SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Bezpłatne kanały w streamingu przyniosą w tym roku 6,3 mld dol. przychodów

Darmowe stacje z reklamami w streamingu (FAST) wygenerują w 2023 roku przychody w wysokości 6,3 mld dol. Z prognozy firmy Omdia wynika, że aż 80 proc. przychodów pochodzić będzie ze Stanów Zjednoczonych. Na innych rozwiniętych rynkach znaczące wzrosty są przewidziane w ciągu czterech najbliższych lat.

W Polsce kanały typu FAST oferuje np. Rakuten TVW Polsce kanały typu FAST oferuje np. Rakuten TV

Badanie przeprowadzone przez firmę analityczną Omdia wykazało, że Wielka Brytania, Kanada, Australia, Niemcy, Brazylia, Włochy, Meksyk, Francja, Hiszpania i Szwecja to dziesięć największych rynków spoza USA z perspektywą dynamicznego wzrostu. Do 2027 roku mają wygenerować poza USA przychody w wysokości 1,6 mld dol.  

Stany Zjednoczone to rynek, gdzie oferta płatnych serwisów SVoD (np. Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video) jest bardzo rozdrobiona. Usługi sieci kablowych i platform cyfrowych są droższe niż w innych krajach, a piractwo popularniejsze. Tradycyjni dostawcy płatnej telewizji mierzą się więc z falą rezygnacji.  Ich dotychczasowi abonenci poza usługami SVoD, sięgają po bezpłatne AVoD i FAST z reklamami.

20-krotny wzrost przychodów od 2019 roku

Wcześniej Omdia poinformowała, że przychody wygenerowane przez kanały FAST wzrosły dwudziestokrotnie w latach 2019-2022. Mają się potroić w latach 2022-2027, przekraczając 12 mld dol. Przychody z USA mają stanowić ponad 10 mld dol. - Chociaż trzy z pięciu największych rynków FAST to kraje anglojęzyczne, Kanada, Niemcy i Brazylia, odpowiednio na trzecim, czwartym i piątym miejscu, wpłyną na rozwój kanałów w FAST w krajach nieanglojęzycznych - oceniła Maria Rua Aguete, starszy dyrektor w Omdia.

Wielka Brytania i Kanada mają zawdzięczać rozwój treściom z USA. Do 2027 roku przychody FAST w tych krajach przekroczą odpowiednio ponad 500 mln dol. i 300 mln dol. W Niemczech będzie to ponad 200 mln dol., a w Brazylii 100 mln dol., co stanowi połowę całego rynku FAST w Ameryce Łacińskiej, który będzie wart 207 mln dol. za cztery lata. Przychody bezpłatnych kanałów w streamingu w Meksyku wyniosą 93 mln dol.  

W Polsce niewielki wybór kanałów FAST

Choć w Niemczech użytkownicy platform FAST mogą oglądać za darmo m.in. dwie stacje DAZN, prezentujące wybrane mecze najlepszych europejskich lig piłkarskich i rozgrywki sportowe z udziałem kobiet, to w Polsce oferta darmowych stacji w streamingu jest jeszcze słaba. Dostawcy płatnej telewizji nie tracą abonentów w takim tempie jak w USA. W 2022 roku baza klientów telewizyjnych Polsat Box zmniejszyła się o 110 tys. Firma tłumaczy to jednak skutkami likwidacji serwisu streamingowego iPla, który zastąpił Polsat Box Go. Konkurencyjna platforma Orange straciła w zeszłym roku 40 tys. abonentów.

Polscy widzowie mogą korzystać z platformy FAST Xiaomi TV+ (o ile mają telewizory chińskiego producenta) lub Rakuten TV, która w języku polskim oferuje stację filmową i poświęconą westernom. Na debiut w naszym kraju wciąż nie zdecydowały się Samsung TV Plus i LG Channels. Niewykluczone, że nastąpi to w przyszłości. Zarówno Xiaomi TV+, jak i Rakuten TV oferują głównie stacje po angielsku lub w innych językach, co negatywnie wpływa na popularność tych usług.

Dołącz do dyskusji: Bezpłatne kanały w streamingu przyniosą w tym roku 6,3 mld dol. przychodów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl