Bezpłatne kanały w streamingu przyniosą w tym roku 6,3 mld dol. przychodów
Darmowe stacje z reklamami w streamingu (FAST) wygenerują w 2023 roku przychody w wysokości 6,3 mld dol. Z prognozy firmy Omdia wynika, że aż 80 proc. przychodów pochodzić będzie ze Stanów Zjednoczonych. Na innych rozwiniętych rynkach znaczące wzrosty są przewidziane w ciągu czterech najbliższych lat.
Badanie przeprowadzone przez firmę analityczną Omdia wykazało, że Wielka Brytania, Kanada, Australia, Niemcy, Brazylia, Włochy, Meksyk, Francja, Hiszpania i Szwecja to dziesięć największych rynków spoza USA z perspektywą dynamicznego wzrostu. Do 2027 roku mają wygenerować poza USA przychody w wysokości 1,6 mld dol.
Stany Zjednoczone to rynek, gdzie oferta płatnych serwisów SVoD (np. Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video) jest bardzo rozdrobiona. Usługi sieci kablowych i platform cyfrowych są droższe niż w innych krajach, a piractwo popularniejsze. Tradycyjni dostawcy płatnej telewizji mierzą się więc z falą rezygnacji. Ich dotychczasowi abonenci poza usługami SVoD, sięgają po bezpłatne AVoD i FAST z reklamami.
20-krotny wzrost przychodów od 2019 roku
Wcześniej Omdia poinformowała, że przychody wygenerowane przez kanały FAST wzrosły dwudziestokrotnie w latach 2019-2022. Mają się potroić w latach 2022-2027, przekraczając 12 mld dol. Przychody z USA mają stanowić ponad 10 mld dol. - Chociaż trzy z pięciu największych rynków FAST to kraje anglojęzyczne, Kanada, Niemcy i Brazylia, odpowiednio na trzecim, czwartym i piątym miejscu, wpłyną na rozwój kanałów w FAST w krajach nieanglojęzycznych - oceniła Maria Rua Aguete, starszy dyrektor w Omdia.
Wielka Brytania i Kanada mają zawdzięczać rozwój treściom z USA. Do 2027 roku przychody FAST w tych krajach przekroczą odpowiednio ponad 500 mln dol. i 300 mln dol. W Niemczech będzie to ponad 200 mln dol., a w Brazylii 100 mln dol., co stanowi połowę całego rynku FAST w Ameryce Łacińskiej, który będzie wart 207 mln dol. za cztery lata. Przychody bezpłatnych kanałów w streamingu w Meksyku wyniosą 93 mln dol.
W Polsce niewielki wybór kanałów FAST
Choć w Niemczech użytkownicy platform FAST mogą oglądać za darmo m.in. dwie stacje DAZN, prezentujące wybrane mecze najlepszych europejskich lig piłkarskich i rozgrywki sportowe z udziałem kobiet, to w Polsce oferta darmowych stacji w streamingu jest jeszcze słaba. Dostawcy płatnej telewizji nie tracą abonentów w takim tempie jak w USA. W 2022 roku baza klientów telewizyjnych Polsat Box zmniejszyła się o 110 tys. Firma tłumaczy to jednak skutkami likwidacji serwisu streamingowego iPla, który zastąpił Polsat Box Go. Konkurencyjna platforma Orange straciła w zeszłym roku 40 tys. abonentów.
Polscy widzowie mogą korzystać z platformy FAST Xiaomi TV+ (o ile mają telewizory chińskiego producenta) lub Rakuten TV, która w języku polskim oferuje stację filmową i poświęconą westernom. Na debiut w naszym kraju wciąż nie zdecydowały się Samsung TV Plus i LG Channels. Niewykluczone, że nastąpi to w przyszłości. Zarówno Xiaomi TV+, jak i Rakuten TV oferują głównie stacje po angielsku lub w innych językach, co negatywnie wpływa na popularność tych usług.
Dołącz do dyskusji: Bezpłatne kanały w streamingu przyniosą w tym roku 6,3 mld dol. przychodów