Cyfrowy Polsat: 7,7 mld zł wpływów i 751 mln zł zysku w br. Więcej usług abonamentowych, mniej prepaidowych
W trzech kwartałach br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 7,68 mld zł wpływów ze sprzedaży i 750,7 mln zł zysku netto, a w samym trzecim kwartale - 2,73 mld zł wpływów i 227,1 mln zł zysku. Wzrosła liczba świadczonych przez firmę jednostkowych usług abonamentowych, a zmalała - prepaidowych.
Według nowego standardu rachunkowości MSSF 15 od stycznia do września br. przychody sprzedażowe Cyfrowego Polsatu wyniosły 7,68 mld zł, z czego 4,46 mld zł stanowiły wpływy detaliczne od klientów, 2,12 mld zł - przychody hurtowe, 987,8 mln zł - wpływy ze sprzedaży sprzętu, a 115,5 mln zł - pozostałe wpływy.
W samym trzecim kwartale br. łączne przychody sprzedażowe wyniosły 2,73 mld zł, w tym wpływy detaliczne - 1,63 mld zł.
Według poprzedniego standardu rachunkowości (MRS 18) przychody Cyfrowego Polsatu w minionym kwartale - bez uwzględnienia przejętej w połowie br. Netii - wyniosły 2,43 mld zł, o 1,9 proc. więcej niż rok wcześniej.
Koszty operacyjne firmy w trzech kwartałach br. miały wartość 6,39 mld zł (według MSSF 15). 1,76 mld zł przypadło na koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich, 1,45 mld zł - na amortyzację, utratę wartości i likwidację, 931,3 mln zł - na kontent, 836,1 mln zł - na koszt własny sprzedanego sprzętu, a 500,2 mln zł - na wynagrodzenia i inne świadczenia dla pracowników.
Zysk operacyjny Cyfrowego Polsatu od stycznia do września br. wyniósł 1,31 mld zł, a w samym trzecim kwartale - 396,5 mln zł. Koszty finansowe netto miały wartość w tych okresach odpowiednio 273,1 i 101,6 mln zł, a podatek dochodowy - 247,8 i 76 mln zł.
Firma w trzech kwartałach br. osiągnęła 750,7 mln zł zysku netto i 762,7 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej, a w trzecim kwartale br. - odpowiednio 227,1 i 226,2 mln zł.
Marża EBITDA Cyfrowego Polsatu od stycznia do września br. wyniosła 35,9 proc., a od lipca do września - 33,6 proc., natomiast marża operacyjna - odpowiednio 17 i 14,5 proc.
Na inwestycje firma w trzech kwartałach br. przeznaczyła 633,4 mln zł.
Na koniec minionego kwartału Cyfrowy Polsat miał łącznie 16,85 mln sprzedanych usług jednostkowych (RGU), o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba usług w modelu kontraktowym wzrosła w skali roku o 3,9 proc. do 14,06 mln. Najbardziej (o 5 proc. do 7,21 mln) zwiększyła się liczba usług telefonii komórkowej. Natomiast liczba usług płatnej telewizji poszła w górę o 3,2 proc. do 5,04 mln, a liczba usług internetowych - o 1,5 proc. do 1,81 mln.
Przy czym liczba klientów abonamentowych zmalała o 1,4 proc. do 5,71 mln.
Wzrosły średnie miesięczne wpływy (ARPU) od abonenta - według MSSF15 z 80,5 do 84 zł w minionym kwartale, a z 80,7 do 82,9 zł w trzech kwartałach br. Wskaźnik liczby usług na klienta zwiększył się z 2,34 do 2,46, a wskaźnik odejść (churn) - spadł z 8,8 do 7,9 proc.
Z kolei liczba sprzedanych usług prepaidowych na koniec minionego kwartału wynosiła 2,79 mln, o 3 proc. mniej niż kwartał i rok wcześniej. Przyczynił się do tego głównie spadek liczby usług telefonii komórkowej - o 2,8 proc. do 2,55 mln.
Natomiast przeciętny przychód od klienta prepaidowego wzrósł z 20,2 do 20,8 zł.
- To kolejny kwartał dający nam wiele powodów do zadowolenia. Doskonałe efekty przynosi konsekwentna realizacja strategii multiplay. Świadczymy już ponad 14 mln usług kontraktowych, 30 proc. klientów Grupy korzysta z ofert łączonych, a dzięki temu odnotowaliśmy rekordowo niski wskaźnik churn, który w skali roku wyniósł zaledwie 7,9 proc. Widać już także pierwsze efekty strategicznych działań zainicjonowanych po dołączeniu do naszej Grupy spółki Netia - komentuje Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.
Na koniec września br. zadłużenie netto Cyfrowego Polsatu wynosiło 10,28 mld zł (o 90 mln zł mniej niż kwartał wcześniej), a zadłużenie brutto - 11,44 mld zł. Składały się na nie głównie 10,39 mld zł z połączonego kredytu terminowego i 1 mld zł z obligacji.
Wskaźnik długu netto do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy zmalał przez kwartał z 2,91 do 2,83.
Pod koniec października Cyfrowy Polsat poinformował, że planuje oszacować popyt na jego nowe obligacje oraz zaproponować warunki i harmonogram ich emisji. Firma chce taniej spłacić obligacje o nominalnej wartości 1 mld zł, które planowo ma wykupić w lipcu 2021 roku.
- Trzeci kwartał tego roku to zarazem pierwszy kwartał pełnej konsolidacji wyników finansowych Netii i Eleven Sports Network. Osiągnęliśmy silne wyniki finansowe, które są odzwierciedleniem zdrowej kondycji biznesowej Grupy i przewyższają średnią prognoz analityków. To zasługa bardzo dobrych wyników sprzedażowych w obydwu segmentach i konsekwentnej realizacji strategii multiplay. Jednocześnie na wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w tym kwartale pozytywny wpływ miało włączenie do oferty hurtowej nowych kanałów telewizyjnych, w tym sportowych stacji premium - opisuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie, Polkomtelu i Telewizji Polsat.
- Wysokie wolne przepływy pieniężne zapewniają nam z kolei komfort, jeżeli chodzi o bieżące realizowanie założeń strategii biznesowej, planów inwestycyjnych i regularną spłatę zadłużenia - dodaje.
Od grudnia ub.r. Cyfrowy Polsat przejął 66 proc. akcji Netii: za pierwszy pakiet 33 proc. zapłacił Mennicy Polskiej oraz FIP 11 FIZAN 638,8 mln zł, a kolejne skupił od inwestorów giełdowych, m.in. za pośrednictwem należącej do Zygmunta Solorza spółki Karswell - miesiąc temu odkupił od niej 17,5 proc. akcji za 342,9 mln zł.
Natomiast w maju br. Telewizja Polsat za 38 mln euro przejęła 50 proc. udziałów (plus jeden) Eleven Sports Network, a pod koniec ub.r. - za 103 mln zł od Grupy ZPR Media pięć kanałów telewizyjnych oraz mniejszościowe udziały w nadawcy dwóch innych.
W środę na koniec sesji giełdowej za akcję Cyfrowego Polsatu płacono 21,80 zł, przy takim kursie kapitalizacja firmy wynosi 13,9 mld zł. Do Zygmunta Solorza i kontrolowanych przez niego podmiotów należy 57,34 proc. kapitału spółki.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat: 7,7 mld zł wpływów i 751 mln zł zysku w br. Więcej usług abonamentowych, mniej prepaidowych