Do 16 tysięcy złotych miesięcznie można zarobić w branży komunikacji marketingowej. Kobiety mają niższe pensje niż mężczyźni
Na pensje od 4 do nawet 16 tysięcy miesięcznie (brutto) mogą liczyć w Polsce pracownicy sektora komunikacji marketingowej - wynika z badania Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Luka płacowa ("gender pay gap") między kobietami a mężczyznami wynosi 13 proc. Wynagrodzenia stałe w skali roku wzrosły o 9 proc.
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych realizowanego corocznie dla zrzeszonych w SAR podmiotów, we współpracy z opracowującą wyniki badania firmą WTW Consulting.
W bieżącej edycji, zrealizowanej na przełomie lat 2022 i 2023, wzięły udział 82 organizacje (firmy i marki), kt óre przekazały dane o wynagrodzeniach 7250 osób, zwiększając o 29 proc. liczbę pracowników objętych badaniem.
Przeciętny wzrost wynagrodzeń stałych (gwarantowanych) dla stanowisk wycenionych rynkowo w obecnej i poprzedniej edycji badania, oszacowano na 9 proc., zaś płacy całkowitej – na 10 proc.
Darusz Andrian, prezes zarządu SAR oraz CEO VMLY&R, komentując wyniki badania wskazuje, że pracodawcy sektora marketingu, tak jak i w innych branżach, borykali się z presją płacową oraz koniecznością podnoszenia stawek klientom. Dynamikę płac podnosiły tez zmiany związane z Polskim Ładem i z ulgą dla klasy średniej.
- Z jednej strony krótkotrwałe post pandemiczne odbicie wyrażone większymi wydatkami na marketing, a tym samym większą ilością ofert na rynku pracy dla specjalistów. I duża rywalizacja o najlepsze talenty, po które zaczęły sięgać zarówno firmy z branży np. IT czy platform cyfrowych, jak i marketerzy inwestujący w bardziej rozbudowane teamy in-house. Do tego dochodzi jeszcze dominujący profil kandydata do pracy w reklamie, z oczekiwanym dużo większym know-how cyfrowym. Choć aktualne spowolnienie gospodarcze zaczyna zmniejszać presję płacową to baza kosztowa pozostanie w 2023 r. wysoka, bo mówimy o branży, w której główną wartością, ale i kosztem są właśnie zasoby ludzkie - mówi Dariusz Andrian, prezes zarządu SAR oraz CEO VMLY&R.
Ile zarabia się w marketingu
Raport płacowy opisuje wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.
Jest to wartość stałej płacy, określonej w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w złotych, w wymiarze miesięcznym.
Stratedzy i strateżki mogą liczyć średnio na około 10 do 15 tysięcy złotych brutto miesięcznie. Kreatywni - seniorzy art i copywriterzy - mogą zarobić w marketingu od 12 do 15 tys. zł miesięcznie.
W digitalu, medialna wynagrodzenia specjalistów UX to około 9 tys. zł, programatic 7,5 tys., performance 7,4 tys.. Zatrudniona na stanowisku senior web developer osoba może średnio zarobić zaś 12,1 tys. zł - najwięcej z wymienionych w raporcie stanowisk z obszaru digital. Specjaliści SEO/SEM zarabiają miesięcznie nieco ponad 7 tys. zł miesięcznie.
Na pensje powyżej 10 tys. zł miesięcznie mogą liczyć dyrektorki lub dyrektorzy działów obsługi klienta, a media managerowie - na zarobki w przedziale 11-12,5 tys. zł.
Badanie SAR obejmuje również określenie wartości deklarowanych stawek cennikowych (wg stanu na 1.01.2023), czyli prezentowanych klientom na etapie negocjacji kontraktu. Wartość stawek cennikowych za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w złotówkach i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą uzyskiwaną przez pracowników.
Porównanie stawek cennikowych zadeklarowanych przez uczestników badania na 2023 i 2022 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach), wskazuje na wzrost stawek dla praktycznie wszystkich analizowanych stanowisk.
„Gender pay gap” powyżej 10 proc.
Inny wskaźnik z badania związany z równością wynagrodzeń — luki płacowej, czyli „gender pay gap”, określa różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i wszystkich mężczyzn w analizowanym sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa rozmieszczenie kobiet i mężczyzn w hierarchii firm. Według badania SAR, w odniesieniu do wszystkich umów o pracę wskaźnik ten utrzymał się na poziomie 13 proc., tak jak w ubiegłym roku.
Badanie SAR po raz kolejny odnotowało pozytywny trend w niwelowaniu różnic wynagrodzeń kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. W bieżącej edycji raportu wskaźnik równej płacy (różnica wynagrodzeń kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach) wynosi 2 proc. na niekorzyść kobiet. Wynik uległ poprawie, aż o 4 punkty procentowe w porównaniu do wiosennego badania SAR w 2022 roku, kiedy wysokość wskaźnika równej płacy wynosiła średnio 6 proc.
Wartość luki płacowej w branży komunikacji marketingowej jest wyraźnie niższa, niż ta odnotowana dla rynku ogólnobranżowego w Polsce (18 proc. w 2022 roku i 21 proc. w 2021 roku) – zgodnie z danymi firmy WTW Consulting odpowiadającej za opracowanie prezentowanych wyników.
- Dane w raporcie potwierdzają, że w branży komunikacji marketingowej w Polsce, a szczególnie w Warszawie, gdzie swoje siedziby ma większość badanych przedsiębiorstw, sytuacja kobiet na rynku pracy jest lepsza, niż w pozostałych sektorach gospodarki. Źródeł pozytywnej zmiany należy upatrywać zarówno w konsekwentnie prowadzonej przez pracodawców polityce wyrównywania stawek dla przedstawicieli różnych płci, wymuszonej w dużym stopniu przez wysoką podaż kompetencji, jak i w postawie samych kobiet, które z coraz większą odwagą prowadzą negocjacje wynagrodzeń. To dobre świadectwo dla naszej branży i liczymy na podobny trend także w obszarze “gender pay gap" - komentuje Joanna Czekaj, członkini zarządu SAR, managing director Salestube, Group One.
Dołącz do dyskusji: Do 16 tysięcy złotych miesięcznie można zarobić w branży komunikacji marketingowej. Kobiety mają niższe pensje niż mężczyźni