Centra handlowe zwiększają obroty, więcej modernizacji niż nowych obiektów
W pierwszym półroczu 2016 r. obroty centrów handlowych wzrosły w stosunku do analogicznego okresu w 2015 r. o 2,1 pkt. proc., a obrót wynosił średnio 58 mld zł netto. Spokojnie było pod względem aktywności deweloperów, jako że na rynek trafiły tylko 3 nowe obiekty handlowe - wynika z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych.
W raporcie podsumowano odwiedzalność w centrach handlowych. Z danych zebranych przez analityków wynika, że średni wskaźnik odwiedzalności utrzymuje trend wzrostowy: liczba klientów w badanych centrach wzrosła w pierwszej połowie br. roku o 3,4 pkt. proc.
Wyższa odwiedzalność mogła także wpłynąć pozytywnie na średni poziom obrotów sprzedaży najemców działających w centrach handlowych. W pierwszym półroczu średni obrót miesięczny sprzedaży z każdego wynajętego m kw. wyniósł 838 zł netto, co przy ponad 11 mln m kw. powierzchni handlowej daje kwotę 9,3 mld zł.
Stopniowo zmieniają się nawyki i potrzeby konsumentów. Największe wzrosty obrotów od początku roku odnotowały sklepy i punkty oferujące usługi, wysoko są również restauracje i strefy "food court". Oznacza to, że klienci w większym stopniu korzystają z placówek zlokalizowanych w centrach handlowych, takich jak oddziały banków, operatorów telefonii czy biur podróży oraz z oferty gastronomicznej.
Pierwsza połowa roku na rynku obiektów handlowych upłynęła spokojnie pod względem aktywności deweloperów. Na rynek trafiły tylko 3 nowe centra handlowe, a rozbudowanych zostało kolejnych 5 obiektów. Nowe obiekty na handlowej mapie Polski to Galeria Glogovia w Głogowie o powierzchni 25 tys. m kw., Galeria Awangarda w Bartoszycach o powierzchni 7 tys. m kw. oraz Karuzela Września o powierzchni 12 tys. m kw. Rozbudowy dotyczyły natomiast centrów handlowych Atrium Promenada w Warszawie (o 3450 m kw.), Auchan Gdańsk (o 3 tys. m kw.), Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze (o 15 tys. m kw.) i Moreny w Gdańsku (o 8 tys. m kw.) oraz jednego parku handlowego - Galeria Leszno (o 6,5 tys. m kw.).
Pomimo tak niewielkiej liczby nowych otwarć w pierwszej połowie roku, autorzy raportu w drugiej połowie spodziewają się blisko 300 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej, która obecnie realizowana jest w 22 nowych i rozbudowywanych obiektach. Kolejne otwarcia blisko 420 tys. m kw. w 15 obiektach, które są obecnie w budowie, planowane są na przyszły rok i początek 2018 r. Największe nowe centra handlowe w budowie to Posnania w Poznaniu (100 tys. m kw.), Galeria Północna w Warszawie (64,5 tys. m kw.), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. m kw.) oraz Forum Gdańsk (62 tys. m kw.).
Raport PRCH Retail Research Forum został przygotowany przez Polską Radę Centrów Handlowych i ekspertów m.in. z firmy Savills Polska, BNP Paribas RE, Knight Frank oraz GfK Polonia.
Dołącz do dyskusji: Centra handlowe zwiększają obroty, więcej modernizacji niż nowych obiektów