Kwestia Smaku pierwszym polskim blogiem z milionem użytkowników (TOP blogów kulinarnych)
Kwestiasmaku.com jako pierwszy polski blog w ciągu miesiąca odwiedziło ponad milion internautów. Wśród czołowych blogów kulinarnych są też Kotlet.tv, Mojewypieki.com, Domowe-wypieki.pl i Pozytywnakuchnia.pl.
Jak wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl, w październiku ub.r. Kwestiasmaku.com zanotowała 1,035 mln realnych użytkowników. To o ponad 100 tys. więcej niż w lutym ub.r., kiedy blog osiągnął poprzedni rekord popularności - odwiedziło go wtedy 894,6 tys. internautów. Ogółem od początku 2012 roku serwis tylko w trzech miesiącach miał mniej niż 600 tys. użytkowników, najczęściej notując ich od 630 do 800 tys.
Kwestiasmaku.com działa od 2008 roku. Jest prowadzona przez panią Joannę, która zajmuje się przygotowywaniem, stylizowaniem i opisywaniem potraw, oraz jej męża, który wykonuje ich fotografie. Główną część bloga stanowią wpisy tekstowo-zdjęciowe z przepisami, natomiast w zakładce wideo znajduje się ok. 50 filmików pokazujących przyrządzanie różnych dań. Autorka bloga nie zaangażowała się na razie w żadną działalność poza jego prowadzeniem i na tyle nie promuje własnego wizerunku, że nie ujawnia szerzej nawet swojego nazwiska.
- Przekroczenie miliona użytkowników miesięcznie to oczywiście powód do satysfakcji i motywacja do dalszego rozwoju, ale trzeba zdawać sobie sprawę, że to w dużym stopniu ruch pochodzący z wyszukiwarek internetowych, zatem niekoniecznie w pełni świadome wejścia na Kwestię Smaku - ocenia pani Joanna w rozmowie z Wirtualnemedia.pl
Autorka zwraca uwagę, że do popularności jej strony i innych blogów kulinarnych przyczynia się moda na eksperymentowanie w kuchni i zmienianie zwykłego jadłospisu, którą tworzą m.in. programy telewizyjne o gotowaniu.
- Wszystko to jest dla nas przysłowiową wodą na młyn. Każdorazowo, gdy obserwujemy na Kwestii Smaku wzmożony ruch dotyczący jakiegoś specyficznego przepisu, np. na paellę czy przegrzebki, możemy mieć pewność, że w telewizji właśnie leci program kulinarny, w którym uczestnicy zmagają się z daną potrawą czy składnikiem - opisuje. - Naszym zadaniem i wyzwaniem jest to, aby takie wejście statystycznego użytkownika przełożyć na autentyczne zaangażowanie - czyli pozyskać nowego czytelnika, fana. Można to zrobić, pokazując gotowanie w sposób przystępny i atrakcyjny - dodaje.
Przypomnijmy, że jesienią ub.r. po raz pierwszy dwie główne stacje telewizyjne w wieczornych pasmach pokazywały kulinarne programy typu reality-show: „MasterChefa” w TVN oglądało średnio 3 mln osób (więcej na ten temat), a „Top Chef” w Polsacie - 1,8 mln (zobacz szczegóły). Do tego w TVN nadal nadawane były m.in. „Kuchenne rewolucje” i „Ugotowani”, a w Polsacie - „Ewa gotuje”.
Kwestiasmaku.com w 2012 i 2013 roku |
||
Megapanel PBI/Gemius - WIRTUALNEMEDIA.PL |
||
|
real users |
zasięg |
I 2012 |
634 182 |
3,31% |
II 2012 |
759 011 |
3,93% |
III 2012 |
690 473 |
3,56% |
IV 2012 |
565 636 |
2,90% |
V 2012 |
624 328 |
3,21% |
VI 2012 |
714 868 |
3,65% |
VII 2012 |
603 516 |
3,10% |
VIII 2012 |
687 478 |
3,54% |
IX 2012 |
642 281 |
3,30% |
X 2012 |
708 223 |
3,64% |
XI 2012 |
709 075 |
3,66% |
XII 2012 |
801 058 |
4,14% |
Megapanel PBI/Gemius - WIRTUALNEMEDIA.PL |
||
I 2013 |
654 353 |
3,38% |
II 2013 |
894 625 |
4,55% |
III 2013 |
738 817 |
3,68% |
IV 2013 |
805 816 |
3,95% |
V 2013 |
572 738 |
2,80% |
VI 2013 |
733 568 |
3,61% |
VII 2013 |
599 019 |
2,90% |
VIII 2013 |
713 879 |
3,41% |
IX 2013 |
769 341 |
3,66% |
X 2013 |
1 035 395 |
4,90% |
Na Kwestiasmaku.com nie ma wielu reklam, a te obecne są małych rozmiarów, trudno też znaleźć wpisy sponsorowane czy zawierające lokowanie produktów. - Kładziemy nacisk na estetyczną i czytelną szatę graficzną przepisów, dlatego ograniczamy do minimum ilość elementów rozpraszających. Naszym nadrzędnym motto jest, by skupiać na tym, co najważniejsze dla czytelnika, szanować jego czas i uwagę - tłumaczy pani Joanna. - Nie ma czasu na wiele więcej, współpraca z markami i mediami, kreowanie wizerunku i ogólnie wszystko, co oddala od gotowania, może długofalowo przynieść odwrotne efekty - a przecież nie tego oczekują użytkownicy - podkreśla.
Kwestiasmaku.com mniej niż kilka innych blogów kulinarnych stawia na treści wideo, nie ma nawet swojego kanału na YouTube. - Musieliśmy na razie zrezygnować z wideo przepisów z powodu zbyt dużej pracochłonności ich przygotowania w pożądanej jakości. Niestety nie przekładało się to na adekwatne zainteresowanie użytkowników - wyjaśnia pani Joanna. - Plany dotyczące rozwoju zakładają przede wszystkim doskonalenie w sferze merytorycznej, ciągły dialog z czytelnikami, inspirowanie ich, ale i wsłuchiwanie się w ich potrzeby. W planach - choć nieco bardziej odległych - jest również książka z przepisami - zapowiada blogerka.
Oczywisty wpływ na popularność Kwestiasmaku.com, tak samo jak każdego bloga, ma to, jak często pojawiają się na nim nowe wpisy. I tak w grudniu na Kwestiasmaku.com zamieszczonych zostało 26 przepisów, w listopadzie - 24, w październiku - aż 33, we wrześniu - 19, a w sierpniu - 24. W każdym z tych miesięcy bywały dni, w których pojawiało się nawet po kilka wpisów. Natomiast w lipcu, kiedy na blogu znalazło się tylko 7 nowych postów (wszystkie pod koniec miesiąca), zanotował on jedynie niecałe 600 tys. internautów.
Na kolejnej podstronie ranking najpopularniejszych blogów kulinarnych i dane blogów o innej tematyce
Dołącz do dyskusji: Kwestia Smaku pierwszym polskim blogiem z milionem użytkowników (TOP blogów kulinarnych)
http://www.wygrajiphone.pl