Główny akcjonariusz pożyczy Brand24 600 tys. zł, będzie nowa emisja akcji
Larq Growth Fund I FIZ, główny akcjonariusz monitorującej internet firmy Brand24, do końca maja zaoferuje jej 600 tys. zł pożyczki na wsparcie bieżącej płynności finansowej. Brand24 w ofercie prywatnej wyemituje 130 tys. akcji podwyższających jej kapitał o 6,4 proc.
W komunikatach giełdowych Larq i Brand24 poinformowany, że należący do pierwszej firmy fundusz Larq Growth Fund I FIZ zaoferuje drugiej spółce 600 tys. zł pożyczki z oprocentowaniem w wysokości WIBOR3M plus 2,5 proc. marży w skali roku. Pożyczka może zostać udzielona do końca maja br., o ile Larq Growth Fund I FIZ uzyska od Brand24 jej zabezpieczenie.
Zaznaczono, że pożyczka zostanie zaoferowana „w celu sfinansowania uzasadnionych wydatków finansowych Brand24, w tym uregulowanie części zobowiązań handlowych, które pomogą utrzymać bieżącą płynność finansową Brand24”.
Pożyczka to jeden z elementów porozumienia zawartego przez grupę akcjonariuszy Brand24, m.in. Larq Growth Fund I FIZ, Rockbridge TFI i Venture, a także nieposiadająca akcji spółki firma Solution Partners. Porozumienie zakłada też, że Brand24 ma wyemitować nową serię J obejmującą 130 tys. akcji o wartości nominalnej 10 groszy za sztukę. Ten pakiet podwyższy kapitał zakładowy firmy z 202,2 do 215,2 tys. zł.
Akcje nowej emisji zostaną zaoferowane w maju br. w ramach subskrypcji prywatnej z wyłączeniem prawa poboru przez dotychczasowych akcjonariuszy spółki. Nie podano, za jaką cenę zostaną objęte. Zaznaczono, że będą uczestniczyć w dywidendzie spółki od początku br.
Na nową emisję akcji musi zgodzić się walne zgromadzenie akcjonariuszy Brand24, które zostanie zwołane w kwietniu. Zaznaczono, że uczestnicy porozumienia akcjonariuszy spółki ustalili, że będą głosować za emisją. Porozumienie przestanie obowiązywać po zarejestrowaniu akcji nowej emisji.
Larq sprzeda część akcji Brand24
Obecnie do Larq Growth Fund I FIZ należy 33,19 proc. kapitału Brand24. Po 12,36 proc. akcji należy do prezesa spółki Michała Sadowskiego i członka jej zarządu Piotra Wierzejewskiego, a 10,55 proc. do firmy Venture.
W komunikacie Larq zapowiedziano, że w ramach porozumienia akcjonariuszy Brand24 udział w kapitale spółki zwiększą fundusze zarządzane przez Rockbridge TFI, do których należy obecnie 2,8 proc. kapitału. - Zwiększenie zaangażowania nastąpi poprzez odkupienie od Larq FIZ części posiadanych przez niego akcji - poinformowano.
Nie wskazano, dlaczego Larq Growth Fund I FIZ chce sprzedać część akcji Brand24. Fundusz jest też jednym z głównych akcjonariuszy firmy Nexbike Polska zarządzającej systemami rowerów miejskich. Ma obecnie 41,92 proc. jej kapitału, a dodatkowo 3,04 proc. należy do Larq.
W lutym br. pakiet kontrolny akcji Nextbike Polska od Larq Growth Fund I FIZ przejął niemiecki Nextbike, co ustalono jesienią ub.r., kiedy polski Nextbike zanotował duży spadek rentowności, m.in. wskutek fiaska trójmiejskiego systemu rowerów Mevo. Od minionej środy w ramach kolejnych ograniczeń w związku z epidemią koronawirusa zakazano korzystania z wypożyczalni rowerów. Zarząd Nextbike Polska poinformował, że wpłynie to negatywnie na jej działalność, natomiast nie można obecnie oszacować tego wpływu.
Larq jest notowany na warszawskiej giełdzie od 12 lat, do jesieni 2015 roku funkcjonował pod nazwą CAM Media. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. zanotował 243 tys. zł wpływów sprzedażowych i 18,93 mln zł straty netto, a w całym 2018 roku przy 451 tys. zł wpływów miał 13,18 mln zł straty netto. Za to w 2016 roku osiągnął 25,25 mln zł zysku netto, a w 2017 roku - 33,19 mln zł.
W środę na koniec sesji za akcję Larq płacono 3,71 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 29,8 mln zł. Na koniec 2018 roku kurs spółki wynosił prawie 6 zł, a rok wcześniej - ponad 15 zł.
Brand24 po pół roku wrócił na Facebooka
Firma Brand24 zajmuje się monitoringiem internetu, m.in. czołowych platform społecznościowych. W ostatnich miesiącach najmocniej na jej działalność wpłynęło zablokowanie jej profili we wrześniu ub.r. na Facebooku i Instagramie, po tym jak spółkę wskazano w tekście amerykańskiego Business Insidera w kontekście nienależytego przetwarzania danych osobowych z tych platform.
W konsekwencji w czwartym kwartale ub.r. Brand24 zanotował spadek liczby aktywnych klientów o 306 do 3 325 (to 8 proc. w dół).
W połowie marca firma osiągnęła porozumienie z Facebookiem, dzięki czemu mogła wznowić monitoring Facebooka i Instagrama. - Audyt jest bardzo gruntowny, a dokumentacja jaką analizował Facebook obszerna. Nie mamy żadnych dodatkowych ograniczeń, których nie mieliśmy przed sprawą - mówił Michał Sadowski portalowi Wirtualnemedia.pl.
W całym ub.r. Brand24 osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 32,3 proc. do 15,65 mln zł, zysku EBITDA z 69 tys. zł do 1,55 mln zł oraz spadek straty netto z 1,75 mln zł do 997 tys. zł
W październiku ub.r. 17 menedżerów firmy objęło 14,5 tys. jej akcji w ramach programu motywacyjnego, a do rady nadzorczej został powołany Jakub Kurzynoga, były dyrektor finansowy Larq.
Po dużych spadkach jesienią ub.r. - z ok. 40 zł do 18 zł - kurs giełdowy Brand24 w połowie marca, po osiągnięciu porozumienia z Facebookiem, odbił w górę, rosnąc z 17 do 23-24 zł. W czwartek na koniec sesji za akcję spółki płacono 24,60 zł, co daje kapitalizację w wysokości 49,7 mln zł. Forma zadebiutowała na NewConnect, rynku bocznym warszawskiej giełdy, na początku ub.r.
Dołącz do dyskusji: Główny akcjonariusz pożyczy Brand24 600 tys. zł, będzie nowa emisja akcji