Jak wybrano miasta na polską planszę Monopoly (wideo case study)
W jaki sposób przeprowadzono głosowanie na polską planszę do gry Monopoly? Zapraszamy do tekstu i wideo opisujących projekt, który na zlecenie firmy Hasbro przeprowadziły agencje OS3 multimedia i Weber Shandwick.
Projekt Monopoly Polska to ogólnopolskie głosowanie internetowe, w wyniku, którego powstała nasza rodzima plansza jednej z najpopularniejszych gier na świecie – Monopoly. Miesięczny plebiscyt (rozpoczął się 20 lutego i trwał do 20 marca br.) wyłonił najpiękniejsze według Polaków miasta w naszym kraju, które powinny się znaleźć w grze.
Na planszy umieszczono 20 miast z listy głównej, które otrzymały największą liczbę głosów, oraz 2 miasta z listy dzikich kart, które cieszyły się największym poparciem głosujących. I tak na szczycie listy głównej znalazły się Białystok, Gorzów Wielkopolski, Poznań i Gdynia. Warszawa zaś uplasowała się na 20. pozycji i jest ostatnim miastem, które weszło do gry z listy głównej. Natomiast dzikimi kartami pola w grze wywalczyły Bełchatów i Świętochłowice.
Zaangażowanie lokalnych społeczności
22 miejsca na planszy - cel: zostać wyróżnionym z grona ponad tysiąca miast
Zainteresowanie głosowaniem osiągnięto dzięki szeroko rozpowszechnionej akcji informacyjnej. Wykorzystano prasę, telewizję, media społecznościowe oraz urzędy miast. Dzięki temu w zabawi oddano łącznie ponad 2 mln głosów!
Kanały komunikacji
Serwis internetowy
Na stronie konkursowej - monopoly.pl - można było oddawać głosy na dwie listy polskich miast: listę główną, na której znalazło się 60 miejscowości wytypowanych przez organizatora, oraz listę dzikich kart, na której głosujący mogli nominować miasta, których nie umieszczono na liście głównej. Łącznie na liście dzikich kart znalazło się ponad 2 tys. miast. Dziennie można było oddawać dwa głosy, po jednym na każdą z list.
Użytkownicy trafiali do aplikacji również poprzez zewnętrzne serwisy, które zamieszczały informacje o prowadzonym plebiscycie. Przeprowadzono również konkurs z nagrodami dla osób polecających głosowanie innym. Wszyscy zarejestrowani uczestnicy głosowania otrzymywali co tydzień informację mailową z rankingiem 10 najpopularniejszych miast. Najaktywniejsi głosujący po zakończeniu akcji zostali nagrodzeni kuponami rabatowymi na Monopoly.
Dodatkowo były prowadzone liczne akcje promocyjne na grę Monopoly w sklepach, np. w Smyku i na Merlin.pl.
Facebook
Fanpage utworzony z myślą o głosowaniu od początku cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Został on wzbogacony o zdjęcia miast biorących udział w plebiscycie.
Oczywiście nie zabrakło również zakładki „Głosuj na swoje miasto!”. Z poziomu tej aplikacji również było można glosować na własne czy ulubione miasto. Natomiast informacja o Wydarzeniu przypominała fanom o trwającym głosowaniu.
Powstały liczne dodatkowe zakładki, tworzono nowe wątki dyskusji, zamieszczano zdjęcia orazinformacje o miastach - ich historii i zabytkach. I oczywiście namawiano się nawzajem do głosowania. Codziennie takich wątków pojawiało się kilkadziesiąt. Większość miast zakładała własne fanpage’e, organizowały wydarzenia, z których relacje były umieszczane na tych fanpage’ach, jak również bardzo aktywnie działały na fanpage’u głosowania, promując swoje miasta.
Efekty działań na Facebooku
Aplikację przeglądało i wykonywało różne aktywności ponad 150 tys. osób. Średnio każdego dnia fanpage odwiedzało 20 tys. użytkowników.W czasie akcji fan page zdobył 40 tys. fanów.
Grupą najliczniej odwiedzającą fanpage stanowiły osoby w wieku 18-24 lat, mieszkańcy dużych miast. Najliczniej reprezentowana była Warszawa, a najaktywniej w głosowaniu brali udział mieszkańcy Białegostoku, który zresztą otrzymał najwięcej głosów.
Fanpage przed głosowaniem (15-19 lutego):
Liczba wpisów marki na tablicy: 10
Liczba wpisów fanów na tablicy: 131
Liczba komentarzy pod wpisami: 58
Liczba „Lubię to!”: 222
Łączna liczba interakcji z fanami: 280
Liczba fanów: 667
Fanpage w trakcie głosowania (20 lutego - 20 marca):
Liczba wpisów marki na tablicy: 75
Liczba wpisów fanów na tablicy: 1 622
Liczba komentarzy pod wpisami: 3 547
Liczba „Lubię to!”: 8 285
Łączna liczba interakcji z fanami: 11 832
Liczba fanów: 41 489
Kampania CPC
Z końcem lutego rozpoczęto kampanię CPC na Facebooku, w której wykorzystano trzy różne przekazy reklamowe. Każdy z nich został przedstawiony w dwóch wersjach: z wtyczką społecznościową (informującą, czy znajomi lubią fanpage akcji) oraz bez niej. Kampania trwała do 13 marca i znacznie przekroczyła zakładane cele, osiągając pułap 15 tys. kliknięć.
Urzędy miast
Dzięki zaproszeniu przesłanym przez firmę Hasbro do urzędów miast oraz ich rzeczników prasowych liczne z tych urzędów zaangażowały się w promocję swoich miast w konkursie. Niektóre z miast zorganizowały lokalne kampanie promujące projekt i zaangażowały swoich mieszkańców do wspólnej „walki” o miejsce na planszy. Zaowocowało to licznymi dyskusjami i apelami na forach lokalnych oraz lokalnych fanpage’ach miast, które również zamieszczały informacje o prowadzonym głosowaniu.
Prasa i telewizja
Prasa lokalna szybko podchwyciła pomysł promowania swoich miast, umieszczając na swoich łamach liczne artykuły na temat głosowania. Prasa krajowa też szeroko skomentowała całą akcję. Informacje o głosowaniu pojawiły się w ponad 1,8 tys. publikacji, co daje wartość ekwiwalentu reklamowego na poziomie ok. 2 mln zł.
Telewizja krajowa i lokalna również podjęły temat konkursu i rozpropagowały go, przez informacje zamieszczane najczęściej w wieczornych serwisach informacyjnych.
Dołącz do dyskusji: Jak wybrano miasta na polską planszę Monopoly (wideo case study)