Nowojorski koktajl ze strategią i contentem w roli głównej
O tym jak ważny jest content w komunikacji wie każdy. „Content is the king” a „distribution is the queen” to cliché powtarzane wręcz do znudzenia. Mówi się, że w związku to mężczyzna jest głową, a kobieta szyją, która nią kręci. Ponieważ życie składa się z wielu związków, twierdzę, że content jest głową, ale to strategia szyją. Jedno bez drugiego nie istnieje - pisze dla portalu Wirtualnemedia.pl Katarzyna Fabjaniak, group account director w Hill+Knowlton Strategies Poland.
O czym w pierwszej kolejności myślimy mówiąc o strategii contentowej? Kalendarz postów na FB, kreatywne copy, atrakcyjne wizualnie grafiki, angażujące formaty… To tylko niektóre z możliwych odpowiedzi. Takie myślenie koncentruje przede wszystkim na warstwie egzekucyjnej, tymczasem strategia contentowa oznacza zdecydowanie szersze i bardziej holistyczne spojrzenie. Przez ostatnie 3 miesiące u boku ewangelisty storytellingu, CEO Group SJR i Hill+Knowlton Strategies w USA – Alexandra Jutkowitza – przyglądałam się, jakie podejście do tworzenia strategii contentowej ma SJR, agencja określana mianem największej firmy publishingowej, o której nikt nie słyszał .
By tworzyć naprawdę angażujący content, musi on wynikać z właściwej strategii, a ta powinna być wyrazem idei, za którą stoi marka. Aby stworzyć taką strategię, marka musi nie tylko odkryć, jakimi zasobami dysponuje, ale przede wszystkim wiedzieć co i do kogo chce powiedzieć. Wówczas biorąc pod uwagę misję, wizję oraz powód istnienia marki tzw. „Purpose”, można określić ideę, która poniesie kluczowe przekazy do naszych odbiorców. Nie bez znaczenia pozostają tematy i zagadnienia, o których chcemy mówić. Zaś format czy kanał komunikacji, stają się tylko naturalną wypadkową tego podejścia. Dystrybucja jest więc naturalną egzemplifikacją idei strategicznej. A nie celem samym w sobie. Właściwa idea i strategia powodują, że dobór modelu publikacji jest oczywisty.
Kompleksowa strategia contentowa to zatem wyraz całego procesu. Mając tę perspektywę, możemy dopiero planować tzw. atomizację kontentu – czyli różne sposoby i formaty, które pozwolą nam efektywnie docierać do naszych odbiorców. Równolegle musimy myśleć o serializacji, czyli sposobie i kanale podania odbiorcy contentu w czasie, tak by skutecznie przemawiał do obecnych, jak i wszystkich nowych odbiorców, którzy zetkną się z naszym przekazem. Ostatnim elementem jest produkcja contentu – kreacja, ton, język, wizualizacja.
Jak twierdzi Alexander Jutkowitz, wartościowy content powinien uwzględniać kluczowe 3 kluczowe elementy: „WONDER” (element zaskoczenia, opowieści i fantastyki, niczym z komiksu Marvela), „WISDOM” (element wiedzy i edukacji) oraz DELIGHT (element przyjemności, satysfakcji i rozrywki). Spełniając te warunki brzegowe, marki mogą śmiało konkurować z wszechobecnym nieatrakcyjnym, contentem. Ostrzegam – kiedy raz spróbuje się tego podejścia, żaden content nie będzie już taki sam.
Alex Jutkowitz w USA pełni funkcję CEO SJR oraz Hill+Knowlton Strategies. Skutecznie łączy te dwa światy i tworzy z nich najbardziej niepowtarzalny nowojorski koktajl. W Europie SJR swój oddział ma już w Londynie i Paryżu. Teraz przywożę jego filozofię do Warszawy i z jego osobistym wsparciem, zamierzam wszystkim klientom serwować ten wybitny kupaż.
Katarzyna Fabjaniak, group account director w Hill+Knowlton Strategies Poland
Dołącz do dyskusji: Nowojorski koktajl ze strategią i contentem w roli głównej
Teraz czekamy na porywające kampanie pani autorstwa na ziemi polskiej. Z takim doświadczeniem, huh!