Telewizor wciąż najpopularniejszym urządzeniem do odbioru mediów
Z danych Krajowego Instytutu Mediów (KIM), pochodzących z Badania Założycielskiego, wynika, że aż 92 proc. badanych Polaków korzysta z telewizora, w tym 48,1 proc. w opcji smart tv. Z telefonu korzysta 90 proc. osób, w tym 75,2 proc. używa smartfona. Z radia korzysta 80 proc. osób. Badanie przeprowadzono wśród osób w wieku 4 i więcej lat.
Z pomiaru dokonanego między lipcem ub.r. a marcem br. wynika, że najpopularniejszym urządzeniem do odbioru mediów jest telewizor. Korzysta z niego 92 proc. z nas. Ze smart TV umożliwiającego dostęp do internetu, treści VOD, telewizji nielinearnej korzysta 48,1 proc. osób. Przystawki smart tv/tv box używa 1,7 proc. Polaków.
Smartfony za telewizorami
Ze smartfonu z ekranem dotykowym korzysta 75,2 proc. badanych, a telefonu komórkowego bez ekranu dotykowego używa 14,2 proc. Telefon stacjonarny służy wciąż 11,5 proc. badanych Polaków. Łącznie 90 proc. badanych Polaków używa telefonu (w populacji 4+).
Z radia (wliczając wszystkie urządzenia) korzysta 80,3 proc. Polaków, a z radia w samochodzie - 66,7 proc. Z przenośnego radia korzysta 36,7 proc. Tylko 2 proc. z badanych Polaków słucha radia za pomocą słuchawek z wbudowanym radiem.
Z głośnika bezprzewodowego Bluetooth korzysta 7,5 proc. badanych.
Z kina domowego w zestawie z głośnikami korzysta 7,4 proc. badanych, z soundbara 6,6 proc., a z projektorów lub rzutników medialnych 1,4 proc.
Odtwarzacz CD jest używany przez 11,3 proc. badanych Polaków, a DVD lub Blue-ray przez 9,6 proc.
Smartwatchów używa 6,9 proc. badanych, smartbandów/opasek FIT 5 proc., a konsoli do gier 9,7 proc.
Czytniki elektroniczne do e-booków i e-gazet są używane przez 2,1 proc. badanych Polaków, a z gramofonu do odtwarzania płyt winylowych korzysta 1,3 proc.
Mało popularne są także głośniki aktywowane głosem jak np. Amazon Alexa lub Google Home. Korzysta z nich zaledwie 1,4 proc. badanych osób.
Z żadnego z urządzeń do odbioru mediów nie korzysta 1,2 proc. badanych.
„Telewizor, szczególnie ten wyposażony w technologię smart tv (także za pomocą przystawki tv box) staje się centrum multimedialnym w domu. Zestawy kina domowego czy inne wzmacniacze dźwięku, czy rzutniki obrazu są drugoplanowe. Popularności telewizora dorównuje jedynie popularność telefonów. Co istotne, dla 75,2 proc. badanych Polaków używających smartfonów obydwa urządzenia nie wydają się kanibalizować, a dopełniać” - komentuje Maja Kurzelewska, dyrektor Departamentu Badań i Analiz.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 roku. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.
Przedmiotem Badania Założycielskiego są zachowania konsumenckie dotyczące korzystania z radia, telewizji i internetu oraz urządzenia służące do odbioru tych mediów. Badanie obejmuje korzystanie z mediów przez gospodarstwa domowe oraz konsumpcję indywidualną. Ma charakter ciągły, co pozwala na śledzenie zmian w czasie i obserwację trendów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów (radia, telewizji, internetu) jednocześnie i na największą jak dotąd skalę w Polsce.
Dane pochodzą z badania, które objęło reprezentatywną próbę 17 143 osób. Przeprowadzono wywiady z osobami w wieku od 4. roku życia na temat indywidualnej konsumpcji treści mediowych oraz użytkowania poszczególnych urządzeń do ich odbioru.
Dołącz do dyskusji: Telewizor wciąż najpopularniejszym urządzeniem do odbioru mediów