Komisja Etyki TVP zajmie się udziałem Rogalskiej, Kurzajewskiego i Lisa w reklamach
W najbliższym czasie Komisja Etyki TVP rozpatrzy udział Marzeny Rogalskiej w kampanii Biedronki, Macieja Kurzajewskiego w reklamach PKO BP oraz lokowanie marek Powerade i Hyatt na blogu Tomasza Lisa.
- Komisja Etyki TVP zajmie się sprawą w najbliższym terminie. Komisja rozpatrzy każdy z tych przypadków oddzielnie, a po zakończeniu postępowania wyda stosowne komunikaty - informuje portal Wirtualnemedia.pl Halina Marszałek-Mrozowska, przewodnicząca Komisji.
Przypomnijmy, że Maciej Kurzajewski od połowy września wspólnie z Szymonem Majewskim reklamuje płatności mobilne w PKO BP (zobacz spot). Kierownictwo TVP informuje, że dziennikarz dostał na to zgodę, ponieważ reklama jest związana z akcją społeczną, w ramach której Kurzajewski promuje bieganie, startując przy wsparciu PKO BP z grupą zawodników w największych maratonach (więcej na ten temat).
Za to Marzena Rogalska, która od początku bieżącego tygodnia reklamuje Biedronkę (obejrzyj te spoty), na czas kampanii zniknęła z programu „Pytanie na śniadanie”. TVP tłumaczy bowiem, że prezenterka występuje w akcji czysto komercyjnej (przeczytaj o tym więcej).
Z kolei wpis na blogu Tomasza Lisa, w którym na zasadzie lokowania produktu promowane były napój Powerade i siłownia w hotelu Hyatt, wywołał przed tygodniem sporą dyskusję w środowisku dziennikarskim (zobacz szczegóły). Kierownictwo TVP czeka w tej sprawie na opinię Komisji Etyki, a na razie stosuje wobec dziennikarza „jedyną cywilizowaną metodę, jaką jest domniemywanie niewinności” (więcej na ten temat).
Na czwartkowym posiedzeniu Komisji omawiano już reklamę Powerade i Hyatta na blogu Tomasza Lisa, ale nie wystosowano orzeczenia, m.in. dlatego że z siedmiorga członków Komisji obecne były tylko trzy - ponieważ dwie osoby były w delegacji, a dwie inne były nieobecne z przyczyn osobistych i zdrowotnych.
Komisja Etyki TVP w każdym z tych przypadków - tak jak w każdej sytuacji stwierdzania zgodności postępowania dziennikarzy z zasadami etyki dziennikarskiej TVP - przeprowadzi niejawne postępowanie wyjaśniające. Zostaną o tym poinformowani Marzena Rogalska, Maciej Kurzajewski i Tomasz Lis oraz szefowie jednostek TVP, w których oni pracują. Dziennikarze będą mogli złożyć wszelkie wyjaśnienia mogących mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia, także po zapoznaniu się z dowodami zebranymi przez Komisję. Następnie Komisja wyda orzeczenie (na podstawie jawnego głosowania jej członków), czy doszło czy nie do naruszenia tyki dziennikarskiej i przekaże to orzeczenie dziennikarzowi, którego ono dotyczy, dyrektorowi jednostki organizacyjnej, w której pracuje, dyrektorom Biura Koordynacji Programowej i Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz rzecznikowi TVP.
W obecnej kadencji, zaczętej w połowie 2011 roku, w Komisji Etyki TVP zasiadają Marianna Durczok, Maciej Zakrocki, Anna Ciesielska, Halina Marszałek-Mrozowska,Grażyna Torbicka, Joanna Świderska i Beata Jakoniuk-Wojcieszak.
W ostatnich dwóch latach Komisja wydała zaledwie dwa orzeczenia, dotyczące materiałów wyemitowanych w programach informacyjnych TVP: materiału Bartosza Łyżwińskiego w „Kronice” TVP Szczecin o dotacjach przyznawanych bezrobotnym na uruchomienie działalności gospodarczej oraz materiału Anny Morawskiej w „Panoramie” TVP2 o dzieciach poczętych metodą in vitro, które znalazły się w domach dziecka. W obu przypadkach dziennikarzom zostały wytknięte błędy warsztatowe.
Z kolei w 2010 roku Komisja krytycznie oceniła udział w kampaniach reklamowych dwóch prezenterek TVP: Beaty Sadowskiej w reklamie Toytoty (przeczytaj o tym więcej) oraz Pauliny Smaszcz-Kurzajewskiej w reklamie biżuterii Claudio Canziana (zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki TVP zajmie się udziałem Rogalskiej, Kurzajewskiego i Lisa w reklamach