Konkurs dziennikarski dla gimnazjalistów
Centrum Edukacji Obywatelskiej i firma Canal+ rozpoczną we wrześniu program edukacji medialnej dla gimnazjalistów 'MediaStarter'.
W maju ruszył konkurs dziennikarski dla gimnazjalistów pt.: „Liczy się temat”, a od września gimnazja będą mogły realizować program edukacji medialnej „MediaStarter”. Obydwie akcje są inicjatywą spółki Canal Cyfrowy, podjętą w odpowiedzi na wyniki badań przeprowadzonych przez PBS DGA – badań, z których wynika, że choć polscy nastolatkowie są częstymi odbiorcami mediów, nie mają wystarczającej wiedzy, aby swobodnie i z korzyścią czerpać z coraz bogatszej oferty medialnej.
Z badań przeprowadzonych przez PBS DGA na zlecenie spółki Canal+ Cyfrowy wynika, że co trzeci nastolatek spędza przed telewizorem ponad 3 godziny dziennie. Prawie połowa w tym czasie nie wybiera konkretnych programów, jedynie automatycznie przeskakuje z kanału na kanał. Co 4. gimnazjalista spędza od 2 do 4 i więcej godzin dziennie na słuchaniu radia, a co 15. młody Polak przez ponad 4 godziny na dobę surfuje po Internecie. Za to aż 39% nastolatków przyznaje, że nie sięga po gazety codzienne.
„Młodzież spędza podobną ilość czasu przed telewizorem co dorośli w wieku przedemerytalnym; jedynie wśród emerytów jest większy odsetek (46%) osób poświęcających telewizji ponad 3 godz. dziennie (Diagnoza Społeczna 2005)” – podkreśla prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Pytani o stosunek do mediów młodzi ludzie nie szczędzą krytyki zarówno niezbyt chętnie czytywanej prasie, jak i popularnej telewizji oraz radiu. 11, 15
i 18-latkowie twierdzą zgodnie, że informacje podawane w mediach są niepoukładane
i tworzą bałagan. Większość gimnazjalistów uważa wręcz, że media w ogóle nie są im potrzebne, a reklamy często bywają ciekawsze od samych programów.
„Przytłoczeni informacyjnym szumem młodzi ludzie wprawdzie często korzystają z mediów, jednak nie maja wystarczających umiejętności, aby świadomie wybierać z tej obszernej oferty. Konkluzja ta stała się podstawą projektu stworzenia programu edukacji medialnej dla gimnazjalistów MediaStarter, którego inicjatorem jest spółka Canal+ Cyfrowy. Dotychczas szkoła nie zajmowała się tą problematyką. Tymczasem zrozumienie, czym są media i jak można z nich korzystać, wydaje się warunkiem swobodnego poruszania się we współczesnym świecie.” – powiedziała Marta Jóźwiak, PR manager Canal+ Cyfrowy.
Program edukacji medialnej dla gimnazjów MediaStarter ma pomóc młodzieży w sposób świadomy i efektywny korzystać z mediów. Materiały edukacyjne, adresowane przede wszystkim do uczniów klas i kółek dziennikarskich opracowuje Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zgodnie z założeniem program ma być wdrożony we wrześniu 2006 w szkołach gimnazjalnych. Celem projektu jest przybliżenie młodzieży:
roli i zadań mediów, różnic między rozmaitymi mediami,
technik pracy w różnych rodzajach mediów,
koncepcji „czwartej władzy”, wpływu mediów na społeczeństwo i jednostkę,
roli odpowiedzialnej reklamy.
Silniejszemu uwrażliwieniu nastolatków na rolę i wpływ mediów na społeczeństwo ma posłużyć ogłoszony w połowie maja 2006 konkurs dziennikarski „Liczy się temat”, w którym mogą wziąć udział gimnazjaliści z całej Polski. Autorzy najlepszych artykułów, audycji, filmów lub reportaży poruszających problemy istotne dla ich miasta, dzielnicy, środowiska zdobędą atrakcyjne nagrody dla siebie oraz swoich szkół. Jednak nagrodą najważniejszą będzie wsparcie, którego CANAL+ Cyfrowy udzieli inicjatywom lub osobom potrzebującym opisanym w najlepszych pracach.
„Chcemy, aby młodzi autorzy poczuli się prawdziwymi reporterami i lepiej zrozumieli wyzwania stojące przed ich dorosłymi kolegami. Najlepsze teksty, filmy czy audycję będą miały realny wpływ na rzeczywistość – to najbardziej wartościowa dziennikarska nagroda.” – dodała Marta Jóźwiak.
Informacje na temat konkursu „Liczy się temat” rozesłane zostały do Kuratoriów Oświaty w całej Polsce oraz bezpośrednio do ponad 100 gimnazjów woj. mazowieckiego. Materiały znaleźć można również na stronie internetowej www.canalpluscyfrowy.pl/mediastarter.
Program MediaStarter to kolejny, po „Inicjatywie – reklama dla dzieci”, projekt realizowany przez Canal+ Cyfrowy z myślą o młodych widzach. W wyniku Inicjatywy w czerwcu 2004 r. powstała „Karta zasad przyjmowania do emisji reklam adresowanych do dzieci”, definiująca, jakie wymogi powinien spełniać bezpieczny przekaz reklamowy kierowany do najmłodszych. Zasady te w formie autoregulacji CANAL+ Cyfrowy wdrożył dla kanału MiniMini, którego jest nadawcą. „Karta zasad” wyróżniona została w raporcie "Odpowiedzialny biznes w Polsce 2004. 100 dobrych przykładów".
Dołącz do dyskusji: Konkurs dziennikarski dla gimnazjalistów