Dzieci coraz częściej decydują o zakupach na równi z dorosłymi (infografika)
Najmłodsi członkowie rodziny współdecydują już nie tylko o zakupie produktów realizujących ich osobiste potrzeby, takich jak buty czy odzież, ale też mają wpływ na rodzinne decyzje zakupowe w innych kategoriach produktowych, dotąd przez nich nie eksplorowanych - wynika z badania IQS.
Dzieci to współdecydenci decyzji konsumenckich coraz bardziej na równi z dorosłymi. Decydują już nie tylko o wyborze butów, ubrań, plecaków czy roweru dla siebie.
Coraz więcej kobiet twierdzi, że ich dzieci mają także spory wpływ na zakup dodatków wyposażenia wnętrz, miejsc na wakacje, czy mebli (odpowiednio 49,4%, 41,9% oraz 34,6%). Nawet przy wyjściu na miasto decyzję o wyborze miejsca na posiłek w 13% podejmuje dziecko.
Władza dzieci bierze się nie tylko z ich wpływu na decyzje zakupowe. 48% z nich w wieku 11-16 lat dostaje regularne kieszonkowe. Odsetek ten w porównaniu z poprzednim badaniem urósł, a liczba dzieci, które otrzymują kieszonkowe jest wprost proporcjonalna do wieku dziecka - im starsze, tym odsetek dzieci otrzymujących regularnie stałe kwoty od swoich rodziców jest wyższy. Spada jednocześnie odsetek dzieci, które dostają pieniądze w zależności od swoich potrzeb.
Jednocześnie rośnie liczba dzieci, które dysponują własnymi pieniędzmi, zarobionymi podczas prac dorywczych. 15% matek dzieci w wieku 15-16 lat twierdzi, że ich dzieci w ten sposób pozyskują pieniądze na swoje potrzeby.
Chęć zarobkowania to w dużej mierze wynik rosnących potrzeb młodzieży w wieku gimnazjalnym. Z każdym rokiem spektrum wydatków się poszerza. To już nie tylko potrzeba modnego ubrania się, czy wyjścia z kolegami. Sporo w wydatkach ważą gadżety technologiczne, takie jak telefon, komputer, konsola czy gry.
Sami nastolatkowie, którzy zbierają pieniądze na większe wydatki, najczęściej przeznaczają je na nowy smartfon (33%) i/lub nowy komputer (27%).
Dołącz do dyskusji: Dzieci coraz częściej decydują o zakupach na równi z dorosłymi (infografika)