TVP wdroży technologię znaną z kanałów TVN
TVN w październiku 2022 roku wprowadziła dynamiczną technologię podmiany reklam. Nad wprowadzaniem podobnego narzędzia pracuje Telewizja Polska, ale spółka nie informuje na razie, kiedy to nastąpi. TVP rozpoczęła też współpracę z nową agencją Finecast, specjalizującą się w Addressable TV.
W październiku na antenach TVN, TVN7 i TTV wyemitowano pierwsze reklamy adresowalne. Mogli je obejrzeć widzowie naziemnej telewizji cyfrowej z aktywną usługą HbbTV, których telewizory są podłączone do internetu. TVN Warner Bros. Discovery szacuje liczbę takich urządzeń na 800 tys. DAI, czyli dynamiczna technologia podmiany reklam polega na zastępowaniu spotów lub bloku reklamowego, treściami adekwatnymi dla danego odbiorcy. Można więc wyemitować reklamę dla mieszkańców konkretnych okolic, przedstawicieli danej grupy wiekowej, osób interesujących się konkretnymi rzeczami lub o wyższych dochodach.
Jan Baczyński, communications & media lead w MediaCom Warszawa poinformował, że w czwartym kwartale 2022 roku stacje TVN wyemitowały ponad 17 tys. reklam adresowalnych. Choć nie jest to zawrotna liczba, to zainteresowanie DAI z miesiąca na miesiąc rośnie. W listopadzie 2022 roku TVN Warner Bros. Discovery wdrożyła technologię do serwisu streamingowego Player. Jeszcze w tym roku DAI może pojawić się w wybranych sieciach kablowych.
- Kontynuujemy rozwijanie Addressable TV w oparciu o zgłaszane przez klientów funkcjonalności – wdrożyliśmy m.in. możliwość poszerzenia zasięgu geotargetowania o dany promień od lokalizacji (np. konkretnego miasta lub kodu pocztowego). Spośród kryteriów wybieranych przez klientów, to właśnie geotargetowanie jest najpopularniejszym filtrem - mówił Wirtualnemedia.pl Maciej Ziąbrowski, business developments & integrations director TVN Warner Bros. Discovery.
TVP współpracuje z Finecast
W środę odbyła się konferencja Finecast, agencji wyspecjalizowanej w addressable TV, należącej do GroupM/WPP, która oficjalnie rozpoczyna działalność w Polsce. Zaprezentowano slajdy, z których wynika, że obsługuje ona partnerów docierających do 340 mln gospodarstw domowych na świecie. Są wśród nich m.in. Discovery, Disney, DirecTV, Dish Network, NBC, Comcast, Hulu, Channel 4, Sky, DAZN, ITV, Channel 5, Roku, Mediaset, Rai, Sky Italia, RTL, RTL 2, ProSiebenSat.1, Foxtel, SBS, Rakuten TV, TVN, TVN7, TTV i TVP VOD.
- Biuro Reklamy TVP współpracuje z Fincast. W ramach tej współpracy partnerzy Fincast mają dostęp do unikalnej przestrzeni reklamowej wideo w aplikacjach TVP Sport i TVP VOD wyświetlanej na telewizorach podłączonych do internetu - informuje Wirtualnemedia.pl Centrum Informacji TVP.
Szczegóły oferty nadawca publiczny ma zdradzić w późniejszym terminie. - W zakresie reklamy adresowalnej Telewizja Polska nieustannie rozwija swoje produkty reklamowe, także w kierunku DAI. O terminach wdrożeń testowanych aktualnie rozwiązań reklamowych TVP poinformuje na etapie wprowadzania ich do sprzedaży - wyjaśnia Telewizja Polska.
Reklama adresowalna najlepsza na czasy kryzysu?
Przy okazji oficjalnego rozpoczęcia działalności Finecast w Polsce, Szymon Lipiński, strateg firmy podzielił się danymi IAB Polska, z których wynika, że inwestycje w digital wideo sięgną w tym roku miliarda złotych. Zauważył, że bloki reklamowe w tradycyjnych stacjach są przepełnione po brzegi.
- Z jednej strony jest popyt na wideo ze strony marketerów i reklamodawców, którzy chcą inwestować w wysokiej jakości treści wideo i docierać do swoich widzów, potencjalnych klientów. Z punktu widzenia konsumentów ważne jest to, że chcą oglądać wideo na swoich dużych telewizorach, które obsługują wyższe rozdzielczości. Drugi trend to spowolnienie gospodarcze, które będzie dotykało nowe grupy. Odbiorcy, widzowie będą chętniej decydować się na abonamenty z reklamami, aby obniżyć koszty. Z drugiej strony reklamodawcy i marketerzy będą oglądać każdą złotówkę i maksymalizować te media, które dają największy zwrot z inwestycji - stwierdził z kolei Maciej Olenderczyk, Finecast director w Polsce.
