni w pierwszej kolejności skoncentrować się na wsparciu i przysłużeniu się społeczeństwu. 24 proc. uważa, że ważniejsze jest zaspokojenie potrzeb klientów.
Branży spożywczej ufa 45 proc. respondentów, nie ufa zaś 18 proc. Konsumenci wskazują, że branża musi się skupić przede wszystkim na rzetelności oraz uczciwości.
Tylko 1 osoba na 5 uważa, że firmy spożywcze powinny utrzymać obecne strategie funkcjonowania. Większość oczekuje wprowadzenia innowacji do sposobu produkcji oraz dystrybucji.
Czego chcemy od producentów żywności
Jak pokazuje badanie agencji Edelman, konsumenci mają różne podejście do branży spożywczej, w zależności od tego, jakie pokolenie reprezentują.
Przedstawiciele pokolenia Z lubią eksperymenty, a ich oczekiwania nastawione są na efekty. Wykazują więcej zaufania do produktów pochodzenia roślinnego niż przedstawiciele innych pokoleń. Cenią producentów żywności ze względu na ich zaangażowanie w problemy natury społecznej i politycznej.
Millenialsi są najbardziej zaangażowani w działalność marek spożywczych. Wybierają jedzenie pochodzenia roślinnego ze względu na zasady zrównoważonego rozwoju.
Przedstawiciele pokolenia X w większości nie czują więzi z branżą spożywczą. "Boomersi" czują się komfortowo z tym, co tradycyjne, dlatego wybierają marki, które oferują właśnie tego typu wartości.
- W specjalnym, wiosennym wydaniu Edelman Trust Barometer branża spożywcza jest obok opieki zdrowotnej wskazywana jako najbardziej zaufany sektor przemysłu (76 proc.), zyskując aż 9 punktów procentowych w odniesieniu do poprzedniego zestawienia ze stycznia, czyli jeszcze sprzed pandemii. To pokazuje, że w obliczu kryzysu ludzie potrzebują mieć oparcie w instytucjach, które zapewniają im podstawowe potrzeby jak zdrowie, bezpieczeństwo czy żywność - mówi Tomasz Jaros, senior project manager w firmie Lighthouse, która jest wyłącznym przedstawicielem sieci Edelman w Polsce.
- Konsumenci wyraźnie jednak zaznaczają, że oczekują od branży czegoś więcej niż dostarczania im produktów dobrej jakości. Chcą, by firmy działały na rzecz rozwiązywania problemów globalnych takich jak marnowanie żywności. Przed branżą jeszcze wiele do zrobienia, bo z raportu Edelmana wynika, że póki co firmy spożywcze nie spełniają tych oczekiwań, a ich zaangażowanie w kwestie społeczne nadal jest niewystarczające - dodaje ekspert.
Raport „Eat. Drink. Trust” powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych w marcu br. w 13 krajach wśród ponad 13.000 respondentów (w tym m.in. we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych i Chinach), a także w oparciu o analizę mediów tradycyjnych i społecznościowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Dołącz do dyskusji: Branża spożywcza powinna skupić się na uczciwości i rzetelności