Cyfrowa Polska: producenci telewizorów potrzebują czasu na HbbTV do 1 czerwca 2021 roku
Związek Cyfrowa Polska jest zdania, że do obligatoryjnego wprowadzenia HbbTV producenci telewizorów potrzebują jeszcze roku czasu - do 1 czerwca 2021 roku, by mogli dostosować odbiorniki telewizyjnego do wymaganych przepisów.
Telewizja hybrydowa daje dostęp m.in. do zapowiedzi programów, internetowych serwisów informacyjnych, prognozy pogody, serwisów sportowych, w tym np. statystyk z meczów na żywo.
Związek Cyfrowa Polska, który reprezentuje m.in. producentów telewizorów zwrócił się do Ministerstwa Cyfryzacji o opracowanie i uruchomienie kampanii społecznej, która miałaby wyjaśnić i promować wśród konsumentów możliwości telewizji hybrydowej.- Dziś wiedza Polaków na temat HbbTV jest niska. Konieczne jest, aby wraz z rozwojem usług dostępnych za pomocą telewizji hybrydowej przeprowadzić kampanię edukacyjną oraz promocyjną - twierdzi prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik.
Jego zdaniem kampania powinna być wspólną inicjatywą nadawców, instytucji publicznych oraz producentów.
Producenci odbiorników powinni dostać więcej czasu
Nowelizacja wprowadza obowiązkowe wymagania dla telewizji hybrydowej (HbbTV) w wersji co najmniej 2.0.1 dla odbiorników posiadających możliwość podłączenia do internetu i mających zaimplementowane funkcje interaktywne, co pozwala na zwiększenie poziomu atrakcji dla odbiorców.
Związek Cyfrowa Polska jest zdania, że producentów powinien obowiązywać okres przejściowy, by mieli czas przygotować się do zmian. Postulat ten również znalazł się w opinii przesłanej do ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego w związku z projektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla odbiorników cyfrowych.
Dodatkowo ZIPSEE uważa, że konieczne jest testowanie i certyfikowanie aplikacji, które zostaną dopuszczone na polski rynek telewizji hybrydowej. Taki system certyfikacji miałby zostać wypracowany i zbudowany wspólnie z nadawcami telewizyjnymi, KRRiT oraz Instytutem Łączności przy współpracy z producentami odbiorników. - Musimy zadbać o jakoś udostępnianych usług za pomocą HbbTV. Jeżeli nadawcy zaczną wykorzystywać telewizję hybrydową w najprostszej formie, czyli reklam, to konsumenci zrażą się do nowej usługi. Co więcej, będą próbowali ją wyłączyć, mając przy tym pretensję do producenta odbiornika, że nie jest to możliwe - uważa Michał Kanownik, szef związku.
Według niego certyfikowanie aplikacji będzie oznaczać także bezpieczeństwo dla użytkowników i zgodność usług z HbbTV.
Takie argumenty miałyby przemawiać za tym, aby wprowadzenie do Polski HbbTV było poprzedzone okresem przejściowym, który trwałby rok. - Propozycja ta podyktowana jest koniecznością dostosowanie fabryk do nowych wymagań, zmian na liniach produkcyjnych i wygaszaniem produkcji wybranych modeli odbiorników TV – uzasadnia organizacja.
Oznacza to zatem, że termin proponowany przez Ministerstwo Cyfryzacji w rozporządzeniu zostałby przesunięty jeszcze z 1 stycznia 2021 roku na 1 czerwca 2021 roku. Zdaniem związku nowe regulacje powinny też dotyczyć tylko odbiorników telewizyjnych, które będą wprowadzane na rynek po wejściu w życie rozporządzenia.
Członkami Związku Cyfrowa Polska są AB, Action, Canon Polska, Google Commerce, HP Inc Polska, Komputronik, LG Electronics Polska, Panasonic Marketing Europe GmbH, Samsung Electronics Polska, Sony Europe Limited, Tech Data.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowa Polska: producenci telewizorów potrzebują czasu na HbbTV do 1 czerwca 2021 roku