Jego zdaniem, reklamy adresowalne mogą być atrakcyjnym sposobem na racjonalne wydatki podczas kryzysu.
- Dzięki rozwiązaniu Addressable TV jesteśmy w stanie połączyć siłę dużego ekranu z precyzją danych, które umożliwiają nam docieranie do konkretnych grup odbiorców, na których nam najbardziej zależy. Rynek się komplikuje, dlatego my zbieramy to w jedno miejsce i ułatwiamy wejście w Addressable TV. Jak to robimy? Stawiamy na cztery główne filary naszej oferty: powierzchnia, kluczowych partnerów i dane również kluczowych partnerów, które umożliwiają nam tworzenie segmentów grup celowych, widzów wysokiej jakości treści wideo. Mamy też technologię, która spaja to w całość - tłumaczył szef Finecast.
Poruszył też temat stacji i serwisów, z którymi współpracuje jego firma. - My w swojej definicji Addressable TV łączymy wszelkie możliwości docierania do widzów na ekranie telewizora z wykorzystaniem danych. Mamy zarówno stacje TVN, które od zeszłego mają możliwość emisji reklam w ramach dynamicznej technologii podmiany reklam, ale także platformy na Connected TV, które już znamy i które wchodzą na nowy rynek. Największe platformy i aplikacje. Dzięki globalnym partnerstwom, będziemy integrować kolejne powierzchnie, które będą do tego świata wchodzić lub zmieniać swój model - wyjaśniał Olenderczyk. Firma zrealizowała na przykład kampanie dla hipermarketów Kaufland. Spoty z lokalnymi promocjami były emitowane w kilku miastach, gdzie otwierano nowe placówki. Podobną kampanię zrealizowano dla sieci fast food Max Premium Burgers tylko w miastach, gdzie są jej lokale.
TVP już w 2019 roku prezentowała prototypowe rozwiązanie DAI
W październiku 2019 podczas konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej Telewizja Polska wraz z operatorami Korbank i MatteBOX zaprezentowała prototypowe rozwiązanie pozwalające na dynamiczne podmienianie reklam na dekoderach operatorów kablowych.
- Publicznie zaprezentowany prototyp jest przykładem współpracy pomiędzy Telewizją Polską a operatorami: Korbank oraz MatteBOX, którzy świadczą usługi telewizyjne w modelu IPTV. Telewizja Polska w sygnale dostarczanym do operatorów wysyła specjalne znaczniki, które zawierają informację o początku i końcu bloku reklamowego a systemy po stronie operatora w zależności od zdefiniowanego profilu wyświetlają różne reklamy, dostosowane do preferencji widzów w gospodarstwie domowym. Współpraca pomiędzy operatorem a nadawcą jest tutaj kluczowa, przede wszystkim ze względu na to, że to operator jest w posiadaniu odpowiednich zgód swoich klientów na dostosowywanie przekazów handlowych do ich preferencji. Nadawca natomiast dzięki temu, że reklama dopasowana do preferencji odbiorców jest na rynku wyceniana drożej, niż reklama nieprofilowana, ma możliwość wygenerowania dodatkowej marży, która pozwala sfinansować współpracę z operatorem - informowało wówczas Centrum Informacji TVP.
Padła wówczas zapowiedź wdrożenia rozwiązania obejmującego streaming, sieci kablowe i HbbTV.
- Telewizja Polska w dynamicznym podmienianiu reklam widzi także możliwość wsparcia lokalnych, średnich i dużych przedsiębiorców, dla których obecne koszty reklamowania swoich produktów i usług na antenach ogólnopolskich nie mają uzasadnienia ekonomicznego, a w przypadku dostarczenia przekazu reklamowego sprofilowanego przykładowo jedynie do obszaru pojedynczego miasta, mogą stać się elementem dynamicznego rozwoju biznesu. Telewizja Polska pracuje nad stworzeniem w pełni funkcjonalnego rozwiązania w zakresie dynamicznego podmieniania reklam, które swoim zasięgiem obejmie wszystkie kanały dystrybucji, wykorzystujące sieć internet oraz technologie hybrydowe - zapowiadała TVP.
Dołącz do dyskusji: TVP wdroży technologię znaną z kanałów TVN