SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Lidl Polska z 18,3 mld zł wpływów, 901 mln zł zysku i 18 tys. pracowników. 1,3 mld zł na marketing i inne usługi obce

W minionym roku rozliczeniowym Lidl Polska osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 14,2 proc. do 18,32 mln zł oraz 901,1 mln zł zysku netto (wobec 708,2 mln zł rok wcześniej). Firma na koniec lutego br. miała 17,8 tys. pracowników, przez rok na usługi obce, m.in. marketing, wydała 1,33 mld zł.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Według sprawozdania finansowego łączne przychody Lidl Polska od marca ub. do końca lutego br. wyniosły 18,33 mld zł, co wobec 16,06 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 14,2 proc. Prawie w całości stanowią je wpływy ze sprzedaży w sklepach Lidl - poszły w górę w skali roku z 16,05 do 18,32 mld zł.

Natomiast pozostałe wpływy sprzedażowe wzrosły z 10,1 do 12,8 mln zł, a przychody od spółek zależnych firmy - z 7,1 do 36,4 mln zł. Z zagranicy pochodziło w minionym roku finansowym zaledwie 1,83 mln zł przychodów firmy, a rok wcześniej - 7,54 mln zł.

Lidl od paru lat uruchamia w Polsce ok. 30-40 swoich sklepów rocznie. W lutym ub.r. firma miała ponad 630 placówek handlowych (tę nr 600 otworzyła jesienią 2016 roku), w kwietniu br. - 672, a według „Wiadomości Handlowych” w październiku br. ma uruchomić 700. sklep.

Wzrost wpływów Lidl Polska nie wynika jednak wyłącznie z rozwoju sieci sklepów. Prezes firmy Maksymilian Braniecki w kwietniu br. zapewniał, że w porównywalnej liczbie placówek (czyli ujęciu like-for-like) dynamika sprzedaży była w ub.r. podobna jak we wcześniejszych latach.

Wiosną ub.r. wprowadzono zakaz handlu w niedzielę, który do grudnia nie obowiązywał w dwie niedziele miesięcznie, a w br. - już tylko w jedną. W odpowiedzi Lidl od marca ub.r. prowadzi cykliczne promocje pod hasłem „Tania sobota” z silnym wsparciem reklamowym.

Z kolei w kwietniu br. firma uruchomiła sklep internetowy, w którym nie sprzedaje jednak żywności, tylko produkty odzieżowe i przemysłowe.

Przybyło 2,7 tys. pracowników, 17 proc. więcej na pensje

Wydatki operacyjne Lidl Polska w minionym roku finansowym wyniosły 17,34 mld zł, o 13,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Gros tej kwoty to wartość sprzedanych towarów i materiałów, która poszła w górę o 13,6 proc. do 14,27 mln zł.

Mocniej zwiększyły się wydatki na wynagrodzenia - o 17,4 proc. do 785 mln zł. Do tego doszło 174 mln zł na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze (19,2 proc. w górę). W zeszłym roku rozliczeniowym w firmie było zatrudnionych średnio 17 836 osób, o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdecydowana większość to pracownicy fizyczni, ich liczba wzrosła z 14 438 do 17 025. Przybyło też pracowników umysłowych (z 688 do 811).

W udostępnionym właśnie raporcie o społecznej odpowiedzialności Lidl Polska podał, że na koniec lutego br. zatrudniał na etacie 17 561 osób, z czego 13 384 w pełnym wymiarze. Umowy na czas nieokreślony miało 7 958 pracowników, a na czas określony - 9 603. Większość to osoby w wieku 30-50 lat, w minionym roku poziom rotacji wyniósł 19 proc., o 0,9 pkt proc. mniej niż rok wcześniej.

Lidl podobnie jak wiele dużych firm w ostatnich latach promował się jako pracodawca - wiosną ub.r. prowadził kampanię pod hasłem „Po prostu dobra praca”, na początku br. podkreślał podwyżki pensji.

Ile Lidl wydaje na reklamy?

Koszty usług obcych Lidl Polska wyniosły w zeszłym roku finansowym 1,33 mld zł, o 14,7 proc. więcej niż przed rokiem. Firma w sprawozdaniu nie podaje, na ko konkretnie przeznaczono te środki, nie wiadomo więc, ile wydała na marketing.

Lidl jest w ścisłej czołówce największych marketerów w Polsce, według danych Kantar Media w ub.r. na reklamy w mediach pozainternetowych cennikowo wydał 756,1 mln zł, o 16,6 proc. więcej niż w 2017 roku. Natomiast od stycznia do lipca br. przeznaczył na to 481,8 mln zł, po wzroście o 14,8 proc. w skali roku. To oczywiście kwoty cennikowe, od których należy odliczyć duże rabaty.

W maju ub.r. Lidl zaczął serię kampanii pod hasłem „Więcej na radość z życia”, w której występują jego autentyczni klienci. Od miesiąca promuje natomiast żywność z mniejszą zawartością soli i cukru, a w reklamach znów pojawia się kucharz Karol Okrasa.

Wyższy zysk, przez trzy lata tylko 115 mln zł dywidendy

W skali roku znacząco zwiększyły się wyniki rentowności Lidl Polska. Zysk sprzedażowy poszedł z górę z 778,1 do 989,9 mln zł, zysk operacyjny - z 759,5 do 952,4 mln zł, a zysk brutto i netto - z 708,2 do 901,1 mln zł.

Firma należy do niemieckiego koncernu Grupa Schwarz, natomiast bezpośrednio jej jedynym udziałowcem jest spółka FRF Beteiligungs, a komplementariuszem - spółka z o.o. Lidl.

Pod koniec sierpnia wspólnicy zdecydowali że z 495,58 mln zł zysku netto Lidla z roku finansowego 2016-17 do FRF Beteiligungs trafi 114,6 mln zł (firma dostała już tę kwotę w zaliczkach), a do Lidla sp. z o.o. - 1,7 tys. zł. Pozostałe 380,98 mln zł mln zysku z tego roku oraz całe zyski z kolejnych dwóch lat będą dalej w spółce.

Dołącz do dyskusji: Lidl Polska z 18,3 mld zł wpływów, 901 mln zł zysku i 18 tys. pracowników. 1,3 mld zł na marketing i inne usługi obce

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
zc
Szwarc charakter chyba; dojarze. 1,3 mld. na usługi ,,obce'
odpowiedź
User
Ser
Kiedy Pan Niemiec zapłaci podatek CIT
odpowiedź
User
WOjtek
Podatek od dochodu 0 zł. Widać biznes nie dochodu nie przynosi. Pewnie niedługo się zwiną.
odpowiedź