Facebook krytykuje Apple w reklamach prasowych. Chodzi o ograniczenia w śledzeniu użytkowników
Facebook zamieścił na stronach największych amerykańskich dzienników całostronicowe reklamy krytykujące Apple za zmiany w systemie iOS 14, które ograniczą możliwości śledzenia użytkowników w sieci i targetowania reklam. Największy na świecie serwis społecznościowy twierdzi, że staje w obronie mniejszych firm, w które w największym stopniu uderzą zapowiedziane zmiany.
Pod koniec czerwca 2020 r. podczas konferencji WWDC Apple zapowiedział, że w nadchodzącym systemie iOS 14 pojawią się dodatkowe zabezpieczenia związane z prywatnością.
Zgodnie z planem iOS 14 będzie wymagał aby aplikacje uzyskały wyraźną zgodę użytkowników iPhone'ów oraz iPadów na śledzenie ich zachowań w sieci. Ma to się odbywać poprzez dodatkowe okno wyskakujące w każdej aplikacji, w którym użytkownik będzie mógł wyrazić bądź nie zgodę na tracking za pomocą tzw. IDFA, czyli identyfikatora dla reklamodawców.
Czytaj także: iOS 14 z udoskonalonymi widżetami i lepszą obsługą wiadomości. „Bez rewolucji, idzie w kierunku Androida”
Prasowe reklamy przeciwko Apple
Zapowiedziane przez Apple zmiany dotyczące prywatności użytkowników iOS 14 wzbudziły duży niepokój w branży reklamowej, bowiem spowodują one o wiele mniejsze niż dotąd możliwości targetowania reklam w sieci. Nie pomogła w tym decyzja Apple, zgodnie z którą wprowadzenie nowych ustawień zostało przełożone na początek 2021 r.
Od początku jednym z największych krytyków zapowiedzi Apple był Facebook. Już w sierpniu br. na swoim firmowym blogu serwis przyznał, że szykowane przez Apple zmiany będą miały zarówno dla samego portalu, jak i tysięcy reklamodawców promujących w nim swoje produkty i usługi, negatywne skutki finansowe.
Teraz Facebook rozpoczął nowy etap kampanii przeciwko zmianom prywatności w iOS 14. W środę firma zamieściła na łamach „New York Times’a”, „Wall Street Journal” i „Washington Post” całostronicowe reklamy krytykujące Apple.
I’m pretty certain #Facebook is fighting #Apple to retain access to personal data. #PID #privacy. #fullpagead #wsj pic.twitter.com/029WwaGSs0
— Dave Stangis (@DaveStangis) December 16, 2020
Reklamy zatytułowane „Bronimy małe biznesy przed Apple” przestrzegają, że zapowiadane przez Apple nowe rozwiązania uderzą przede wszystkim w małe i średnie przedsiębiorstwa, które zostaną pozbawione możliwości skutecznego dotarcia z przekazem reklamowym do klientów, co może okazać się szczególnie bolesne w czasach pandemii i kryzysu gospodarki.
Facebook podaje na podstawie własnych danych, że niespersonalizowane reklamy osiągają o 60 proc. mniejszą skuteczność niż te, które są precyzyjnie targetowane. Z kolei Apple już wcześniej odpowiadając na zarzuty Facebooka zaznaczył, że serwis Marka Zuckerberga w dużym stopniu lekceważy prywatność i zbiera na temat użytkowników ogromne ilości danych, na których później zarabia.
Czytaj także: iOS i iPad OS uaktualnione do wersji 14.2. Ponad 100 nowych emoji
W zakończonym 26 września 2020 r. IV kwartale roku finansowego 2020, Apple zanotowało przychód w wysokości 64,7 miliarda dolarów. To o 1 proc. więcej niż rok wcześniej (64,04 mld USD). Zysk netto zmalał w ujęciu rocznym z 13,69 mld dolarów do 12,67 mld dolarów.
Czytaj także: Facebook i Google przedłużają blokady reklam politycznych
Przychód Facebooka sięgnął w III kwartale 2020 roku 21,47 mld dolarów. To o 22 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019 (17,65 mld dolarów). Przychód z reklam firmy wyniósł 21,22 mld dolarów, co oznacza wzrost także o 22 proc. w ujęciu rocznym. Facebook zanotował w III kwartale bieżącego roku zysk netto w wysokości 7,85 mld dolarów, w porównaniu do 6,09 mld dolarów zysku w III kwartale roku 2019 (+29 proc.).
Dołącz do dyskusji: Facebook krytykuje Apple w reklamach prasowych. Chodzi o ograniczenia w śledzeniu użytkowników
Mam nadzieję, że Google ze swoim Androidem pójdzie śladem Apple.
Proponuję jeszcze wywalić z Androida i iOS domyślnie instalowanych aplikacji należących do Facebooka (w tym Instagram, Messenger i Whatsapp).