Facebook traci na zasięgu w Polsce. Mocno w górę WhatsApp, Instagram, Wykop, Pinterest i TikTok - w dół Google+
Facebook pozostaje zdecydowane najpopularniejszą platformą społecznościową w Polsce, przy czym jego przeglądarkowa wersja zanotowała w skali roku spadek zasięgu. Bardzo duże wzrosty osiągnęły WhatsApp, Instagram, Wykop, Pinterest i TikTok, natomiast mocno zmalała odwiedzalność Google+ - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
W grudniu ub.r. serwis Facebook odwiedziło 21,48 mln użytkowników, czyli 76,47 proc. wszystkich polskich internautów. Wykonali oni na stronie 3,53 mld odsłon, a każdy spędził na niej przeciętnie 5 godzin, 19 minut i 27 sekund - wynika z badania Gemius/PBI.
Facebook jest zdecydowanym liderem wśród portali społecznościowych, dominuje zwłaszcza pod względem liczby odsłon - przeglądarkowa wersja Instagrama zanotowała ich 167,83 mln (przy 7,04 mln użytkowników), a Fotka.com - 183,43 mln (mając 475,8 tys. odwiedzających).
W tym ostatnim serwisie użytkownik spędził przeciętnie 3 godziny, 45 minut i 40 sekund, na NK.pl (należącym do Ringier Axel Springer Polska) było to 2 godziny, 59 minut i 19 sekund, a na GG.pl - 2 godziny, 12 minut i 28 sekund.
W rankingu jest kilka par portali o podobnym profilu, z których jeden jest polski, a drugi zagraniczny. Wykop.pl zanotował 5,28 mln użytkowników i 80,22 mln odsłon, a Reddit.com - 1,11 mln użytkowników i 8,9 mln odsłon. Z kolei Pinterest.com z 2,8 mln użytkowników i 28,96 mln odsłon osiągnął zdecydowanie wyższą odwiedzalność niż Zszywka.pl (866,5 tys. użytkowników i 3,01 mln odsłon).
Na Zszywka.pl odwiedzający spędził średnio 2 minuty i 19 sekund, a na Google+ (który zanotował 1,29 mln użytkowników i 4,54 mln odsłon) - 6 minut i 42 sekundy. Ten drugi serwis z końcem kwietnia zakończy działalność, powodem jest m.in. wykryta jesienią ub.r. luka w jego zabezpieczeniach.
W zestawieniu zdecydowaliśmy się nie uwzględniać serwisów Goldenline.pl i Linkedin.com, które w mniejszym stopniu służą do komunikacji, a w większym do promowaniu się na rynku pracy przez użytkowników indywidualnych oraz szukania pracowników przez firmy. Natomiast YouTube służy głównie do oglądania i komentowania materiałów wideo, zdecydowana większość użytkowników nie zamieszcza własnych treści.
Na komputerach Facebook zanotował 12,83 mln użytkowników, 2,17 mld odsłon oraz 3 godziny, 13 minut i 3 sekundy średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.
Natomiast na NK.pl użytkownik spędził przeciętnie 4 godziny, 23 minuty i 25 sekund, na Fotka.com - 3 godziny, 28 minut i 49 sekund, a na GG.pl - 2 godziny, 32 minuty i 30 sekund. Ten pierwszy od kilku lat jest pozycjonowany przede wszystkim jako witryna z grami internetowymi.
Z kolei na smartfonach i tabletach przeglądarkową wersję Facebooka odwiedziło 16,97 mln internautów, wykonując 1,36 mld odsłon oraz spędzając średnio po 4 godziny, 18 minut i 24 sekundy.
Na NK.pl 817,4 tys. użytkowników wykonało 44,83 mln odsłon i korzystało średnio przez 4 godziny, 23 minuty i 25 sekund, a na Fotka.com 211,4 tys. odwiedzających wykonało 76,24 mln odsłon i spędziło przeciętnie 3 godziny, 45 minut i 6 sekund.
