Google+ „zatrzymał się” w Polsce na 4,5 mln użytkowników. Zyskał mniej niż Ask.fm, Pinterest i Instagram
W br. Google+ nie zyskuje już w Polsce na zasięgu, notując miesięcznie 4-4,5 mln użytkowników. To nadal mniej niż ma NK.pl, czterokrotnie mniej od Facebooka, za to dwa razy więcej od Twittera i Ask.fm.
W październiku br. Google+ odwiedziło 4,14 mln polskich użytkowników (real users), o 148,4 tys. mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 3,5 proc. - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Jest to pierwszy w historii serwisu spadek miesięcznej liczby polskich użytkowników w ujęciu rok do roku. W poprzednich latach witryna, uruchomiona latem 2011 roku, notowała stopniowy wzrost odwiedzalności, który wyhamował w br.
Na starcie, w pierwszych trzech pełnych miesiącach działania jesienią 2011 roku, Google+ notował po 1,6-1,8 mln polskich użytkowników. W grudniu 2011 roku ich liczba pierwszy raz przekroczyła 2 mln, a w czerwcu 2012 roku - 2,5 mln, a w styczniu ub.r. - 3 mln. Od maja do września ub.r. serwis miał u nas 3,4-3,7 mln odwiedzających miesięcznie, a w październiku i listopadzie ub.r. - 4,3 mln. W br. notował po 4-4,5 mln użytkowników (najwięcej w marcu i czerwcu).
Zasięg Google+ ustabilizował się w br. na tym poziomie, podczas gdy w poprzednich latach notował duże wzrosty: w styczniu ub.r. serwis miał o 588,2 tys. polskich użytkowników więcej niż rok wcześniej (to 24,2 proc. w górę), a w styczniu br. - o 1,25 mln więcej niż przed rokiem (41,6 proc. w górę).
Mimo tych wzrostów specjaliści z polskiej branży interaktywnej, których parę razy pytaliśmy o opinie na temat wyników Google+, oceniali, że w serwisie nie wytworzyła się aktywna społeczność polskich użytkowników, a jego rosnące statystyki wynikają przede wszystkim z integrowania go z innymi stronami i usługami Google (przeczytaj komentarze z wiosny br.).
Liczba polskich użytkowników Google+ w latach 2011-2014 |
||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
|
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
styczeń |
- |
2 427 069 |
3 015 234 |
4 269 717 |
luty |
- |
2 073 270 |
2 517 936 |
4 164 594 |
marzec |
- |
2 117 888 |
2 894 756 |
4 530 381 |
kwiecień |
- |
1 811 734 |
3 105 078 |
3 990 700 |
maj |
- |
2 002 353 |
3 378 690 |
4 127 866 |
czerwiec |
- |
2 519 842 |
3 618 248 |
4 544 652 |
lipiec |
- |
2 628 409 |
3 467 276 |
4 418 747 |
sierpień |
182 204 |
2 469 429 |
3 526 771 |
4 304 503 |
wrzesień |
1 811 110 |
2 611 713 |
3 689 597 |
4 036 859 |
październik |
1 606 521 |
2 407 136 |
4 287 576 |
4 139 147 |
listopad |
1 686 358 |
2 732 962 |
4 276 616 |
- |
grudzień |
2 193 092 |
2 347 469 |
3 828 674 |
- |
Google+ nie zagroził na polskim rynkowi Facebookowi, który w ciągu dwóch lat zyskał u nas ok. 3,5 mln użytkowników - w październiku br. odwiedziło go 78,8 proc. wszystkich polskich internautów, podczas gdy dwa lata wcześnie było to 69,2 proc.
Duże spadki w rywalizacji z globalnymi konkurentami zanotowała natomiast rodzima NK.pl, którą w listopadzie br. przejęła Grupa Onet.pl (więcej na ten temat).
Czołówkę portali społecznościowych uzupełniają mikroblogowy Twitter, desktopowa wersja aplikacji zdjęciowej Instagram, młodzieżowy Ask.fm i oparty na treściach graficznych Pinterest. Wszystkie one duże wzrosty liczby polskich użytkowników zanotowały w ub.r., po czym w br. nastąpiła stabilizacja. Szczególnie dużo zyskał w 2013 roku Ask.fm, którego popularność wręcz eksplodowała, co analizowaliśmy już w ostatnich miesiącach (zobacz szczegóły).
Zarówno Ask.fm, jak też Pinterest i Instagram procentowo osiągnęły znacznie większe wzrosty od Google, co wynika m.in. z tego, że startowały ze znacznie niższego pułapu (poniżej 400 tys. użytkowników) i stopniowo zyskiwały na zasięgu.
Liczba polsich użytkowników czołowych portali społecznościowych rok po roku |
|||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
|||
|
X 2012 |
X 2013 |
X 2014 |
|
13 455 894 |
15 600 482 |
16 973 415 |
NK.pl |
8 872 223 |
7 483 511 |
5 186 167 |
Google+ |
2 407 136 |
4 287 576 |
4 139 147 |
|
1 501 319 |
2 400 950 |
2 414 586 |
|
367 049 |
1 516 158 |
2 019 960 |
Ask.fm |
362 303 |
2 464 024 |
1 990 621 |
|
339 190 |
1 305 277 |
1 640 703 |
W zestawieniu nie uwzględniliśmy YouTube’a (będącego bardziej serwisem wideo/VoD niż służącym do komunikacji) i Goldenline.pl (któremu bliżej do serwisu rekrutacyjnego, o pracy).
Większość serwisów społecznościowych (wszystkie w powyższym rankingu) nie jest objęta w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują w nich ani jak dużo czasu spędzają polscy użytkownicy.
Dołącz do dyskusji: Google+ „zatrzymał się” w Polsce na 4,5 mln użytkowników. Zyskał mniej niż Ask.fm, Pinterest i Instagram