Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Agora obniżyła prognozę tegorocznego wzrostu przychodów do 8 proc. z wcześniejszych 10 proc. z powodu trwającego spowolnienia na rynku reklamowym - poinformowała prezes Wanda Rapaczyński.
We wtorek Agora zaprezentowała swoje wyniki finansowe za I kwartał 2003 roku:
Według szacunków Agory wydatki na reklamę w I kw. 2003 r. spadły o 1%. Spowolnienie tempa spadku to głównie zasługa telewizji, która zanotowała wzrost o 3% i zwiększyła udział w rynku reklamy o 2pkt.%. Gorsze niż oczekiwano wyniki zanotowała prasa, a zwłaszcza dzienniki. Wydatki na reklamę w prasie spadły o 7,4%, a jej udział w całkowitych wydatkach na reklamę spadł o 2,5pkt.%. Wydatki na reklamę w dziennikach obniżyły się aż o 11%.
Co osiągnięto?: Dzięki nowym przedsięwzięciom przychody Grupy Agory wzrosły o 20% i wyniosły 198,6 mln zł. Konsolidacja radiostacji, AMS i czasopism podwyższyła przychody Grupy, a obniżyła wynik operacyjny i wynik netto. Spójna i zdyscyplinowana polityka kosztowa przyniosła efekty. Koszty operacyjne bez amortyzacji (bez radiostacji, AMS i czasopism) spadły o 1,8% i wyniosły 121,1 mln zł. EBITDA Grupy wyniosła 37,8 mln zł, a marża EBITDA 19%; marża EBITDA segmentu prasowego wyniosła 24.9%. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej Grupy wyniosły 34,3 mln zł, a stan zadłużenia długoterminowego 139,5 mln zł. Nie przewidujemy problemów z płynnością finansową w związku z realizacją strategii rozwoju. Kontynuowaliśmy restrukturyzację nowych przedsięwzięć zgodnie z celami operacyjnymi na 2003 r.
"Gazeta Wyborcza"
Rynek czytelniczy
Sprzedaż egzemplarzy "Gazety Wyborczej" wyniosła 436.2 tysięcy i spadła o 2,5%, ale udział "Gazety" w sprzedaży egzemplarzy dzienników wzrósł o 0,5 pkt. % i osiągnął 18,2%. Czytelnictwo tygodniowe wzrosło do 19,2%. To najlepszy wynik kwartalny od 1998 r.
Rynek reklamy
Kontynuowaliśmy przyjętą na czas recesji strategię cenową "Gazety Wyborczej". W I kw. 2003 r. przychody z reklamy "Gazety" spadły o 12,5% i wyniosły 94,9 mln zł. Rentowność EBITDA segmentu prasowego z wyłączeniem czasopism wyniosła 24,9%. Udział "Gazety Wyborczej" w rynku reklamy płatnych dzienników spadł o 1,7 pkt.% do 48,6%. Jej udział w rynku dzienników lokalnych wzrósł o 0,8 pkt.% do 28,9%.
Radio
Przychody grupy radiostacji lokalnych wzrosły o 9,1% i wyniosły 9 mln zł.
Udział Agory w przychodach z reklam wszystkich radiostacji wyniósł 10,8% (spadek o 0,4pkt %), a w rynku lokalnych rozgłośni radiowych wzrósł o 5 pkt% i wyniósł 35%.
Udział radiostacji Agory w słuchalności wyniósł 13,6% (w grupie 20-50 lat, na rynkach, na których Agora jest obecna).
Czasopisma
Przychody pionu czasopism w I kw. 2003 r. wyniosły 15,8 mln zł.
Utrzymaliśmy udział w rynku magazynów na poziomie 4%.
AMS
Przychody AMS zwiększyły się o 8% i osiągnęły 23,6 mln zł. W tym samym czasie rynek reklamy zewnętrznej skurczył się o 5%. Zarząd AMSu optymalizował poziom kosztów operacyjnych. Zostały one zredukowane o 29%. EBITDA AMS wyniosła 3,6 mln zł, (w I kw. 2002 r. - minus 7,9 mln zł). Marża EBITDA w I kw. wyniosła 15%. Spółka umocniła swoją pozycję w rynku tablic najwyższej jakości.
Prezes Wanda Rapaczynski komentuje:
"Dzięki nowym przedsięwzięciom wpływy Agory wzrosły o 20%. Jednak w pierwszym kwartale rynek reklamy był słabszy niż się spodziewaliśmy, zwłaszcza dla dzienników. Staramy się realizować swoje priorytety. Pilnujemy silnej pozycji Gazety, mamy też pierwsze sukcesy rynkowe i restrukturyzacyjne w nowych przedsięwzięciach."
Dołącz do dyskusji: Mniejszy zysk Agory