Za to Google+ przy 738 tys. użytkowników miało tylko 2,17 mln odsłon oraz 6 minut i 19 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, a Zszywka.pl przy 306,5 tys. użytkowników 1,05 mln odsłon oraz 4 minuty i 5 sekund średniego czasu korzystania.
W skali roku Facebook zanotował spadek zasięgu o 5,67 pkt proc. (czyli 6,9 proc.). Jednocześnie liczba odsłon portalu wzrosła o 90,25 mln (a więc 2,6 proc.), a średni czas korzystania z niego przez użytkownika zmalał o 19 minut i 14 sekund (5,7 proc.).
Relatywnie dużo większe spadki odwiedzalności zanotowały Google.pl, GG.pl i Ask.fm. Pierwszy serwis stracił 1,22 pkt proc. zasięgu i 838,5 tys. odsłon (to odpowiednio 21 i 15,6 proc. w dół), drugi - 0,39 proc. zasięgu i 8,46 mln odsłon (29,1 i 16,6 proc.), a trzeci - 0,19 proc. zasięgu oraz 19 minut i 42 sekund średniego czasu korzystania (20,4 i 56 proc.).
Natomiast NK.pl zanotowała spadki o 0,15 pkt proc. zasięgu, 44,16 mln odsłon oraz 45 minut i 43 sekundy przeciętnego czasu korzystania (to 3,2, 43 i 20,3 proc. w dół), Zszywka.pl - 0,19 pkt proc. zasięgu, 2,45 mln odsłon oraz 4 minuty i 24 sekundy średniego czasu korzystania (5,8, 44,8 i 65,5 proc.), a Fotka.com - 0,1 pkt proc. zasięgu, 24,78 mln odsłon oraz 28 minut i 3 sekundy przeciętnego czasu korzystania (5,6, 11,9 i 11,1 proc.).
Za to Instagram zyskał 7,35 pkt proc. zasięgu (to 41,5 proc. w górę), 47,32 mln odsłon (39,3 proc.) oraz 9 minut i sekundę średniego czasu spędzonego przez użytkownika (34,9 proc.), a Wykop.pl - 5,69 pkt proc. zasięgu i 15,09 mln odsłon (to 43,5 i 23,2 proc. w górę) przy spadku przeciętnego czasu korzystania o 7 minut i 47 sekund (22 proc.).
Twitter osiągnął wzrosty o 1,56 pkt proc. zasięgu i 19,67 mln odsłon (9,8 i 51,9 proc.), Pinterest - o 1,6 pkt proc. zasięgu, 11 mln odsłon oraz 5 minut i 32 sekundy średniego czasu korzystania (19,1, 61,3 i 47,4 proc.), a Reddit - o 1,17 pkt proc. zasięgu i 1,46 mln odsłon (41,9 i 19,6 proc.)
Wśród społecznościowych aplikacji mobilnych zdecydowanym liderem jest Messenger - w grudniu skorzystało z niego 14,88 mln internautów, co dało 52,99 proc. zasięgu. WhatsApp mia 7,72 mln użytkowników, Instagram - 6,68 mln, Snapchat - 2,49 mln, a Facebook Lite - 1,78 mln.
Z aplikacji TikTok skorzystało 1,25 mln internautów, a z Google+ - 1,08 mln. W zestawieniu są dwie polskie aplikacje: GG mobile z 528 tys. użytkowników i Fotka mobile ze 186,8 tys.
Od grudnia ub.r. w badaniu Gemius/PBI wprowadzono duże zmiany w pomiarze ruchu w aplikacjach mobilnych, dlatego nie analizujemy szczegółowo zmian wyników poszczególnych aplikacji.
W poniższym zestawieniu widać natomiast, że bardzo duże wzrosty osiągnęły WhatsApp, Instagram, TikTok (do sierpnia ub.r. działający jako musical.ly), Twitter i GG mobile, a bardzo mocno zmalał zasięg Google+.
Dołącz do dyskusji: Facebook traci na zasięgu w Polsce. Mocno w górę WhatsApp, Instagram, Wykop, Pinterest i TikTok - w dół Google+