Piwo ulubionym alkoholem Polaków, w ubiegłym roku wydaliśmy na nie 16,7 mld złotych
Najczęściej spożywanym przez Polaków alkoholem w ubiegłym roku było piwo, które wyprzedziło wódkę i whisky - wynika z najnowszego badania Nielsena. Na złoty trunek w samych tylko sklepach wydaliśmy w ubiegłym roku 16,7 mld złotych.
Nielsen przygotował zestawienie dziesięciu najpopularniejszych w Polsce alkoholi pod względem sprzedaży w handlu detalicznym. Lider zestawienia, piwo, to druga po papierosach największa kategoria FMCG w Polsce. Rachunek za piwo tylko w obrocie detalicznym (nie uwzględniania sektora gastronomicznego czy imprez masowych), wyniósł Polaków w 2018 roku 16,7 mld złotych. Wartość sprzedaży piwa wzrosła w skali roku 7,1 proc.
- Na tak wysoki wzrost wpływał przede wszystkim znakomity sezon, wysoka temperatura utrzymywała się praktycznie od kwietnia do października, a dodatkowo w czerwcu odbyły się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, które zawsze dodatkowo napędzają sprzedaż. Z drugiej strony ponadprzeciętnie szybko wzrastała sprzedaż piwnych specjalności – od porterów po weizeny a także piw bezalkoholowych. Te ostatnie, z 80% wzrostem sprzedaży, okazały się prawdziwym hitem roku 2018 na całym rynku napojów - nie tylko tych alkoholowych - komentuje Adam Dużyński, konsultant w Nielsenie.
Mocne alkohole, wysoka sprzedaż
Rynek wódki, w którym zawierają się też likiery na bazie tego trunku, jest trzecią największą kategorią FMCG w Polsce, na którą w 2018 Polacy wydali ponad 11 mld złotych. To ledwie o 0,9 proc. więcej niż w roku 2017.
Eksperci Nielsena zauważają lekką stagnację w tym segmencie. Konsumenci wyraźnie odwracają się od produktów economy na rzecz wódek premium. – Jednak prawdziwym przebojem sprzedaży są tzw. „smakowe małpki” – produkty smakowe w pojemnościach 200 ml i mniejszych, w 2018 zwiększyły swoją sprzedaż o prawie 10% powiększając swój udział w kategorii do ponad 17%. Jeśli chodzi o smaki to od lat najpopularniejszymi smakami są wiśnia i cytryna, natomiast w szybkim tempie rośnie sprzedaż napojów o smaku pigwy czy maliny – dodaje Dużyński.
Kolejne miejsce w rankingu Nielsena zajmuje whisky, na którą Polacy wydali w ubiegłym roku ponad 2,3 mld zł. Jej sprzedaż wzrosła w skali roku o 18 proc. - Kategoria whisky szturmem zdobyła serca Polaków. Jeszcze 20 lat temu uznawana za produkt luksusowy, dziś jest trzecią największą kategorią alkoholową pod względem sprzedaży w Polsce - oceniają specjaliści Nielsena.
Rynek win - klasyczne, Prosecco i Cava
Kolejną najchętniej kupowaną kategorią alkoholi w Polsce są wina stołowe. Wzrost tej kategorii, w 2018 wyniósł 7,1 proc. Wino to kategoria, w której najbardziej widać trend tzw. premiumizacji – o ile segmenty economy i mainstream praktycznie stoją w miejscu, to segmenty premium rosną w tempie powyżej 20 proc. - oceniają eksperci agencji Nielsen.
W wysokim, 9-procentowym tempie rocznie, rozwija się sprzedaż win musujących. Dzieje się tak głównie za sprawą tak modnych ostatnio Prosecco i Cavy, które są prawdziwym hitem w kategorii. Sprzedaż tych odmian wzrosła w 2018 odpowiednio o 46 proc. i 22 proc.
Pozostałe alkohole - wermuty, likiery, rumy
Kolejną kategorię sprzedaży tworzy brandy. Sprzedaż tego trunku w 2018 spadła o 0,8 proc. Spada sprzedaż brandy z segmentów economy i mainstream, łącznie o 3,4 proc., szybko za to rośnie sprzedaż produktów premium – aż o 12,3 proc.
Dziesiątkę uzupełniają wermuty, likiery na bazie mleka, wina deserowe i rum.
- Rum to obok ginu i whisky najszybciej rosnąca kategoria alkoholowi mocnych. W jego przypadku ciekawym trendem jest fakt, że o ile w okresie około świątecznym wzrasta sprzedaż wszystkich rodzajów alkoholu z cukru trzcinowego – złotej, przyprawowej, ciemnej i jasnej. Jednak ten ostatni segment notuje przy tym dodatkowy szczyt sprzedażowy w lecie, jako że jest składnikiem wielu coraz popularniejszych orzeźwiających drinków, takich jak mojito - ocenia Adam Dużyński z Nielsena.
Dołącz do dyskusji: Piwo ulubionym alkoholem Polaków, w ubiegłym roku wydaliśmy na nie 16,7 mld złotych