84 proc. widzów TVP3 to grupa wiekowa 50+
Kanał TVP3, który 26 grudnia wrócił do nadawania po kilku dniach przerwy, najchętniej oglądały w tym roku kobiety niż mężczyźni. Wśród widowni dominowały osoby starsze, emeryci oraz mieszkańcy wsi - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.
Telewizja Polska zlikwidowała TVP Info, TVP3, TVP World, „Wiadomości”, „Teleexpress” i „Panoramę”
W opublikowanym w środę, 20 grudnia 2023 roku przed południem komunikacie podano, że minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz odwołał prezesów i członków rad nadzorczych Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jednocześnie minister powołał nowe rady nadzorcze tych spółek, które z kolei powołały nowe zarządy. Nowym przewodniczącym rady nadzorczej TVP został Piotr Zemła a jego zastępcą - Maciej Taborowski. Z kolei na stanowisko prezesa powołany został były szef TAI Tomasz Sygut, który zastąpił Mateusza Matyszkowicza.
Nowe szefostwo Telewizji Polskiej tego samego dnia doprowadziło do przerwania nadawania kanałów TVP Info, TVP3 i TVP World (w miejscu stacji w środę od godz. 11.18 pojawiły się sygnały TVP1, TVP2, TVP Polonia i TVP Kultura oraz inne audycje, m.in. serial „Ranczo”), publiczny nadawca nie pokazał również „Wiadomości” (wydań o 12.00, 15.00 i 19.30), „Teleexpressu” i „Panoramy”. O godz. 19.30 widzów TVP1, TVP Info i TVP Polonia powitał Marek Czyż, który w krótkim oświadczeniu poinformował, że w czwartek TVP rozpocznie emisję „Wiadomości” w nowej odsłonie.
Aktualnie nowe władze Telewizji Polskiej stopniowo przywracają emisję produkcji TAI, ale w innej formule. W środę, 21 grudnia zadebiutował nowy serwis informacyjny „19.30”, który zastąpił „Wiadomości”. Od 26 grudnia zostało wznowione nadawanie TVP3, a 29 grudnia w godzinach wieczornych powrócił sygnał TVP Info (stacja w przyszłości najprawdopodobniej zmieni nazwę). Na dniach do oferty publicznego nadawcy mają powrócić także „Teleexpress” i „Panorama”.
TVP3 oglądało więcej kobiet niż mężczyzn
W okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2023 roku TVP3 oglądało średnio 57,26 proc. kobiet i 42,74 proc. mężczyzn. Struktura widowni stacji w podziale na płeć notuje nieco wyższy udział widowni kobiecej nad męską względem widowni całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. W analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,56 proc. kobiet i 46,44 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
TVP3 minimalnie niższy udział widowni kobiecej nad męską miało w analogicznym okresie rok wcześniej. W okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2022 roku kobiety stanowili 56,32 proc., a mężczyźni - 43,68 proc.
84 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 50+
TVP3 na tle całego rynku charakteryzowało się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 10-11, 13-15, 16-17, 18-19, 20-24 i 25-29 w badanym okresie wynoszą wyraźnie poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w analogicznym okresie zeszłego roku.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie stacją Telewizji Polskiej stopniowo zaczynało rosnąć. Było bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności TVP3 notowało w grupie 50+, w której widownia stanowiła aż 83,75 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 62,02 proc.
Dominacja widowni wiejskiej
Wyraźne dysproporcje oglądalności TVP3 względem całego rynku notowane były ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Stacja miała zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowili 51,45 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,97 proc.
Dochody widzów TVP3 poniżej średniej
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że TVP3 w tym roku względem całego rynku telewizyjnego w Polsce cechowało się widownią posiadającym niższe dochody.
Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w okresie od 1 stycznia do 19 grudnia br. wynosił 26,77 proc., a rok wcześniej było to 21,97 proc. (39,07 proc. w całym rynku). Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w tym roku udział widzów wynosił 7,97 proc., a w analogicznym okresie ub.r. - 10,16 proc. (4,76 proc.).
57 proc. widzów to osoby z wykształceniem podstawowym
TVP3 najchętniej oglądali osoby z wykształceniem podstawowym, a udział takich widzów nieco wzrósł - z 56,22 proc. widowni w okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2022 roku do 56,85 proc. w okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2023 roku (w całym rynku obecnie jest to 42,40 proc.).
Ponad dwie trzecie widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód TVP3 najchętniej oglądane było przez emerytów, którzy w tym roku stanowili 70,25 proc. widowni stacji. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowni średnio mają 43,33 proc. emerytów.
W okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2023 roku średni rynkowy udział TVP3 wyniósł 0,97 proc. W środę, 20 grudnia (w dniu wyłączenia sygnału stacji) średniodobowy wynik uplasował się na poziomie 0,09 proc. Nielsen chwilowo nie mierzył widowni kanału, który najczęściej nadawał wymiennie sygnały TVP Polonia lub TVP Kultura. Pomiary stacji powróciły w momencie wznowienia jej emisji we wtorek. Tego dnia TVP3 miało udział na poziomie 0,67 proc.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
Dołącz do dyskusji: 84 proc. widzów TVP3 to grupa wiekowa 50+
Ale TVP już nie podają. Ciekawe czemu? Tęsknię za podawaniem widowni TVP..