Ceny paliw na stacjach będą rosnąć
W obecnej sytuacji, kiedy notujemy wysoki poziom cen ropy orazspadek wartości złotego, prawdopodobne wydają się dalsze podwyżkicen paliw. Nawet jeśli, sytuacja na rynku ropy ustabilizuje się toceny na stacjach nie wrócą do poziomu sprzed ostatnich podwyżek,podało Biuro Maklerskie Reflex w raporcie tygodniowym.
Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorówpaliw
Euro 95 | Superplus 98 | ON | LPG | |
PKN Orlen | 4,31 | 4,54 | 3,83 | 2,09 |
St. Lotos | 4,32 | 4,57 | 3,81 | 2,08 |
Koncerny | 4,31 | 3,84 | 2,11 | |
prywatni | 4,3 | 4,51 | 3,79 | 2,06 |
średnia 29-10-2009 | 4,3 | 4,52 | 3,81 | 2,07 |
Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex
Na koniec miesiąca właściciele stacji wyraźnie podnieśli ceny nastacjach. Drożeją wszystkie paliwa. Podwyżki obserwujemy od środy,a skala zmian jest zróżnicowana. Za litr popularnej benzynybezołowiowej Eurosuper 95 płacimy od 6 do 16 groszy więcej niżprzed tygodniem. Z kolei diesel i LPG drożeją od 5 do 10 groszy nalitrze.
Średnia cena Eurosuper 95 wzrosła ponownie do poziomu powyżej4,30 zł/l, a oleju napędowego 3,82 zł/l. Cena litra autogazu wynosi2,07 zł/l.
W obecnej sytuacji, kiedy notujemy wysoki poziom cen ropy orazspadek wartości złotego, prawdopodobne wydają się dalsze podwyżkicen paliw na krajowym rynku hurtowym. To z kolei będzie przekładałosię na dalszy wzrost cen paliw na stacjach. Nawet jeśli, sytuacjana rynku ropy ustabilizuje się to ceny na stacjach nie wrócą dopoziomu sprzed ostatnich podwyżek.
Należy podkreślić, że chociaż faktem jest wzrost cen na stacjachprzed weekendem, kiedy podróżować będziemy znacznie więcej, to ichpowodem podwyżek pozostaje wzrost cen paliw na rynku hurtowym. Odpoczątku października hurtowe ceny benzyny Eurosuper 95 wzrosły ookoło 32 grosze na litrze, a oleju napędowego o około 14 groszy nalitrze.
Ropa - spadek cen chwilowy
Spadek cen ropy w pierwszej połowie tygodnia został niemalcałkowicie skompensowany podczas czwartkowej sesji, tym samym cenyropy WTI w Nowym Jorku powróciły do poziomu 80$.
Czwartkowa sesja na rynku została zdominowana przez dane natemat amerykańskiego PKB. Gospodarka USA wzrosła w III kwartaletego roku o 3,5%. Wynik ten okazał się lepszy od oczekiwań,jednocześnie jest to pierwszy kwartalny wzrost PKB od ponad roku inajwiększy od dwóch lat. Oczywiście informacje te zaraz przekładająsię na oczekiwania co do poziomu konsumpcji ropy. Popyt na ropęjest ściśle zależny od tempa wzrostu gospodarczego. Wszystkowskazuje na to, że za dwa tygodnie zarówno Międzynarodowa AgencjaEnergii, OPEC jak i Amerykańska Agencja Informacji Energetycznejzrewidują po raz kolejny w górę prognozy popytu na ropę. Oczywiściewzrost cen ropy do poziomu 85-90$ jest kwestią czasu.O ile wdalszym ciągu możemy w każdej chwili mieć korektę cen w rejon72-74$ tak w dłuższej perspektywie rynek nie powinien miećproblemów z przełamaniem poziomów oporu - 86$. Ceny ropy w dalszymciągu będą determinowane przede wszystkim kierunkiem ruchu indeksówakcji i kursu dolara.
Raport amerykańskiego Departamentu Energii na temat zapasówpaliw w USA nie potwierdził za Amerykańskim Instytutem Paliw spadkuzapasów ropy. Rezerwy surowca zgodnie z raportem DoE wzrosły 0,8mln bbl. Zwiększyły się również zapasy benzyn o 1,6 mln bbl. Spadłyjedynie zapasy olejów o 2,1 mln bbl, choć generalnie nie ma towiększego znaczenia gdyż ich poziom jest rekordowo wysoki.Konsumpcja produktów ropopochodnych w USA ze względu na sezonowyspadek popytu na benzyny i brak oznak wzrostu popytu na olejeukształtowała się w ostatnich czterech tygodniach na poziomie 18,7mln bbl/d czyli 3% poniżej poziomu z roku 2008. Nadal bardzo niskajest konsumpcja destylatów - 13% poniżej poziomu z roku ubiegłego.Oznaki ożywienia widać jedynie po rynku benzyn. Choć poziom popytuw ostatnich tygodniach 9,1 mln bbl/d jest około 1,5% niższy niż wsezonie wakacyjnym (sezonowy spadek konsumpcji) tak jest to poziomo około 2% wyższy niż w analogicznym okresie roku 2008.
Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (U.S. EIA)prognozuje, że rachunki amerykanów za paliwa opałowe tej zimy będą8% niższe niż przed rokiem ze względu na prognozy stosunkowołagodnej zimy, wysoki poziom zapasów paliw opałowych. Ceny gazuziemnego i propanu na rynku amerykańskim powinny być średnio 11-14%niższe niż przed rokiem. Ceny oleju opałowego pozostać na poziomiez roku ubiegłego.
NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) oczekuje,że tegoroczna zima w USA, największym konsumencie ropy na świecie,będzie 1% cieplejsza niż przed rokiem. Poza tym temperaturypowietrza mają być 1% wyższe w porównaniu z 30-letnią średnią.
Goldman Sachs podtrzymał prognozy wzrostu cen ropy do poziomu85$ do końca tego roku, a motorem napędowym rynku ma być pozasłabym dolarem wzrost popytu w Chinach. Konsumpcja paliw w Chinachmimo że, kraj ten po raz pierwszy stał się eksporterem netto diesla(wzrost produkcji) osiągnęła w sierpniu nowe rekordowe poziomy.
Japan Institute of Energy Economics szacuje, że konsumpcja ropyw krajach azjatyckich będzie systematycznie wzrastać w najbliższychlatach. W swojej długoterminowej analizie(do roku 2035) spodziewasię wzrostu konsumpcji ropy w Azji do poziomu 42 mln bbl/d czyli o45%, przede wszystkim ze względu na oczekiwany znaczny wzrostliczby samochodów w Chinach i Indiach. W 2007 roku liczba pojazdówporuszających się po chińskich drogach oszacowana została napoziomie 42 milionów, w najbliższych 20 latach ma wzrosnąć prawie600% do poziomu 300 mln. Niewiele mniejszy ma być wzrost liczbypojazdów w Indiach z 18 mln w roku 2007 do 97 mln w roku 2035. Tymsamym w okresie tym popyt na ropę w Chinach wzrośnie z obecnegopoziomu 8 mln bbl/d do prawie 19 mln bbl/d- Chiny dogonią wkonsumpcji ropy USA. Oznacza to, że w ponad 84% zapotrzebowanie naropę będzie zaspokajane z krajów poza Azją, obecnie jest to 67%. Wszacunkach tych nie uwzględniono jednak wpływu postęputechnologicznego.
Dołącz do dyskusji: Ceny paliw na stacjach będą rosnąć