SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Najchętniej dzielimy się z najbliższymi, najbardziej gościnni są mieszkańcy południowo-wschodniej Polski

Polacy najchętniej dzielą się i pomagają najbliższym. Bardziej od mężczyzn gościnne są kobiety - wynika z badania IQS.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Niespełna połowa Polaków (44%) zgadza się, że jako naród jesteśmy skłonni do dzielenia się z innymi. Częściej twierdzą tak respondenci po 35. roku życia (35-50 lat), podczas gdy najbardziej pesymistyczni w tej kwestii są najmłodsi, w wieku 15-18 lat.

Przeważnie myślimy lepiej o sobie niż o całym narodzie. Polacy lepiej oceniają swoją własną skłonność do dzielenia się z innymi niż skłonność Polaków jako ogółu. Najmniej pozytywnie oceniają się osoby w wieku 25-34 lata, respondenci z wykształceniem wyższym oraz mieszkańcy największych miast (prawie 1/3 respondentów z miast powyżej 500 tys. mieszkańców ocenia swoją skłonność do dzielenia się z innymi jako raczej małą lub zdecydowanie małą).

Zdecydowana większość Polaków deklaruje, że byliby w stanie podzielić się ostatnią kostką ulubionej czekolady rozumianej jako wyraz uczuć, chęć sprawienia przyjemności obdarowanej osobie i pokazania tym gestem, że jest to ktoś dla nas ważny. Najbardziej skłonni do takiego gestu są respondenci po 35. roku życia(35-50 lat). Tę ostatnią kostkę ulubionej czekolady Polacy oddaliby najchętniej osobom najbliższym: żonie lub mężowi, mamie lub tacie, dzieciom lub rodzeństwu.

Polacy chętnie deklarują gotowość do oddania osobom potrzebującym rzeczy, których już nie używają (93% deklaruje gotowość oddania nienoszonych ubrań, 89% - nieużywanych mebli czy roweru), a nawet do zakupu jedzenia bezdomnym (89%). Zdecydowanie najłatwiej jest jednak udzielić pomocy osobom najbliższym, rodzinie, czy znajomym. Im mniej nas łączy z daną osobą, tym łatwiej jest odmówić tej osobie pomocy – tak jak w przypadku nieznajomej osoby stojącej na poboczu drogi, czy szukającej zagubionego psa w parku.

Badanie potwierdziło, że Polacy są gościnni. Niemal 2/3 z nas w przypadku niezapowiedzianej wizyty znajomych zaproponuje napoje bądź słodycze, które ma przygotowane w domu na tego typu okazje. Tylko co dziewiąty respondent deklaruje, że nie przygotuje żadnego poczęstunku, a najczęściej są to mężczyźni. Kobiety są nie tylko bardziej gościnne, ale istotnie częściej niż mężczyźni deklarują, że są skłonne oddać nieużywane już rzeczy osobom potrzebującym, pożyczyć znajomym pieniądze czy samochód lub przyjąć znajomych do swojego mieszkania.

Mieszkańcy regionu południowo-wschodniego (województwa lubelskie, małopolskie, podkarpackie, świętokrzyskie) w razie niezapowiedzianej wizyty znajomych istotnie częściej deklarują podzielenie się z gośćmi wcześniej przygotowanym posiłkiem lub przygotowanie przekąski (sałatki, kanapek) specjalnie dla gości. Mieszkańcy tego regionu okazują się zatem najbardziej gościnni.

Natomiast mieszkańcy Śląska (woj. śląskie, opolskie, dolnośląskie) są najbardziej optymistyczni jeśli chodzi o skłonność Polaków do dzielenia się z innymi.

Z kolei mieszkańcy Polski centralnej (województwa mazowieckie i łódzkie) najmniej optymistycznie oceniają skłonność Polaków, a także swoją własną, do dzielenia się z innymi. Rzadziej także deklarują skłonność do oddania nieużywanych rzeczy potrzebującym, zakupu jedzenia bezdomnym, pożyczki samochodu i pieniędzy znajomym. Na poziomie deklaratywnym łatwiej też byłoby im odmówić pomocy w zmianie koła obcej osobie stojącej na poboczu czy pomocy w szukaniu psa osobie spotkanej w parku.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą IQS na zlecenie marki Milka (Mondelez Polska) na reprezentatywnej grupie 800 osób w wieku 15-50 lat.

Dołącz do dyskusji: Najchętniej dzielimy się z najbliższymi, najbardziej gościnni są mieszkańcy południowo-wschodniej Polski

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl